Apop Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Hei. Håper noen kan hjelpe meg For noen dager siden så startet jeg Windows på samme måte som jeg alltid gjør, men plutselig var skrivebordsbakgrunn, ikoner og quick launch borte. Det virker også som visse andre funksjoner ikke fungerte helt optimalt. Jeg kan nå legge til nye ikoner og skrivebordsbakgrunn som blir der, men det virker også som visse andre funksjoner ikke fungerer helt optimalt. Quick launch går f.eks ikke å huke av ved høyreklikk på taskbaren. Jeg har AVG anti-virus og har scannet flere ganger, så jeg håper og tror at det ikke er et virus, har ikke gjort noe i det siste heller som skulle tilsi at jeg skulle få et virus Hjelp! Endret 7. november 2013 av Apop Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Kontroller datamaskinen for feil. Gå til min datamaskin, velg hd der du har OS normalt C, egenskaper, vertøy og kontroller for konsekvens.Maskinen vil slå seg av og starte på nytt...og det kan ta en tid mens den scanner over systemet for feil.BmOnline Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Takk for svar Har gjort som du sa, men det hjalp ikke noe. En annen ting som kanskje er verdt å merke seg. Hvis jeg f.eks lager et tekst-dokument på skrivebordet, for så å dobbeltklikke på det så får jeg opp melding om at filen ikke eksisterer, selv om jeg fysisk kan trykke på ikonet Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Takk for svar Har gjort som du sa, men det hjalp ikke noe. En annen ting som kanskje er verdt å merke seg. Hvis jeg f.eks lager et tekst-dokument på skrivebordet, for så å dobbeltklikke på det så får jeg opp melding om at filen ikke eksisterer, selv om jeg fysisk kan trykke på ikonet Du kan jo også gå inn på kontrollpanel og velge handlingssenter. Der er flere verktøy til å søke etter feil. Prøv det først. Så kan du velge systemgjenoppretting, dvs sette den tilbake en uke. Det skulle gjøre susen- om ikke det første hjalp. Det finner du i kontrollpanelet. Du sa ikke noe om hvilken melding du fikk etter at det ble scannet etter feil? BmOnline Endret 7. november 2013 av BmOnline Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 (endret) "No restore points have been created on your computer's system disk" Det er huket av at den skal lage restore points fra OS-disken, men det står at ingen er lagret. Det kom ikke opp noen melding etter jeg scannet etter feil, det var ikke noen feil Endret 7. november 2013 av Apop Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Dette er et tegn på malware. Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Ok. Hva burde jeg da gjøre? Har som sagt kjørt AVG Endret 7. november 2013 av Apop Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 "No restore points have been created on your computer's system disk" Det er huket av at den skal lage restore points fra OS-disken, men det står at ingen er lagret. Det kom ikke opp noen melding etter jeg scannet etter feil, det var ikke noen feil Men det er jo mulig å lage et opprettingspunkt først, og så velge den etterpå. Har du prøvd om du kan opprette en dato? BmOnline Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Men det er jo mulig å lage et opprettingspunkt først, og så velge den etterpå. Har du prøvd om du kan opprette en dato? BmOnline Dette forsto jeg ikke. Hvis jeg skal opprette til en tid før problemet oppsto må jeg vel ha et punkt fra den tiden? Hva hjelper det å lage et punkt nå? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Gå til start for å se om der er noen ukjente programmer som står der og gliser. Og gjør det samme under "Programmer og funksjoner" Har du konto i DNB eller abonnement Telenor?? (førte til: abonnement) Endret 7. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Gå til start for å se om der er noen ukjente programmer som står der og gliser. Og gjør det samme under "Programmer og funksjoner" Har du konto i DNB eller abonnement Telenor?? (førte til: abonnement) Klarer ikke å finne noe mistenkelig Ja, det har jeg Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Jeg forslår at du gjør følgenede. Du trenger en minnepenn. Du må bruke 64-bit versjonen av FRST dersom du har 64-bit Windows. Bruk 32-bit versjonen dersom du har 32-bit Windows. Instruksjoner på engelsk følger: Download FRST to a USB flash drive. Plug the USB drive into the infected machine. Boot your computer into Recovery Environment