Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er en god lege?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen min onsdag. Ting kan være vanskelig å snakke om føler jeg og for å være sikker på at jeg fikk med alt, valgte jeg å skrive et brev.

På vei ned til legen fikk jeg plutselige muskelsmerter i lårene som gjorde at jeg nesten ikke klarte å bevege meg. Dette snakket jeg med legen om før jeg leverte han brevet. Han spurte litt, skrev litt på datamaskin og det var alt.

Deretter ga jeg han brevet, der jeg har forsøkt å beskrive min jobbsituasjon så godt jeg kan, hvordan jeg føler meg mobbet på jobben av enkelte ansatte grunnet min sykdom, hvordan jeg sliter og ikke klarer med alt ansvaret jeg har. Jeg nevnte også at jeg hadde forsøkt å ta mitt eget liv for å få slutt på elendigheten med å ta en overdose av medisiner.

Det jeg fikk ut av den legetimen var en sykemelding ut neste uke. Han skrev også på sykemelding på etter oppfordring fra meg at det måtte tilrettelegges på jobb eventuelt at jeg måtte få en ny stilling hvor jeg kan fungere bedre.

Høres dette ut som en dyktig lege?

Burde muskelsmertene undersøkes?

Burde ikke jeg blitt henvist til psykolog på grunn av at jeg har forsøkt å ta mitt liv?

Dette med at jeg har tatt en masse medisiner og forsøkt selvmord spurte han ingenting om, fikk heller ikke noe tilbud om psykolog.

Jeg er nok litt skuffet. Jeg kommer til å bestille ny legetime og kreve videre sykemelding samt å bli henvist til psykolog. Det er helt uaktuelt for meg å begynne å jobbe igjen uten å ha snakket med noen om problemene mine.

Bør jeg vurdere å bytte fastlege eller har han gjort alt etter boka her?

Anonymous poster hash: ad375...c18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Leger har som regel lite tid til hver pasient, å dra til privat instans kan være en løsning på det. Når jeg har vært hos leger blir jeg som regel kastet på dør iløpet av 3-10 minutter avhengig av mine problemer. Det er klart han gjør jobben godt og riktig, men han har det absolutt travelt. En løsning kan være å bytte fastlege, les gjerne reviews på nettet. Byttet foretar du på helfo.no og koster ingenting, du kan bytte to ganger hvert kalenderår.

Lenke til kommentar

Synes du burde bytte lege. Jeg har nå endelig fått en fastlege jeg er storfornøyd med. Han tar seg god tid med meg. Lytter til det jeg har å si. Vet hvem jeg er og kjenner til hvilke problemer jeg sliter med når jeg kommer. Den forrige legen min presterte å kalle meg inn til en oppfølgingsamtale for så å spørre meg når jeg kom "Ja, hvorfor er du her i dag?"

Den nye legen min har ikke bare satt seg inn i situasjonen min, men kommer aktivt med spørsmål rundt hvordan det går med de forskjellige tingene og er flink til å følge opp alt fra rutinemessige blodprøver til medisinering og mere til. Jeg føler endelig jeg har fått en lege jeg har full tillit til. Jeg veit han kan det han snakker om og jeg føler meg ivaretatt. Eneste problemet er at han jobber ikke fullt så kan noen ganger ta litt tid før jeg får time.

Mitt råd er å oppsøke en annen lege. Kikk litt på fastlegeoversikten på Internett og prøv å finne en som har få pasienter på fastlegelista si. De har som regel bedre tid til de enkelte pasientene.

Lenke til kommentar

Man har en liksom bonus rett før årskifte også. For om man foretar et bytte i november, så kan man bytte igjen i januar (eller senere mnd.), og ha et bytte til gode ut neste året.

Man kan lage seg en slik situasjon med 3 bytter, selv om det kun er snakk om 2 reelle bytter hvert år. Normalt vil man ikke ha behov for så mange bytter, tror jeg. Men, man vet aldri. Så å ta vare på det ekstra bytte, dersom man har planer om å bytte likevel kan gjerne være det som gjør at du først tør ta det første steget og utføre et fastlegebytte.

Lenke til kommentar

Det er jeg som startet denne tråden.

Jeg kjenner til legelisten og har brukt den en del.

Min lege er hyggelig og rolig/behagelig. Han virker ikke stresset og kaster meg ikke ut etter 10 minutter. Så dårlig tid er det ikke.

Jeg er på mange fornøyd med han. Han skriver ut sovemedisiner til meg noe enkelte leger kanskje er litt streng på?

Min lege har på legelisten fått 16 vurderinger. De fleste virker fornøyd, men ikke alle.

Noen skriver at han er merkelig, stirrer ut i luften, nedlatende, uinteressert og undersøker ikke.

Andre forteller at han er erfaren, faglig dyktig og tar seg god tid.

Fastlegen min har over 200 ledige plasser. Jeg ble fortalt å bytte lege, fordi at en lege som har så mange ledige plasser kan ikke være en god lege. Kan man virkelig vurdere en lege utifra hvor mange ledige plasser han har?

Ellers er det vanskelig å finne en lege med ledig plass som kun har fått positive tilbakemeldinger. De har fulle lister alle sammen. Jeg leser også at flere klager på at legene ikke er tilgjengelig og lang ventetid. Det er ikke noe problem med min nåværende lege.

Jeg tror nok uansett at legen jeg hadde før var mer faglig dyktig. Jeg byttet for noen år siden for å få lege nærmere mitt bosted.

Lenke til kommentar

Fastlegen min har over 200 ledige plasser. Jeg ble fortalt å bytte lege, fordi at en lege som har så mange ledige plasser kan ikke være en god lege. Kan man virkelig vurdere en lege utifra hvor mange ledige plasser han har?

Jeg byttet fastlege en gang for å få en som var nærmere bosted, da jeg selv hadde flyttet til en nabokommune. Jeg vegret meg lenge for å gjøre det, og jeg vegret meg mest for hvilken ny lege jeg evt. møtte. Jeg klarer ikke å vurdere disse legenes faglige dyktighet opp i mot hverandre, selv om jeg har gått til den første i mange år, og den andre i noen måneder.

Man vil alltid være usikker på om legevalget er det beste man gjør. Og det er kun du selv som kan vite om det er riktig for deg å gjøre et bytte. En legeliste indikerer litt, men gir ikke noe godt svar. Dessuten er tjenesten legelisten.no full av useriøse innlegg, som man fort greier å sile bort. Det finnes alltid noen sutrekopper, som skal påpeke det ene eller det andre. Da er det kanskje viktigere å lete etter ting som at han hjalp meg veldig godt med "det eller det". Man kan finne flere innlegg som er skrevet av samme person. Noen ganger er det tydelig og andre ganger litt mer utydelig å se slikt. Men, om alt bare er negativt, så ville jeg selvfølgelig styrt unna, noe det sjelden er.

Tallet 200 ledige kan gi en indikasjon på at noe skurrer på det legekontoret, men det kan like gjerne være at det er åpnet en bolk på så mange nye plasser fordi legene blir oppfordret til å ta nye pasienter, da det er mange brukere i din kommune, og nesten ingen ledige plasser hos noen som helst leger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ang ledige plasser, jeg har ikke peiling egentlig men synes det er minst like merkelig med leger som har 1600+ pasienter og full pasientliste. Om en eller annen har 200 ledige plasser, hva så? Kanskje det er en "ny" lege?

Men selv synes jeg fastlegeordningen er fullstendig ubrukelig. Og 15 minutter maks pr. "time", javel noen ganger Ok men ikke alltid. Jeg har heller ikke spesiellt lett for å snakke for meg. Legen min er forsåvidt grei og positiv, men det skjer ingenting. Forøvrig et par år siden sist jeg var hos legen.

Skjønner nesten ikke vitsen med legekontorer heller. Det mest avanserte de kan gjøre der er vel å ta blodprøve og ta betalt via en kort terminal :p Noe mer og det blir henvisninger (om det skjer i det hele tatt) og ventelister.

Anonymous poster hash: dad89...d6c

Anonymous poster hash: dad89...d6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...