Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva regnes som mislighold - boligsammenheng

H?rselsvern

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har forstått det slik at man kan unngå oppsigelses tid hvis mislighold opptrer underveis i leieforholdet.

Da er spøsmålet mitt, hva defineres som mislighold ? Er endel feil i hybelen jeg leier og utleier ser ikke ut til å rette på dette. eks, feil på elsystem, sikringer går i hytt og gevær, vannarmatur som ikke fungerer tilstrekkelig og bopelen er ikke møblert iht. avtaler med utleier.

er dette å regne som mislighold? evt. avslag i leie til dette er fikset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan eventuelt utbedre det selv for også fakturere huseiger for det og opplyse om at utbedringene var i henhold til kontrakten og derfor er noe huseier skal betale.

Men for gudsskyld, opplys om det på forhånd.

..og få aksept fra huseier med avtale om kostnadsramme. Ellers blir det garantert konflikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ein del til for at det blir misslighold. Alle dei tinga som trådstarter nemner kan løysast på andre måter, som f.eks ved å trekke frå utgiftene med å få dette utbetra frå husleiga, eller ved å holde tilbake deler av leiga til utleigaren har fått ordna opp.

Det er forsåvidt også kun utleigaren som kan heve avtalen pga misslighold husleigelova § 9-9.

For leigetakaren så må slike ting meldast inn som ein mangel som leigetakaren krever utbetra.

Ein del av det som trådstarter nevner skulle også vært oppdaga under visninga. Utleigaren har opplysningsplikt over slike feil og mangler, men leigetakaren har også undersøkelseplikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ein del til for at det blir misslighold. Alle dei tinga som trådstarter nemner kan løysast på andre måter, som f.eks ved å trekke frå utgiftene med å få dette utbetra frå husleiga, eller ved å holde tilbake deler av leiga til utleigaren har fått ordna opp.

Det er forsåvidt også kun utleigaren som kan heve avtalen pga misslighold husleigelova § 9-9.

For leigetakaren så må slike ting meldast inn som ein mangel som leigetakaren krever utbetra.

Ein del av det som trådstarter nevner skulle også vært oppdaga under visninga. Utleigaren har opplysningsplikt over slike feil og mangler, men leigetakaren har også undersøkelseplikt.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle kunne oppdaget dette på visning, jeg kunnen jo ikke sette på en vaskemaskin med klær når jeg var der, samtidig som jeg spurte de andre beboere om de kunne skru på varmeovnen. Er ikke elektrikker, og har liten/ingen kompetanse på om sikringer er koblet riktig iht. koblingsskjema.

Vannarmaturen var ikke sånn i starten, trykket ble plutselig bare borte, og angående møbleringen så ble det gjort en muntlig avtale med meg og de andre beboerene om at dette skulle inntreffe snarest.

Er det noe jeg kunne gjort annerledes ?

Lenke til kommentar

Har selv en leietager som klager og pirker over den minste ting (gammel enebolig). Fryktelig irriterende, vedkommende skal ut ved første anledning :)

Vil du definere dette som å pirke og klage over hver minste ting? (Ser at det kan oppfattes som spydig, men det er ikke hensikten) :)

Lenke til kommentar

Vil du definere dette som å pirke og klage over hver minste ting? (Ser at det kan oppfattes som spydig, men det er ikke hensikten) :)

Definitivt ikke. Mangler ved vann og elektro er alvorlige saker som må være i orden.

Kommentaren min gikk til Jason something som hadde en A4 side med klager (som sikkert er legitime).

Poenget mitt skulle være at om man overdriver sine rettigheter som leieboer og klager for mye så kan det dessverre slå tilbake på seg selv....utleier kan gå lei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...