Gå til innhold

Sjakk-VM i India

Geir44

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke det akkurat... klar regnefeil fra Ananand, til å jeg så forsvaret til Carlsen lenge før han tok nest siste trekk (til bonden) før bonden ble forvandlet.

Edit:

Tenkte selvsagt kun på sluttrekkene

Ja, det var ikke vanskelig å se når bonden kom ned og tårnet ble borte. Men de satt jo lenge og diskuterte og pekte på brettet, så noe interessant vedrørende kampen og stillingen må de ha snakket om! Og Anand så "spørrende" ut, mens Magnus forklarte virket det som. Skulle likt å høre det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var ikke vanskelig å se når bonden kom ned og tårnet ble borte. Men de satt jo lenge og diskuterte og pekte på brettet, så noe interessant vedrørende kampen og stillingen må de ha snakket om! Og Anand så "spørrende" ut, mens Magnus forklarte virket det som. Skulle likt å høre det :)

Det var vel ikke så vanskelig å se det trekkene før tårnet ble borte heller men det de diskuterte var nok stillingen en del trekk tidligere... kanskje inngangen inn i stillingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Faen kvass hun der dama som styrer pressekonferansen :p

Tar det tilbake:

Han klarte ikke å styre seg for et sarkastisk svar da ukrainske Anastazia Karlovitsj, som styrer pressekonferansene, spurte Anand hvor vidt han vurderte alle mulighetene etter at Magnus fikk en ekstra dronning og satte press på ham:

- Nei, jeg tenkte på hva jeg skulle spise i kveld, sa Anand.

Det ble blikkstille i salen.

Lenke til kommentar

Spurte om de hadde noen kommentarer til at dette mest sannsynlig var "an end of an era".

Og kampen er jo ikke over enda. Respektløst. Magnus nektet å svare på det også.

Hadde det vært journalistens egne ord hadde det vært verre. Det blir litt mer legitimt (men fortsatt i grenseland) når det er en videreføring av en tweet fra en toppspiller. Pressekonferansene bærer riktignok fortsatt preg av at norske medier har sendt ned folk som er helt grønne når det kommer til sjakk og som tyr til dårlige spørsmål siden de ikke klarer å stille spørsmål som er relevante i forhold til partiet og stillingene som oppsto.

Lenke til kommentar

Jeg ser også at på Reddit sin Chess-side (http://www.reddit.com/r/chess/) blir det også kommentert hvordan de ikke liker NRK-spørsmålene under pressekonferansen. Blant annet da han spurte om at det kan bli "slutten av en era", hvor Magnus sa det beste svaret: "No, let's be correct here". Han vet jo at han kommer nok til å vinne, men man sier jo ikke noe sånt på pressekonferanse.

Men når det er snakk om pressekonferansen, så synes jeg hun hosten, Anastasiya Karlovich, er riktig så søt. Liker svært godt øst-europeer til å begynne med.

post-38451-0-89650900-1332074800.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk ikke at folk og media fokuserer på hesten... A dret seg ut når han lot C få en dronning til.

Om han hadde blokkert med løperen hadde han utsatt seieren litt men tviler på han hadde klart noe mer. C hadde klart å blokkere angrepet og han hadde da ledet med en hest, en ledelse med en hest på dette nivået er seier.

Jeg vet forståsegpåere har sagt at det sannsynligvis hadde endt i remi hvis A hadde blokkert med løperen men han understreket at det ikke var hans ord noe jeg skjønner da det etter mitt syn er helt feil.

Når C fikk dronning nummer to var slaget allerede tapt!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk ikke at folk og media fokuserer på hesten... A dret seg ut når han lot C få en dronning til.

Om han hadde blokkert med løperen hadde han utsatt seieren litt men tviler på han hadde klart noe mer. C hadde klart å blokkere angrepet og han hadde da ledet med en hest, en ledelse med en hest på dette nivået er seier.

Jeg vet forståsegpåere har sagt at det sannsynligvis hadde endt i remi hvis A hadde blokkert med løperen men han understreket at det ikke var hans ord noe jeg skjønner da det etter mitt syn er helt feil.

Tårn opp var hans eneste vinnersjangse. Det er ikke å drite seg ut. Det er enkelt og greit hans eneste mulighet til å ha vinnersjangse.

Med tårn ned, så vil hesten dekke området som gjør at tårnet til Anand vil gå på rekke med dronninga og skape en en skikkelig trussel (får ikke flyttet ut den kongen med det første, Carlsen).

Om du følgte med Houdini så endret vinnersjangsene til Carlsen seg knapt når han fikk inn dronninga (selv om mange tror det var der han vant kampen).

Du kan ta å kjøre kampen via houdini 3 selv, men flytte løper i stedet for hest. Hvit mattet etter en 7-8 trekk etter det i min simulering av det sånn ca.

Lenke til kommentar

Tårn opp var hans eneste vinnersjangse. Det er ikke å drite seg ut. Det er enkelt og greit hans eneste mulighet til å ha vinnersjangse.

Med tårn ned, så vil hesten dekke området som gjør at tårnet til Anand vil gå på rekke med dronninga og skape en en skikkelig trussel (får ikke flyttet ut den kongen med det første, Carlsen).

Om du følgte med Houdini så endret vinnersjangsene til Carlsen seg knapt når han fikk inn dronninga (selv om mange tror det var der han vant kampen).

Du kan ta å kjøre kampen via houdini 3 selv, men flytte løper i stedet for hest. Hvit mattet etter en 7-8 trekk etter det i min simulering av det sånn ca.

Har ikke H3 men vil gjerne prøve den... hvor fikk du programmet fra? Koster det noe?

Velger å ikke kommentere mer angående stillingen før jeg får analysert den mer, helst med PC :)

Lenke til kommentar

Du er hvertfall den eneste (media, forståsegpåere og eksperter) som ikke omtaler dette med hesten som tabben.

Så ikke vet eg.....

Eg har ikke peiling.

Lenke til kommentar

Har ikke H3 men vil gjerne prøve den... hvor fikk du programmet fra? Koster det noe?

Velger å ikke kommentere mer angående stillingen før jeg får analysert den mer, helst med PC :)

Klikk deg inn på dagens parti her: http://chessbomb.com/site/

Du får en enkelt analyse for hvert trekk du går gjennom og hvis du ser på trekk 27...b1=Q så ser du at det er en marginal fordel til Carlsen. Ingen klar seier før Anand bukker med hesten.

Lenke til kommentar

Du er hvertfall den eneste (media, forståsegpåere og eksperter) som ikke omtaler dette med hesten som tabben.

Så ikke vet eg.....

Eg har ikke peiling.

Det var ikke direkte det som var feilen heller, problemet startet for Anand når Magnus begynte å forsere nedover. Selv med løper ned å forsvare så ser det ut som (ved nøyere analyser) at Magnus ville komt ut av det med en ørliten fordel, men kunne veldig fort blitt remis hadde ikke Anand fått tidenes hjerneblødning på det trekket.

Når skaden først var gjort var det han gjorde det klart beste angrepet (flytte tårn frem og gi Carlsen ei ekstra dronning). Hadde han gått ut med tårn for å ta bonde så snakker vi heftig kontring av Carlsen rett etterpå. Og hadde han kun stått med tårn ved siden av kongen å kontrollert linja så hadde det 100% blitt remis da han ikke ville hatt noen angrepsvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...