yeeh Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Kjøpte en 2001 mod polo i går, 18000 km, servicehefte, ny clutch osv og virker som om bilen har blitt tatt godt vare på og familien som solgte bilen virket ærlige. Kjørte bilen hjem i går (2 timers kjøring), merket absolutt ingenting. Kjørte til jobb, alt ok men på vei hjem begynte bilen og fuske når jeg trykker inn gasspedalen iver halvveis inn! Ringte fyren og han hadde aldri opplevd dette før, og mente det kunne være kondens pga bilen har nå stått stille i garasje lenge, også plutselig står den ute kaldt. Heiv på kondensfjerner men funket dårlig.. Noen tips? :-( Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Fyll full tank. Hvis det blir borte, er jeg tilbøyelig til å også tenke kondens på tanken. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Kan gå noen dager før kondensfjerner hjelper om det er mye fuktighet i tanken. (les vann) Spørs hvor mye/langt du kjører da. Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Helte på en flaske med kondensferner i går og fylte full tank. Den fuska litt hjemover, og på vei til jobb i dag fuska den fortsatt litt innimellom. Ikke sånn at jeg ikke kan kjøre den, men det er jo fryktelig frustrerende at det allerede er noe galt når jeg har brukt alle oppsparte pengene mine på denne bilen.. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Bytta clutch på en bil som bare har gått 18 000km?! Det får mine varsellamper til å ringe iallefall... 3 Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Wops, 118000 skulle det stå! :-) 2 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Gjelder det spesielt i oppoverbakker? Kan vel være pluggene, ihvertfall best- case Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Tja, det gjelder når jeg gir mye trykk på gasspedalen.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Hvilken type motor bilen har? Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 60hk. 1,4 L Han fyren var helt overbevist om at det var fordi bilen har stått lenge stille i garasjen og plutselig ut i kulda. Den er faktisk merkbart bedre men litt småfusk er det fortsatt... Han mente det ikke var pluggene, og at den aldri hadde gjort det før, og det tror jeg faktisk på. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Jeg har en 1998 modell med samme motor. Der må pluggledningene byttes dersom bilen blir stående for lenge. Jeg kjøpte på ebay fra england til godt under 200 lappen. Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Den har ikke stått altforlenge, et par måneder siden den var på eu kontroll, men været veksler veldig mellom varmt og kaldt for tiden. Den blinker om at km standen er klar for service, kanskje jeg bare skal bite i det sure eplet og legge ut noen kroner for at et verksted skal fikse opp i dette. Positivt at den er bedre i dag, men langt ifra helt ok. Utrolig skuffende og litt redd for at jeg har gjort ett bomkjøp :-( Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Spørs mye du betalte for bilen da? Du kan jo bytte ut bensinfilter også. Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Betalte 32 tusen for den. Lista over ting det kan være blir så lang at det blir jo dyrt for meg også å skifte ut alt som _kanskje_ er feil. Surt dette her altså. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Lurt å sjekke tennpluggene uansett. Hvis det er noe alvorlig galt kan man ofte se dette på pluggene. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Som sagt ovenfor.Full tank,bytt plugger og pluggledninger.Sjekk fordeleren og rotor.Og kanskje litt injection rens er på sin plass.Om den fungerte fint den første dagen så kan den ha noe dritt som har fulgt med når du kjørte. Hadde samme problem med en Opel jeg hadde, og det hjalp meget med en flaske injection rens. Spør selger nøyaktig hvor lenge den har stått stille. Lenke til kommentar
yeeh Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Bilen oppfører seg forøvrig akkurat som X-bilen min gjorde da jeg hadde vasket motorrommet, da måtte jeg tørke pluggene og hettene. Åpnet panseret og fant ut at pluggene ikke var like lett tilgjengelig her som på min gamle bil.. MEN den har jo blitt bedre etter jeg helte på kondens fjerner men som sagt ikke helt bra heller. Skal ha bilen inn til olje/filter skift, skal høre hvor mye de skal ha for å finne/fikse feilen, det triste er jo at jeg har brukt alle pengene mine Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Bytt følgende selv(det klarer hvem som helst helt fint) Olje og oljefilter Plugger Fordelerlokk Rotor Pluggledninger med hette Bensinfilter(kan være slitsomt på noen biler, sjekk dette først) Så fyller du tanken helt opp, og har på litt kondensfjerner. Kjør en tur på tre-fire mil, slik at du får både kjørt rolig og med litt turtall og belastning. Avslutt det hele med en natt i varm garasje om du har, eller kjenner noen som har det. Med skiftende vær og mye fukt og frost, er det gull å la bilen tørke skikkelig. Jeg har fikset mange biler med rare feil med slike enkle grep. Delene koster deg relativt lite(rundt en tusenlapp) og er noe jeg alltid gjør når jeg kjøper ny bil. Jeg bytter alle de andre væskene også(renser kjølesystemet og bytte frostvæske, har i motorrens før oljeskift og bytter olje på girkasse og diffrensial også). Dette sammen med en enkel gjennomgang av motoren hvor man sjekker at alt ser greit ut, smører opp utvendige bevegelige deler med WD40 e.l. og tørker av skitt og smuss i kontaktpunkter(som for eksempel batteripolene) og smører dem med dertilegnet middel(batteripoler kan smøres med eget fett till dette). Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Er ganske mange som henger seg litt for mye opp i kondens her. Drivstofftankene på dagens biler er ikke laget av stål så kondens er nesten ikke et tema lenger. Er ikke så mye som skal til for en bensinbil før den fusker, spørs jo akkurat når den sist fikk en service med nye plugger, ny olje og filter, bensinfilter og luftfilter. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 2001 modell er ikke dagens bil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå