mobile999 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Problemene gjelder en Opel Combo-C 1.3 cdti (105 000 km). Har nylig byttet motorolje. Etter dette så går motoren i sikkermodus ved "høy" belastning, f.eks hard akselereasjon, 110 på motorveien. Service veihicle soon ("Spanner light") begyner å lyse. Avlesning av feilkoder viser for engine ecm: P0243 - Boost pressure control circuit negative deviation - Not present P1700 - Service vehicle soon request from transmission module. For transmission ecm (Easytronic gearkasse): U2108 - Can-bus no comunication with ABS - Not present P1703 - Brakelight switch range/performance - Not present Bremselysene virker. Er det noen som har noen forslag til hva som er feil? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Tipper det ligger noe rundt "P0243 - Boost pressure control circuit negative deviation - Not present". Kjenner ikke denne mptoren, men du har nok en trykkføler på innsuget som feiler på noe vis. Det kan være at innsuget er fullt av skitt, og/eller en faktisk feil på føleren. Alt det andre er neppe relevant for nødmodusen, men du bør jo uansett få gjort noe med girkassen snarest. Disse CVT-kassene er veldig glad (les avhengig) av hyppige oljeskift. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Takk for svar. Det er visst ikke uvanlig at det er turbotrykksføleren som må rengjøres/byttes ved denne feilmeldingen. Jeg skal forsøke å rengjøre den bare jeg finner ut hvor den sitter. Det er ingen CVT kasse, men en automatisert manuell girkasse. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 OK, har bare sett CVT-kasser omtalt som Easytronic :-) På de bilene jeg har sett litt på, så er trykkføleren på siste del av innsuget, før evt spjeld/EGR, men altså etter turbo (...) og ladeluftkjøler. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Deffekt Map-føler som det heter ja. Denne sitter øverst i bakkant på motoren. Koster rundt 1000-lappen og skiftes på 10 minutter, veldig kjent feil på disse. Har samme bil med samme motor selv. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Deffekt Map-føler som det heter ja. Denne sitter øverst i bakkant på motoren. Koster rundt 1000-lappen og skiftes på 10 minutter, veldig kjent feil på disse. Har samme bil med samme motor selv.Takk. Er det ikke noe poeng å forsøke å rengjøre denne sensoren? Det viser seg at problemet startet etter et oljeskift der det ble brukt Bilxtra olje (5w-40) med CF-spesifikasjon og ikke ikke GM-LL-* som skal brukes ihht instruksjonsboken. Kan dette være årsaken til problemene? Er det skadelig å kjøre med denne oljen/må oljen byttes igjen? Endret 16. november 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Du kan prøve å gjøre det. Det må sjekkes etterpå om den måler trykket riktig. Når bilen er avskrudd så skal atmosfæretrykket (som sensoren måler) ligge på 1 bar. Det skal nok ikke ha noe å si på map følern din det med olja, men du bør ikke bruke noe dårligere olje enn det som er anbefalt. Den motoren har registerkjede så å bruke riktig olje er viktig, hvis ikke kan det ende med havari. Endret 18. november 2013 av Opelduude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå