Gå til innhold

Hvilket smør er best?

Anbefalte innlegg

Margarin er ikke blanding av smør og olje, margarin er en smørerstatning laget av fett og en eller annen emulgator for å få det til å blande seg med vann.

Er i alle fall det Fjordland skriv på sine sider:

Bremykt inneholder 70 % smør og 30 % rapsolje som gir deg mange fordeler; god smørsmak til maten du lager, smøremyk konsistens og ekstra god smak til brødskivene dine. Et 100% naturlig produkt. Derfor trenger du bare én pakke i kjøleskapet - den gule!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farmoren min hadde det stående i kjøkkenskapet. Og det er jo i utgangspunktet et produkt som tidligere ble brukt bla.a. til bytting og betaling så det er vel ikke overraskende på noen måte at det klarer seg i romtemperatur.

Men nå bruker jeg ikke smør utenom til matlaging egentlig. Så det er ikke noe jeg har behøvd å tenke så mye over utenom en gang i blant.

En åpenbar kommentar angående den tid smør ble produsert om sommeren og brukt om vinteren, samt evt. solgt til byen:

Når man da laget smør til langtidslagring, saltet man det med tanke på oppbevaring, ikke smak. Når man så skulle ha seg smør til dagen, skar man et passende stykke, og vasket ut overflødig salt.

Dagens smør saltes stort sett i forhold til smak, derfor vil jeg anbefale at man oppbevarer det kjølig av hensyn til smakens holdbarhet - man kan alltids kjøpe halvkilospakninger, skjære opp til småpakninger man pakker i folie, og legge disse i kjøleskap, slik at man kan ta ut småpakker som da blir tilsvarende raskt smørbare.

Lenke til kommentar

Bremykt er et blandingsprodukt. Melange, for eksempel, er margarin, og inneholder ikke smør.

Margarin er et fettprodukt med evt. tilsetninger - fettet kan være hvilket som helst egnet spiselig fett, inklusive smør...

Så hvis Melange margarin ikke inneholder smør, er dette opp til produsenten (evt merkets rettighetshaver), ikke på grunn av at det er margarin.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på smør og margarin. Smør er laget av fløte og er et naturprodukt uten industrielt fremsilte ingrendienser. Margarin er laget hovedsaklig av planteoljer som er prosessert for å få ønsket smak og konsistens. Bremykt er ekte smør med 30% ren rapsolje, og er jevngodt med ekte smør og skiller seg vesentlig fra enhver margarin.

Personlig syns jeg Bremykt smaker fantastisk. Siden den er mykere ut av kjøleskapet og ikke blir like lett harsk som rent smør, foretrekker jeg denne i stor grad. Men de ekte gourmet-smørtypene som kvitseid-, rørossmør og tilsvarende er jo virkelig snadder dersom man vil betale for den beste smaken. Margarin vil jeg ikke ta i med ildtang, det er direkte skadelig for helsen vår og smaker i tillegg fælt.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Er det noen som har pisket kremfløte litt forlenge? Da blir den klumpet og rar, og pisker du lenge nok blir det til meierismør. Meierismør er 100% animalsk (kinnet fløte), og margarin er vegetabilsk. Kviteseid og Rørossmør er kinnet på rømme, altså syrnet fløte. Det er det som gjør at Kviteseid og Røros smaker så annerledes enn andre meierismør.

Personlig elsker jeg Kviteseid og Røros på brød, men bruker det ikke til baking. Til det synes jeg rømmesmøret har litt for særegen smak, men bruker selvfølgelig ikke plantemargarin, det smaker ikke godt.

Til daglig bruker jeg Brelett, men kan også ha litt Kviteseid i skapet. Meierismør blir harskt av å stå lenge i romtemperatur. Om jeg får rester etter baking med smør så legger jeg det i fryseren, og de fungerer kjempebra :-)

Lenke til kommentar

Hos oss går det nå i meierismør til alt. Klart best på smak og klart sunnest. Er blitt en vane å ta smøret ut av kjøleskapet 10 miutter før det skal brukes. Av og til kjøper vi lokalkjernet smør på Meny-butikken, det er litt dyrere men veldig godt. Røros-smøret er og kjempegodt, men blir for dyrt syns jeg. Kvitseidsmøret syns jeg smaker litt for heftig da det er kjernet av rømme i stedet for fløte. Her må man smake og vurdere selv. Setersmør er kjempegodt, men litt i salteste laget smaksmessig. Savner smør med 2% salt, det fikk vi i Spania og var supergodt.

Lenke til kommentar

Kvifor er det sunnare enn meierismør?

Det henger sammen med den gamle misforståelsen om at mettet fett er usunt. Sanheten er at ekte smør er kjernesunt og noe de aller fleste får i seg alt for lite av. MCT'ene i smør er så gunstige for kroppen at ekte smør burde vært omtalt som supermat, og burde vært det første produktet som fikk nøkkelhullmerking.

Lenke til kommentar

Røros-smøret er og kjempegodt, men blir for dyrt syns jeg. Kvitseidsmøret syns jeg smaker litt for heftig da det er kjernet av rømme i stedet for fløte.

Røros Smør er også laget med rømme.

Det har du jo helt rett i. Men det er stor forskjell i smaken, Røros-smøret har ikke den tydelige syrligheten jeg finner i Kvitseidsmøret. Men det er godt det finnes forskjellige smaksretninger for forskjellige behov. Nå som smør får stadig økt popularitet ser jeg for meg at det kommer enda flere leverandører av gourmet-smørtyper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...