Gå til innhold

Test: MacBook Pro Retina 15 (Sen 2013)

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg ikke snakke for Defo, men det er selvfølgelig brukerfeil når man klarer å få riper på maskinen. En maskin får jo ikke riper på seg selv. Har hatt en MBA siden desember 2011. Den har ikke én ripe på seg så langt. Grunnen til det, er fordi jeg oppbevarer den i et skin. Vanskeligere er det ikke.

Samme som vaset ditt med at den er ukomfortabel å ha i fanget når den er kald/varm. Den er ikke laget for dette formålet. Den kan selvfølgelig brukes slik, men den er ikke designet for dette formålet, nettopp pga. den er laget av alu. Det blir LITT dumt å kritistere for akkurat dette når hele maskina er slik. Mao, brukerfeil på deg også.

Etter din tankemåte er det ikke feil med noe, siden det uansett er brukerfeil. Apple "kiddies" altså...

Men det er altså brukerfeil av wirrumsen ja :rofl:

Han visste vell ikke at disse epleproduktene tydeligvis bare konstruert og egnet for å vise seg fram på kafe. og lite egnet i det virkelige liv, der f.eks Thinkpad'ene overgår disse møkkaproduktene en høy gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så defo driver selv med brukerfeil, siden han oppbevarer den "uforsiktig"?

Og maskinen er ikke lagd for å ha på fanget? Den er jo en bærbar? Og er ikke argumentasjonen din litt billig? Er det sånn at ingen bærbare har noen ulemper, alt er brukerfeil? Siden det er designet sånn er det ingen ulempe? Når du klaget på skjermkvaliteten på ett par andre bærbare, så er det brukerfeil? De er jo ikke lagd for å ha bra skjermer, er det ikke da like teit av deg å kritisere?

AtW

Synes det blir litt forskjellige ting jeg. Mulig det er fordi jeg er tekniker og har jobbet såpass lenge med PCer og macer, men for meg er det usedvanlig opplagt at hele maskinen vil bli varm når den er laget av alu, samme om den er kald. At det også kommer lett riper på den, er heller ikke veldig overraskende, det er alu. At kona sin EliteBook ikke klarer å gjengi farger nøyaktig, er direkte skuffende. Dette er tross alt en arbeidsmaskin, ikke en billig forbrukermaskin. Og man kan jo fint ha Macbooks på fanget. Bare ha på deg klær. Varmen til huden din gjør jo at maskina blir varmere den også. Er det bare jeg som synes dette er opplagt?

Skal ikke si at man ikke kan kritisere maskiner, men dette er så opplagt for meg at jeg blir forundret når andre ikke tenker å samme bane. Altså, igjen, godt mulig jeg har drevet på med dette for lenge til å klare å tenke som en vanlig forbruker...

Så alle disse klagene... vil dere har Macs i et annet materiale enn alu? Eller ønsker dere at Apple klarer å komme rundt deres problemer med gjeldende design?

Lenke til kommentar

Etter din tankemåte er det ikke feil med noe, siden det uansett er brukerfeil. Apple "kiddies" altså...

Men det er altså brukerfeil av wirrumsen ja :rofl:

Han visste vell ikke at disse epleproduktene tydeligvis bare konstruert og egnet for å vise seg fram på kafe. og lite egnet i det virkelige liv, der f.eks Thinkpad'ene overgår disse møkkaproduktene en høy gang.

Du får fortsette å kjøpe ThinkPads, så fortsetter jeg å kjøpe Macs ;-)

Lenke til kommentar

Synes det blir litt forskjellige ting jeg. Mulig det er fordi jeg er tekniker og har jobbet såpass lenge med PCer og macer, men for meg er det usedvanlig opplagt at hele maskinen vil bli varm når den er laget av alu, samme om den er kald. At det også kommer lett riper på den, er heller ikke veldig overraskende, det er alu. At kona sin EliteBook ikke klarer å gjengi farger nøyaktig, er direkte skuffende. Dette er tross alt en arbeidsmaskin, ikke en billig forbrukermaskin. Og man kan jo fint ha Macbooks på fanget. Bare ha på deg klær. Varmen til huden din gjør jo at maskina blir varmere den også. Er det bare jeg som synes dette er opplagt?

Skal ikke si at man ikke kan kritisere maskiner, men dette er så opplagt for meg at jeg blir forundret når andre ikke tenker å samme bane. Altså, igjen, godt mulig jeg har drevet på med dette for lenge til å klare å tenke som en vanlig forbruker...

Så alle disse klagene... vil dere har Macs i et annet materiale enn alu? Eller ønsker dere at Apple klarer å komme rundt deres problemer med gjeldende design?

Hva har det å si om noe er opplagt? En ulempe er en ulempe, en fordel er en fordel, uansett om det er opplagt eller ikke? Du framstiller det som det finnes en perfekt maskin i verden for alle, at det bare er å velge en som ikke har ulempene, slik er ikke verden, alle produkter har fordeler og ulemper, og man må velge det man tror passer en beste.

Personlig ville jeg hatt ett annet materiale ja.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eksakt hva mener du brukerfeilen besto i som gjorde at han fikk riper, helt konkret?

Det er brukerfeil å bruke software som krever noe av maskinvaren i maskinen?

AtW

Fordi det skal ekstremt mye til å få ripe i disse maskinene. Har personlig aldri fått en ripe i noen av macbookene mine opp gjennom årene (alumunium versjonene), og de har blitt behandlet "røft".

Det er brukerfeil å forvente 7 timer batteritid når en bruker programvare som drar nytte av den dedikerte GPU'en. På samme linje som du ikke hadde forventet 7 timer batteritid med gaming. Er ikke verre enn å skifte GPU i kontrollpanelet dersom man har behov for å jobbe med tunge programmer over lang tid uten strøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den har ikke én ripe på seg så langt. Grunnen til det, er fordi jeg oppbevarer den i et skin.

Selvsagt. Men så er jo litt av poenget med soliditeten/byggekvaliteten at man ikke skal være nødt til å behandle maskina med silkehansker...

Det er det samme med iphone. Man jatter om byggekvalitet i hytt og pine, men må likevel beskytte skjermen med belegg og resten av telefonen med en eller annen case. Hva er poenget med fint design og "solid byggekvalitet" når man må kle opp sine produkter for å beskytte de?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Brukerfeil :) Her har du brukt programvare som har dratt nytte av den dedikerte grafikkbrikken. Da synker batteritiden til 3-4 timer. Benytter du deg derimot av den interne grafikkbrikken har du 6-7 timer. Dette gjelder alle laptops med dedikert grafikkort.

Så du mener litt photoshop'ing skal være nok til å dra ned batteritiden betraktelig. Og om du leser det øvrige jeg skrev så klarte jeg aldri å komme i nærheten av de 7 timene Apple hevdet selv med sterkt redusert lysstyrke på skjermen og lette oppgaver (som websurfing og Word-tasting).

Men jo, alt er jo brukerfeil i Apple-verdenen. Til og med det å gå for Apple-produkter er brukerfeil ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det skal ekstremt mye til å få ripe i disse maskinene. Har personlig aldri fått en ripe i noen av macbookene mine opp gjennom årene (alumunium versjonene), og de har blitt behandlet "røft".

Det er brukerfeil å forvente 7 timer batteritid når en bruker programvare som drar nytte av den dedikerte GPU'en. På samme linje som du ikke hadde forventet 7 timer batteritid med gaming. Er ikke verre enn å skifte GPU i kontrollpanelet dersom man har behov for å jobbe med tunge programmer over lang tid uten strøm.

Om det skal mye til, hva slags brukerfeil har han gjort? Han mener han har behandlet den forsiktig.

Er det ikke litt merkelig å kalle dette "brukerfeil"? Han har ikke brukt maskinen på feil måte.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jada, selvfølgelig, du får fortelle deg selv at å ha en maskin i nærheten av kroppen er omtrent like sjeldent som ha en maskin i fryseren. Og det er greit nok å fokusere på enkeltelementer, men når du trekker ut ett enkeltelement fra flere eksempler, og på grunnlag av det konkluderer at det er marginalt, så skjønner du vel at det blir ganske tåpelig?

AtW

Nei, nå lyver du. Ingen som har sagt at det er sjeldent å ha maskinen i nærheten av kroppen.

Lenke til kommentar

Så du mener litt photoshop'ing skal være nok til å dra ned batteritiden betraktelig. Og om du leser det øvrige jeg skrev så klarte jeg aldri å komme i nærheten av de 7 timene Apple hevdet selv med sterkt redusert lysstyrke på skjermen og lette oppgaver (som websurfing og Word-tasting).

Men jo, alt er jo brukerfeil i Apple-verdenen. Til og med det å gå for Apple-produkter er brukerfeil ;)

Alle programmer som aktiverer den dedikerte GPU'en er nok til å dra ned batteritiden betraktelig.

Du kan sammenligne med laptops som kun har dedikert grafikk, og ikke automatisk switching. De har maks 3-4 timer batteritid. Ikke noe uvanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle programmer som aktiverer den dedikerte GPU'en er nok til å dra ned batteritiden betraktelig.

Du kan sammenligne med laptops som kun har dedikert grafikk, og ikke automatisk switching. De har maks 3-4 timer batteritid. Ikke noe uvanlig.

Les en gang til hva jeg skrev. Selvsagt drar grafikkintensive applikasjoner ned batteritiden. MEN selv med forsiktig bruk, med applikasjoner som IKKE krevde oppfyring av GT650m-brikken i Macbook'en, slet jeg med å få ut mer enn 5-5,5 timer per lading.

Lenke til kommentar

17000,- ! Eple sjefene må jo le seg skakke av at folk kaster disse summene etter dem.

ja det viser jo bare at det er en god del dumme mennesker her i verden.

Om det er noen som er dumme må det være de som ikke klarer å se hva prisen faktisk innebærer. Et ankepunkt alene vil være annehåndspris som ligger på hendholdsvis 80-85% etter et år og rundt 65% etter 2 år.

Man kan jo også se på levetiden på disse, som ligger på rundt 5-8 år. Hvor mange dell eller hp-bærbare ser man i live fra 2005?

Siste og kanskje viktigste punkt vil være at dette er et arbeidsverktøy for proffesjonelle. Prisen på en slik bærbar vil være inntjent i løpet av noen få månedere bare i redusert ventetid som rendering i filmbransjen. Klart det koster å være kar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er noen som er dumme må det være de som ikke klarer å se hva prisen faktisk innebærer. Et ankepunkt alene vil være annehåndspris som ligger på hendholdsvis 80-85% etter et år og rundt 65% etter 2 år.

Man kan jo også se på levetiden på disse, som ligger på rundt 5-8 år. Hvor mange dell eller hp-bærbare ser man i live fra 2005?

Siste og kanskje viktigste punkt vil være at dette er et arbeidsverktøy for proffesjonelle. Prisen på en slik bærbar vil være inntjent i løpet av noen få månedere bare i redusert ventetid som rendering i filmbransjen. Klart det koster å være kar.

klart det koster å være kar. men "karer" kjøper ikke eple pc...

Lenke til kommentar

I min familie fungerer alle bærbare fint, selv om de er 5-8 år gamle (fint som i at de booter, og det ikke er noe direkte galt med de, de er trege og tatt ut av bruk), dvs det eneste unntaket er en macbook, som forsåvidt fungerer, men som nekter å gå på batteri.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg må bare le av folks oppfatninger her. Macs skal tydeligvis være et gudeprodukt uten feil. Det skal tåle alt, skal være ikke være for varmt eller for kaldt, ikke få riper osv. Hallo, dette er Apple dere snakker om. De LEVER av å lage maskiner som har god design og god ytelse.

Hvis du bare pakker en Mac i en sekk hvor alle slags smuler, rusk og gud vet hva har havnet oppi, så er det utrooolig tynt å skylde på Macen. Hvis logikken deres sier at dette skulle ikke skje, så må dere ta en titt oppi sekken og prøve å finne ut hva som kan ha forårsaket ripene, da ripene ikke oppstår fra løse lufta. Det er akkurat slik oppbevaring av maskiner (LES maskiner, ikke bare Macs) som fører til bla. tastemerker på tastaturet, masse støv i viftene etc. Det er rett og slett elendig behandling av dyr maskinvare.

Det er litt som å kjøpe en dyr dress og dra på fjelltur med den. Hæ? Er den ikke vanntett? Hæ? Går det lett hull på stoffet? Bare fordi du har urealistiske forventninger til produktet, betyr det ikke at det må leve opp til de. Kom ned på jorda og tenk deg litt om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...