SilverShaded Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Kort og greit : Hvis man har et skjermkort som får strøm via 1 x6pns og 1x 8pins kontakter, må man da ha et hoverkort med akkurat det samme ? Eller fins det noen vei rundt dette, hvis f.eks. hovedkortet har 2x 8pins ? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 ??? Mener du PSU? PSU har ofte 8pin som man kan ta av 2 pin på for å få 6pin. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Okay, da er det jo greit. Takk :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Det har ikke noe med hovedkortet (brettet som komponentene festes på) å gjøre, de har sine egne kontakter (men bruker gjerne 4-pins eller 8-pins, dyrere hovedkort har gjerne flere). Det er strømforsyningen (boksen som gir strøm til maskinen) som må ha disse kontaktene, de skal følge med hvis med mindre det er en OEM-maskin (Acer, HP, Dell osv.). Det skal altså kobles direkte fra strømforsyningen til skjermkort, men regner med du forsto dette. Endret 8. november 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Jada, har planlagt en brukbar strømforsyning og studert saken litt nærmere. Var ikke kjent med disse 6+2 pins kontaktene. Trodde det fremdeles var molex og 8 pins, jeg. Beklager at jeg blandet ihop to saker her...en for strømmen mellom PSU og GPU, og et annet spørsmål når det gjelder strømmen mellom CPU og hovedkort (den har jo også 6 pins på Haswell). Men du har jo løst begge :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Jada, har planlagt en brukbar strømforsyning og studert saken litt nærmere. Var ikke kjent med disse 6+2 pins kontaktene. Trodde det fremdeles var molex og 8 pins, jeg. Beklager at jeg blandet ihop to saker her...en for strømmen mellom PSU og GPU, og et annet spørsmål når det gjelder strømmen mellom CPU og hovedkort (den har jo også 6 pins på Haswell). Men du har jo løst begge :-) Bra puslebitene detter på plass. Ja, mellom PSU og hovedkort (som deretter leverer strøm til CPU) så er det en slik kontakt også. Men denne varierer. Jeg har f.eks. 2 stk. 8-pins-kontakter + 1 stk. 6 pins-kontakt for ekstra juice (til overklokking). Det kommer altså an på hovedkortet, og hvordan det er designet. Billigere hovedkort har gjerne bare en kontakt. Skal du kjøpe strømforsyning? Trenger du anbefaling innenfor budsjettet? Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Jadda, brikkene faller på plass etter hvert. Gamle tanter bygger ikke PC hver dag, vettu...har nesten glemt hvordan jeg gjorde sist, og ting endrer seg. Hmm...er ikke inn-strømmen til CPU en fast størrelse, siden du har "ekstra" tilførsel ? Trodde det var bare 1 måte å gjøre det på. Mye å lære, ser jeg. Hovedkortet har 6+8 pins, imidlertid. Har satt opp en Corsair AX860 (Platinum) strømforsyning, det burde vel være greit ? Power er det dumt å spare på, har jeg opplevd. Skal ikke ha så mange tunge strømforbrukere enn CPU og skjermkort. Et par disker og en BlueRay/DVD tar ikke allverden, og kjøler/vifter for resten. Det blir nok et 780Ti skjermkort, og jeg skulle vel igrunnen ha både plass og strøm til et SLI-oppsett senere hvis jeg føler for mere enn det kortet leverer, Blir nok en stund til :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Jadda, brikkene faller på plass etter hvert. Gamle tanter bygger ikke PC hver dag, vettu...har nesten glemt hvordan jeg gjorde sist, og ting endrer seg. Hmm...er ikke inn-strømmen til CPU en fast størrelse, siden du har "ekstra" tilførsel ? Trodde det var bare 1 måte å gjøre det på. Mye å lære, ser jeg. Hovedkortet har 6+8 pins, imidlertid. Har satt opp en Corsair AX860 (Platinum) strømforsyning, det burde vel være greit ? Power er det dumt å spare på, har jeg opplevd. Skal ikke ha så mange tunge strømforbrukere enn CPU og skjermkort. Et par disker og en BlueRay/DVD tar ikke allverden, og kjøler/vifter for resten. Det blir nok et 780Ti skjermkort, og jeg skulle vel igrunnen ha både plass og strøm til et SLI-oppsett senere hvis jeg føler for mere enn det kortet leverer, Blir nok en stund til :-) Alle gamle tanter burde bygge PC! Nei, det kommer an på hovedkortet. Du kan koble til en 4-pins-plugg i en 8-pins-kontakt hvis hovedkortet er designet slik at det fungerer med bare 2 stk. 12V-pinner. ATX-standarden krever minimum 4-pins-kontakter. 