Gå til innhold

Tre skjermer; slår av én, de andre to går i spinn

Okapi

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund brukt et trippelskjermoppsett i stua, der jeg har to 23" LCD-skjermer på skrivebordet, og en plasma foran sofaen. Plasmaen er stort sett bare på når jeg ser film eller spiller spill på den. Jeg byttet nylig ut min gamle TV med en ny, og nå får jeg et merkelig problem her.

Normalt har jeg bare slått av TVen når den ikke har vært i bruk, og Windows har svart med å blinke én gang, og gå tilbake til normalt. Når jeg nå slår av TVen svarer de to andre skjermene ved å gå av og på ad infinitum, helt til jeg slår på TVen igjen. Fatter intet, trodde TVen i denne sammenheng var en ganske "dum" enhet, som bare tok imot det den fikk. Noen som kan gi meg en pekepinn på hva som foregår her, og hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å utdype litt mer: PCen er altså koblet til TVen via en receiver. Jeg har også en PS3 koblet til samme receiver.

Alle tre skjermer på, receiver satt til PC: Alt fungerer fint.

Alle tre skjermer på, receiver satt til PS3: Alt fungerer fint.

Monitorene på, TV av, receiver av: Alt fungerer fint.

Monitorene på, TV av, receiver satt til PS3: Alt fungerer fint.

Monitorene på, TV av, receiver satt til PC: Monitorene slår seg av og på ad infinitum.

Vil jo gjerne ha lyd av og til, selv om jeg ikke trenger bilde på TVen. :p Skulle jo tro dette var et Windows-problem, men skjønner ikke hvorfor det fungerte helt fint med den forrige TVen.

Lenke til kommentar

Ingen som har noen ideer? Begynner å bli litt sprø. :p

Testet med HTPC med Ubuntu også, på en annen monitor jeg hadde stående. VGA til monitor, HDMI via receiver til TV. Slår av og på uten problemer. Ser med andre ord ut til å være en Windows-greie, men da er det bare så underlig at det ikke skjedde med den forrige TVen.

Lenke til kommentar

Jeg trodde problemet kunne være HDMI-CEC, men nå har jeg fått gjort et par eksperimenter som kanskje utelukker det. For det første fortsetter det selv om jeg bruker en DVI-HDMI-adapter fra DVI-porten i skjermkortet, fremfor å bruke HDMI-porten. For det andre tror jeg sakene er slått av både i receiver (det det såvidt jeg kan se heter HDMI HRID) og TV (der det kalles Simplink). Tok også en telefon til LG, og det var ikke mye hjelp å få der.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan dette er satt opp hos deg, men vet at hvis Windows oppfatter skjermen som frakoblet og ikke bare avslått, så kan den prøve å tilpasse desktop til den nye samlede skjermstørrelsen. Hvis spørsmålet er hvorfor dette skjer med den nye mens det ikke skjedde med den gamle, så kan noe av svaret ligge her. At TV'ene er forskjellig.

En mulig løsning kan være å koble en av inngangene på TV'en direkte til skjermkortet på PC'en, og så velger du mellom receiver og PC som kilde på TV'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...