Restart the computer and press F8 repeatedly until the Advanced Options Menu appears. Select Repair your computer. Select Language and click Next Enter password (if necessary) and click OK, you should now see the screen below ... Select the Command Prompt option. A command window will open. Type notepad then hit Enter. Notepad will open. Click File > Open then select Computer. Note down the drive letter for your USB Drive. Close Notepad. Back in the command window .... For the 64-bit version: Type e:/frst64.exe and hit Enter (replace e: with the drive letter for your USB drive). For the 32-bit version: Type e:/frst.exe and hit Enter (replace e: with the drive letter for your USB drive). FRST will start to run. When the tool opens click Yes to disclaimer. Press Scan button. When finished scanning it will make a log FRST.txt on the flash drive. Please post me the log. Endret 7. november 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Som DNB-kunde går du til DNB.no og aktiviserer gratis abonnementet på virusprogrammet McAffe. Du finn fremgangsmåten på førstesiden etter at du har logget deg inn. I tilfellet Telenor logger du deg inn på Telenor "mine sider" og aktiviserer gratis abonnementet på virusprogrammet Norton (tror jeg det var). Av-installer viruset som du har. Net nye skal du sette inn avansert uten brannmur. (Den innbygde Windows brannmuren tar over selv). Velg bare sann tid skanning og malvare . Likevel tror jeg du må du redde det du kan og reinstallere. Redigert: Og i bildet til "mobile999" blir det valg nr. 3 "Windows Complete PC Restore" Endret 7. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det er jo greit forsåvidt, men Windows essentials virusprogram er raskere og gratis.http://www.microsoft.com/security/pc-security/mse.aspx Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Det er jo greit forsåvidt, men Windows essentials virusprogram er raskere og gratis. http://www.microsoft.com/security/pc-security/mse.aspx Takk for alle svar, men kan noen forklare meg hvorfor dette skal være nødvendig når jeg har AVG anti-virus og har scannet flere ganger? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Sikkert nødvendig da det virker som om du har fått virus, malware på maskinen.Men hadde du tatt sikkerhetskopier eller en systemavbildning, så hadde det vært enklere.Så litt jobb må du regne med Det å sjekke start, controll, alt og delete så åpener du oppgavebehandling.Da kan du se programmer som kjører. Se etter om det er noen som du ikke har satt i sving?Og da kan du stoppe disse, og du kan gå til exe.fila og slette hele programmet i målplasseringen, dvs mappa hvor det ligger.BmOnline Endret 7. november 2013 av BmOnline Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Defender som det innebygde virus programmet heter Defender, og finnes i kontrollpanel. Det er ikke godkjent (advarsler fra sikkerhet-senteret) for Vista eller eldre. Men ok. for Windows 7 og nyere. Skifte anses som nødvendig fordi det kan finnes et sikkerhetshull i eksisterende. I de forslåtte er det solide firmaer som ligger bak gratislisensen. Redigert: Sannsynligvis har virusprogrammet overtatt brannmuren, og det er også lite ønskelig. To brannmurer konflikter!! Endret 8. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Takk for alle svar, men kan noen forklare meg hvorfor dette skal være nødvendig når jeg har AVG anti-virus og har scannet flere ganger?Anti-virus program har som primær oppgave å skanne filer du bringer inn på pc'en, slik at du ikke gir pc'en infiserte filer og heller ikke sender de viderere. Oppgaven med å rense en infisert pc for virus viser seg ofte å være svært vanskelig for disse programmene. Dette er pga at moderne malware benytter svært avanserte metoder for å bekytte seg selv. I slike tilfeller så må man bruke andre metoder for å identifisere og reparere problemet. En slik metode er foreslått av meg over. Ønsker du å benytte deg av foreslåtte metode eller ønsker du det ikke? Endret 7. november 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Apop Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Lastet også ned Superantispyware, forsto at dette skulle være bra. Har scannet hele dataen nå, ikke noe åpenbart som ble funnet Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Ønsker du å benytte deg av foreslåtte metode eller ønsker du det ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå