Gå til innhold

Statens pensjonskasse-lånekalkulatoren

nojac

Anbefalte innlegg

SPK har en kalkulator som viser hvor mye du anbefales å låne.

Den bruker en faktor på 3,5 for par, men 2,5 for enslige.

Så hvis jeg tjener 400 000 og er alene, gir den et lån på 1 000 000. Men hvis jeg tjener det samme men har en samboer uten inntekt kan jeg låne 1 400 000.

Virker dette fornuftig?? Jeg ville sagt at jeg kunne betjene et større lån alene enn med en samboer uten inntekt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SPK har en kalkulator som viser hvor mye du anbefales å låne.

Den bruker en faktor på 3,5 for par, men 2,5 for enslige.

Så hvis jeg tjener 400 000 og er alene, gir den et lån på 1 000 000. Men hvis jeg tjener det samme men har en samboer uten inntekt kan jeg låne 1 400 000.

Virker dette fornuftig?? Jeg ville sagt at jeg kunne betjene et større lån alene enn med en samboer uten inntekt....

Haha, det har du rett i. Det er jo helt absurd. Husholdningens forbruk går jo åpenbart opp når man er flere, men i de fleste tilfeller går også inntekten opp. Men her gir den deg mer lån fordi inntekten fordeles på to personer. Wut? Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere ikke kalkulatoren går ut fra at husstandens inntekt når man er enslig åpenbart er lønna til den ene personen og når man er to så går den ut fra at man er to personer som tjener 200.000,- hver? Slik at ved bortfall av en person inntekt har man fortsatt en som kan betjene lånet. Det er jo ingen oppdeling å velge Samboer X's inntekt og samboer Y's inntekt. Det er det nærmeste en logisk forklaring jeg kommer hvert fall.

Lenke til kommentar

Det er nok en programmeringsfeil i SPK sin kalkulator, at kalkulatoren faktisk regner med dobbelt inntekt på gifte/samboere. Situasjonen med bortfall av inntekt bør ikke ha noe å si, da effektene faktisk ikke er så betydelige grunnet trygdeordninger (sykepenger/arbeidsløshetstrygd) og i alle fall ikke forklarer en såpass stor forskjell. I tillegg kan SPK kun gi lån til personer som er medlemmer av SPK, og risikoen for å miste jobben er her minimal.

Realiteten er jo faktisk motsatt, at med samme husstandsinntekt så kan man låne mer desto færre man er i husstanden. Kostnader som faktisk er variable, dvs mat, fritid, transport osv dekker ofte en ikke ubetydelig del av de totale kostnadene.

Lenke til kommentar

Dette kan umulig være en programmeringsfeil. Ingen programmerere er SÅ dårlige.

Lånekalkulatoren til SPK brukes jo ikke bare som en anbefaling. Som par får du ikke låne mer enn 3,5x inntekten.

Noen som har erfaring med hvordan dette praktiseres for enslige ? Hvis de gir 3,5x til enslige også, er det jo ikke noe problem at kalkulatoren er rar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...