Blaz3r Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Hm... artig filosofi... Er alle som foretrekker litt kvalitet, dumme? Apple sine bærbare er faktisk utrolig gode maskiner. Byggekvalitet, støynivå, vekt og størrelse(design) og ikke minst operativsystem er kanskje viktigere enn spillytelse for mange. ja er ingen som klarer å lage like gode datamaskiner som apple..... 1 Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Og endel dumme forumposter... Å karakterisere alle som er villig til å betale 17 000 for dumme, er ikke så veldig smart vil jeg påstå. I jobbsammenheng feks er dette en liten pris å betale for et verktøy som gjør jobben bra og effektivt i en vekt og størrelse som er kurant å drasse med seg. man er litt dum ja, når man kan få akkuratt det samme for mye mindre penge....eneste man mister er et eple merke på pcen...men hvis det ene eple merket er så viktig for noen så får det være 1 Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Lost Cause 2 er i motsetning til overnevnte spill forholdsvis krevende Just Cause 2 muligens? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Ja, nå har ikke jeg hatt et eneste problem med mine 5 siste PC'er. Poenget ditt var? at du har hatt flaks ? 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Sliter litt med å se at det er særlig relevant å fokusere så mye på spillytelse i en slik test, selv om jeg skjønner det er slikt man gjerne driver med fordi det er det man har verktøy til å teste. Dette er neppe en maskin spesielt rettet inn mot de som skal spille (selv om det selvsagt vil være noen som kjøper den for å spille eller i alle fall ønsker å kunne bruke den til det). At den ikke duger til en dag på jobb fordi man ikke kan se på film hele dagen finner jeg mildt sagt en smule pussig, men det er mulig det er mine arbeidsvaner som er snåle? Jeg opplever foreløbig 8 timers batteritid som et litt lavt estimat, om noe. SSD-hastigheten virker på meg bortimot absurd, det er egentlig så jeg ikke helt har skjønt at det skal være mulig å lese så mye data så fort. Store MacBook Pro-maskiner har alltid vært dyre, det er liten tvil om at disse er myntet på en kundegruppe med stor betalingsvilje og liten vilje til å gå over til andre produsenter. Å late som noe annet ville være naivt. Men det er en grunn til at betalingsviljen og lojaliteten er stor; dette er fantastiske produkter. Kombinasjonen av ytelse, operativsystem, skjerm, smådetaljer i fysisk utforming, batteritid og mye annet finnes ikke noe annet sted. Uten at den blir rett svar for alle av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Kan også anbefalle Multicom Arctic, som med unntak av skjermen, har helt like spesifikasjoner som Macbooken. 8700kr http://www.multicom.no/Arctic-W740S-14-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4750HQe-8GBe-256GB-SSDe-Iris-Pro-graphics-5200e-Uten-operativsysteme-1e9-kg-Multicom/cat-p/c100560/p10626652 "Batteritid på opptil 4,5 timer", tja. Hva slags R/W hastigheter får du på den SSD'en? Endret 8. november 2013 av Slettet+123412 Lenke til kommentar
MohWarfighter Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Hva er Lost Cause 2? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) MacBook Pro har ikke lenger god byggekvalitet, maskinvaren er ikke topp og den blanke skjermen er uegnet til arbeid. Kan du utdype hvordan Apple sin byggekvalitet er blitt dårligere, hvordan maskinvaren i formfaktoren (om en ser bort ifra dem som trenger skjermkortytelsen) ikke er blant de beste? Tar du også for gitt at alle som arbeider ikke har sitter i lokaler som ikke tillater blank skjerm? Endret 8. november 2013 av hardkjerne 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Apple har, og kommer alltid til å ha den beste helhetsopplevelsen når det kommer til hardware. Kanskje ikke for gAmErboJ1337haxXxor, men for folk flest Og her farer du med løgn igjen. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) ja det viser jo bare at det er en god del dumme mennesker her i verden. Problemet er at folk leser av tallene papiret, og ser ikke i helheten. Macbook Pro Retina er mer enn bare tall på et papir, det er en opplevelse gjennomført fra A til Å. Den er dyr, abselutt, men totalt sett kan jeg love deg at hvis du bruker denne maskinen en måned, kan den PC'en med "samme" spec til halv pris dra til helvete etterpå. Uavhengig av pris, har jeg aldri vært borti en bedre helhetlig opplevelse enn en Macbook Retina. Og for ordens skyld, kan jeg si at jeg ikke eier et eneste Apple produkt, så jeg er ganske langt unna en fanboy for å si det mildt. Men desverre er det ingen produsenter som har klarte å hamle opp med noe som er like bra. Endret 8. november 2013 av MrLG 5 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 På en skjerm på 2880x1800 klarer den ikke høyere enn 23 FPS i 1280x720(!) i Lost Cause 2? Du er absolutt inne på noe, det finnes mengder av gode laptoper (avhengig av brukernes kriterier), men under så godt som ingen kriterier er nye MacBook Pro på topplisten. MacBook Pro har ikke lenger god byggekvalitet, maskinvaren er ikke topp og den blanke skjermen er uegnet til arbeid. Det er tydelig at testeren ikke er kvalifisert og lar seg blende av blanke overflater og høy oppløsning fremfor faktisk god bildekvalitet og brukbarhet. De som velger disse maskinene i dag må være veldig dårlig informerte eller hardbarka fanboys for å velge noe så overpriset boks av juggel av en maskin (med forbehold om at noen ytterst få kan ha særbehov, men ellers gjelder poenget). Forrige modell var faktisk et bedre kjøp, dette er rett og slett en tragedie. Det er også utrolig hvor stor oppmerksomhet disse maskinene får på tross av at de ikke har en stor markedsandel. Absurd lesing. "Macbook Pro har ikke lenger god byggekvalitet"??. Mener du at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet? Snakker du rett ut av ræva eller har du noen som helst erfaring med dagens Macbook Pro? Har det noensinne vært noen som helst tvil om at Macbook Pro er av svært god byggekvalitet? Har du noen som helst referanser som tilsier at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet? At det finnes andre gode laptoper benekter jeg absolutt ikke, men at du utnevner deg selv til en bedre kvalifisert "tester" enn artikkelforfatteren tyder på manglende selvinnsikt og lite erfaring med omtalte produkt. Forøvrig har du fire ord i ditt innlegg som er helt riktig: "Avhengig av brukers kriterier". Utover det var Innlegget ditt rett og slett litt småflau lesing. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Problemet er at folk leser av tallene papiret, og ser ikke i helheten. Macbook Pro Retina er mer enn bare tall på et papir, det er en opplevelse gjennomført fra A til Å. Den er dyr, abselutt, men totalt sett kan jeg love deg at hvis du bruker denne maskinen en måned, kan den PC'en med "samme" spec til halv pris dra til helvete etterpå. Uavhengig av pris, har jeg aldri vært borti en bedre helhetlig opplevelse enn en Macbook Retina. Og for ordens skyld, kan jeg si at jeg ikke eier et eneste Apple produkt, så jeg er ganske langt unna en fanboy for å si det mildt. Men desverre er det ingen produsenter som har klarte å hamle opp med noe som er like bra. Jaha? Synes du overdriver litt, eller har liten erfaring med bærbare. (og det kommer fra noen med to apple bærbare i huset), det får meg ikke til å mene andre bærbare kan dra til helvete, eller at det er noe vanvittig unikt med apple-bærbare, de er bra maskiner, og noen av de gir ett bra forhold mellom kvalitet og pris også. Noe slags unikum som er langt over alle andre dog? Nei. AtW Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Ja, nå har ikke jeg hatt et eneste problem med mine 5 siste PC'er. Poenget ditt var? Hvor lenge har du hatt hver av disse 5 PC'ene? Ny hvert 5. år siden 1988? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Absurd lesing. "Macbook Pro har ikke lenger god byggekvalitet"??. Mener du at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet? Snakker du rett ut av ræva eller har du noen som helst erfaring med dagens Macbook Pro? Har det noensinne vært noen som helst tvil om at Macbook Pro er av svært god byggekvalitet? Har du noen som helst referanser som tilsier at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet? At det finnes andre gode laptoper benekter jeg absolutt ikke, men at du utnevner deg selv til en bedre kvalifisert "tester" enn artikkelforfatteren tyder på manglende selvinnsikt og lite erfaring med omtalte produkt. Forøvrig har du fire ord i ditt innlegg som er helt riktig: "Avhengig av brukers kriterier". Utover det var Innlegget ditt rett og slett litt småflau lesing. Hvordan ønsker du å måle byggekvalitet? Feilrate virker jo nærliggende. Macene er ikke dårlig på det, men de er heller ikke oppsiktsvekkende gode (tatt i betraktning at de ikke engang selger i billigsegmentet) AtW Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Jaha? Synes du overdriver litt, eller har liten erfaring med bærbare. (og det kommer fra noen med to apple bærbare i huset), det får meg ikke til å mene andre bærbare kan dra til helvete, eller at det er noe vanvittig unikt med apple-bærbare, de er bra maskiner, og noen av de gir ett bra forhold mellom kvalitet og pris også. Noe slags unikum som er langt over alle andre dog? Nei. AtW En ting som er grunn i seg selv er trackpaden. Nå vet jeg ikke om du har prøvd retina modellene, den oppleves for meg ganske mye bedre enn vanlig pro, spesielt fordi skjermen er utrolig behagelig. Ellers er det bare helheten som er fantastisk, nærmest vanskelig å forklare det. 2 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Hvordan ønsker du å måle byggekvalitet? Feilrate virker jo nærliggende. Macene er ikke dårlig på det, men de er heller ikke oppsiktsvekkende gode (tatt i betraktning at de ikke engang selger i billigsegmentet) AtW Jeg har ikke fasit på det. Jeg svarte bare på et innlegg som antydet at Macbook er i kategorien "dårlig byggekvalitet", og det har jeg vondt for å få til å stemme. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Å blande feilrate med byggekvalitet er i beste fall en misforståelse. Dette handler mer om opplevd kvalitet; alt fra gjennomtenkt ladeplugg via akkurat passe mengde friksjon i hengslene til et godt tastatur, teksturen i aluminiumet og så videre. (Å mene at en maskin med startpris på 17000 er verdt prisen fordi den kollapser sjeldnere enn andre finner jeg forresten ganske sjarmerende.) 3 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 man er litt dum ja, når man kan få akkuratt det samme for mye mindre penge....eneste man mister er et eple merke på pcen...men hvis det ene eple merket er så viktig for noen så får det være Jeg venter i spenning på linken til den datamaskinen som gir meg akkurat like mye eller mer for pengene. Eplet har absolutt ingen betydning, ei heller grafikkytelse. Men for min del må det være minst like god eller bedre trackpad og tastatur enn på Macbook Pro/Air. Gjerne også bedre batteritid. Lavere vekt skader heller ikke. Magsafe er heller ikke å forakte med småbarn i hus. Er ikke disse kriteriene oppfylt er det heller ikke noe alternativ. Pris er for meg fullstendig irrelevant, for jeg er så dum at jeg kjører BMW i stedet for Toyota, selv om sistnevnte selger i større antall og har bedre feilstatistikk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Å blande feilrate med byggekvalitet er i beste fall en misforståelse. Dette handler mer om opplevd kvalitet; alt fra gjennomtenkt ladeplugg via akkurat passe mengde friksjon i hengslene til et godt tastatur, teksturen i aluminiumet og så videre. (Å mene at en maskin med startpris på 17000 er verdt prisen fordi den kollapser sjeldnere enn andre finner jeg forresten ganske sjarmerende.) Nei, "opplevd kvalitet" har absolutt nada med byggekvalitet å gjøre, jeg fatter ikke denne opphengtheten i "opplevd kvalitet", vet du hva som er bedre enn "opplevd kvalitet"? Faktisk fordeler med produktet, for det kommer nesten alltid noen ulemper med denne "opplevde kvaliteten". Hengslene på macbookene er ganske bra, men ikke akkurat fantastiske. AtW Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 MacBook Pro 13 Retina er uten tvil den beste "Ultrabook"-en etter min mening. Skjerm i verdensklasse, god batterilevetid, Iris 5100, mulighet for OSX og Windows, markedets beste touchpad og herlig tastatur. Prisen? 10990kr, eller 1000kr billigere hvis man er student. At Apple er mye dyrere enn konkurretene er ikke helt sant, toppmodellen av ASUS Zenbook UX301LA for eksempel koster 17990kr, en MBPr 13 med lignende spesifikasjoner koster 15290kr. En prisdifferanse på over 2000kr. MBPr 15 derimot synes jeg er en dårlig maskin. Høy pris og middelmådige spesifikasjoner. Prisen er faktisk den samme som på modellen som kom for over et år siden og ytelsen er på noen punkter faktisk dårligere. Etter min mening burde Apple hatt denne MBPr 15 lineup-en: Basismodell: i7 4750HQ med Iris Pro, 256GB SSD og 8GB RAM. - Pris: 13990kr Middelklassemodell: i7 4700HQ, GTX 770M eller GTX 760M, 256GB SSD og 8GB RAM. - Pris: 15290kr High-end: i7 4900MQ, GTX 770M eller GTX 760M, 512GB SSD og 16GB RAM. - Pris: 19990kr Her har man en basismodell som ikke er så alt for galt priset for de som synes MBPr 13 har for liten skjerm og ønsker noe mer ytelse. Middelklassemodellen er for de som setter litt høyere krav, og kommer med kraftig dedikert skjermkort. Til slutt har vi High-end modellen for de som setter enda høyere krav. Kraftigere prosessor, dobbelt så stor SSD og mer minne. Forhåpentligvis gjør Apple noen endringer til vinteren. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå