Gå til innhold

Hvilket smør er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Slimda på denne! Eneste aberet er at man må temperere det før bruk.

Har et lite... eksperiment på det der. Har hatt en klædd med meierismør (innpakket) liggende på kjøkkenbenken siden februar/mars. Smaker fortsatt godt, og har ennå ikke dødd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Farmoren min hadde det stående i kjøkkenskapet. Og det er jo i utgangspunktet et produkt som tidligere ble brukt bla.a. til bytting og betaling så det er vel ikke overraskende på noen måte at det klarer seg i romtemperatur.

Men nå bruker jeg ikke smør utenom til matlaging egentlig. Så det er ikke noe jeg har behøvd å tenke så mye over utenom en gang i blant.

Lenke til kommentar

Margarin er ikke blanding av smør og olje, margarin er en smørerstatning laget av fett og en eller annen emulgator for å få det til å blande seg med vann. Smør er melkefett emulgert i melk. Margarin ble funnet opp for å levere Napoleons hær et billig alternativ til smør. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å bruke margarin når det står smør i oppskriften, prisforskjellen er minimal og smaksforskjellen dramatisk.

Av praktiske/helsemessige grunner bruker jeg også alternativer på brødskiven, men når jeg skal kose meg bruker jeg ostehøvelen rett på smørpakken fra kjøleskapet. Til brødskiver der det er viktig med smørsmak, f.eks til egg eller brunost, gjør det en stor forskjell.

Det beste smøret som er å oppdrive i vanlige butikker i min nærhet er smør fra Rørosmeieriet med Kviteseidsmør fra Tine som en god nummer to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fy-fy å kalle margarin for smør. I markedsføringssammenheng er det også ulovlig.

Jeg bruker smør - aldri margarin. Hva som er det beste smøret i Norge kan diskuteres i det uendelige. Jeg bruker hovedsakelig normalsaltet meieresmør fra Tine. Noen ganger bruker jeg usaltet, og noen ganger bruker jeg Røros Smør. Sistnevnte regnes som noe av det beste på det norske markedet, selv om det sikkert finnes noen mindre aktører som lager likt godt, eller bedre, smør. Smaken er ganske annerledes siden det kjernes fra syrnet fløte (rømme), og er mye syrligere og mer smaksrikt enn det milde, vanlige smøret fra Tine.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...