6-pin brukes ikke til CPU, det er bare PCI-E-strømkontakt. En 8-pins-kontakt har jord på pinne 1-4 og +12 V på pinne 5-8, og en 4-pins-plugg kan da plugges i en 8-pins-kontakt. Man kan ikke ha 2 slike kontakter i en 8-pins ettersom den fysiske kontakten hindrer det. Så egentlig er det bare 12 V fordelt over 4 ledninger, som "går tilbake" til 4 stk. jord. Du kan modifisere kontakten til å få strøm fra 2 stk. 4-pins-plugger hvis hovedkortet har 8 pinner til CPU-strøm. Du kan altså være trygg på at hvis pluggen går nedi kontakten, så skal den være der. Standarden er utformet slik, idiotsikkert om du vil. AX860 er solig og bra. Den er litt lavere priset enn den nyere varianten AX860i. 860 W er overkill for GTX 780 Ti og Haswell, til og med hvis du overklokker. Det er nesten ikke vits å nevne Fractal Design Newton R3 800 W. Prisen til AX860 rettferdiggjør kjøpet fremfor AX860i og Newton R3 800 W. Forskjellen mellom dem er ikke den største heller. Nok til SLI er det også, da er 860 mer enn 800 (utrolig nok). Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Med all denne strømmen lyser lampene her ;-) Det er jo bra at de lager det idiotsikkert, da er det nok mormorsikkert også ! Jeg syns den strømforsyningen virker som bra value for money, og forskjellen til i-modellen er stort sett dette monitorsystemet og et par kontakter til (som jeg ikke trenger). Med AX860 har jeg god margin og litt headroom for fremtiden, og det er slik jeg liker å ha det. Min gamle maskin kjører Skyrim brukbart med kun RAM- og GPU-oppgradering fordi jeg bygde sånn. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Jepp, hvis vi antar at mormor er en idiot. i-modellen er bygget på et annet design innvendig, men rent kvalitet- og ytelsesmessig er det ikke store topper som skiller dem. Sant det. Man får alltid igjen for solide investeringer (andre fordeler som kommer med er lavere støynivå, lenger levetid jo mindre du belaster). Thermaltake Toughpower som jeg kjøpte for sikkert 6 år siden lever i beste velgående. Ikke det at det er den beste strømforsyningen du får tak i, men kvaliteten er ikke noe å si på. AX760i som jeg har nå varer nok evig skal vi se. SLI er uaktuelt for min del også, så trenger ikke mer enn 760 W. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Jepp, hvis vi antar at mormor er en idiot. Høh...nei, regner meg ikke som det. På den annen side er det vel idiotene som tenker høyest om seg selv *G* Mitt gamle Q-Tec 550W power er vel heller ikke akkurat noen super-kvalitet, men det holder fortsatt koken og var romslig da maskinen ble bygd. Det har vel gått noe sånt som 50.000 timer... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Med all denne strømmen lyser lampene her ;-) Det er jo bra at de lager det idiotsikkert, da er det nok mormorsikkert også ! Jeg syns den strømforsyningen virker som bra value for money, og forskjellen til i-modellen er stort sett dette monitorsystemet og et par kontakter til (som jeg ikke trenger). Med AX860 har jeg god margin og litt headroom for fremtiden, og det er slik jeg liker å ha det. Min gamle maskin kjører Skyrim brukbart med kun RAM- og GPU-oppgradering fordi jeg bygde sånn. Ax-serien er faktisk også bedre. AX serien er laget av Seasonic som er de beste på forbrukermarkedet, og AX-serien har vist seg å ha noe bedre regulering og litt bedre kvalitet i mine øyne. ;-) På AXi har corsair ikke tatt i bruk seasonic. Da de har satset mer på "fancy" en god gammeldags kvalitet. (Flextronics (AXi) er dog ganske gode de også) Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Ah...takk for info ! Da har jeg ihvertfall ikke gjordt et dårlig valg...nice to know. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Høh...nei, regner meg ikke som det. På den annen side er det vel idiotene som tenker høyest om seg selv *G*Hehe Får det nok fint til skal du se. Og AX-serien er solid uansett "i" eller ikke. Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Du kan altså være trygg på at hvis pluggen går nedi kontakten, så skal den være der. Standarden er utformet slik, idiotsikkert om du vil. Bare en liten kommentar ang. idiotsikkert: Om du har deler fra litt eldre (2005-6-ish og tidligere?) Dell, IKKE bland de med "vanlige" standard PC deler (selv om de ser like ut og kontaktene passer). Spesiellt med tanke på om du blander Dell strømforsyning og et annet hovedkort (eller motsatt). Dell var nemlig litt egne og romsterte litt på hvordan kontaktene var (Da blir det ødelagt hovedkort og antagelig også ødelagt PSU. Ikke uten grunn kalt "Dell from Hell"). Jeg vet ikke om de har "skjerpet seg", og om de følger standarden nå til dags, men kanskje best å være litt ops på det uansett (Kanskje andre her vet, kunne sikkert googla det opp men ikke alltid man orker det). Men nå har vel OP uansett kjøpt en ny strømforsyning og trenger sikkert ikke tenke på dette Selv har jeg heldigvis aldri gjort det (men det er nok mer med flaks og dårlig råd å gjøre - Dell var ganske dyrt ) Har faktisk en sånn gammel Dell liggende nå da. En stund siden jeg kikket i den, fin maskin i og for seg. Men tror jammen meg de til og med byttet om på pinnene på de interne USB kontaktene (Så man kan ikke bare ta f.eks. en Dell kortleser en gang uten å kople om - fant fram skjema men har ikke kommet så langt ennå... TTT). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Har en del assorterte modulære kabler liggende fra flere eldre modulære PSUer jeg har hatt. Har måtte låne et par av dem til casemodding, og når du brukte de motsatt vei så var det mulig å sette de feil. Var bevisst på det, men etter mange lange og sene arbeidsøkter med kabinettet så har man ikke like mye tunga i munnen. ^^ Ikke spesielt høy når du akkurat har kjøpt nytt hovedkort til 3000kr, og du illsint røyk komme ut under HKet. Viste seg bare at jeg faktisk hadde tatt kabelen riktig vei, men at den hadde en feil, og var bare isolasjonen i ledningen som tok fyr. Men satte en grei støkk i meg. ^^ 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Er irriterende at ikke alle følger standardene. Men så lenge de følger ATX-spec så skal det være idiotsikkert. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 11. november 2013 Forfatter Del Skrevet 11. november 2013 Typisk Dell, egentlig. Har vært litt borti dem i jobbsammenheng. Men her i huset har det aldri vært noe Dell innenfor dørene, ei heller noen "ferdigkjøpte" maskiner. Nå er det bare å vente på Inno3D's iChill 780 Ti.... Lenke til kommentar
War Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Dell er på bærtur, min ferdigkjøpte jeg fikk av jobben hadde egenproduserte kontakter og kunne ikke sette i en satakabel engang uten å kjøpe den fra dell for tusenvis. IBM koder minnebrikkene sine så de gamle severene jeg blir donert må ha spesialminne fra de til 6000kr brikken. Store datafirma prøver litt for hardt å holde på kundene. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Nå er det bare å vente på Inno3D's iChill 780 Ti....Tror jeg vil ha dette selv. Imponerende kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå