Gå til innhold

Ny stasjonær kontor-PC som skal stå på stua

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må be om litt hjelp av dere her inne når jeg nå muligens skal bygge ny PC.

Det er sikkert ti år siden sist jeg bygde en PC, men nå har lysten meldt seg igjen.

Maskina skal i hovedsak brukes til kontorarbeid, surfing og lett bilderedigering, men jeg ønsker også at den skal ha muligheten til å kjøre alle versjonene av Counter-Strike uten problem.

Budsjett er minst mulig og jeg mener det skal være mulig å få til for rett i overkant av 3000,- uten kabinett.

Jeg har lyst til å bygge kabinett selv, men det er ikke helt avgjort enda.

Mitt forslag til oppsett er bare et utgangspunkt, men ser ut som følger:

HK: MSI B75MA-E31 403,-

CPU: Intel Core i3-3220 Ivy Bridge 865,-

RAM: Corsair 4GB DDR3 1333Mhz 297,-

GPU: Sapphire Radeon HD 7730 - 1GB GDDR5 530,-

PSU: Corsair Builder Series CX430 329,-

HDD: Kingston SSDNow V+200 v2 SSD - 90GB 376,-

Wifi-adapter: Netgear N300 115,-

Total hos Proshop: 3040,- inkl. frakt.

Bakgrunn for valg av hovedkort er USB 3.0 og Sata 6GB for å få utnyttet SSD'n.

Ang skjermkort så har jeg siklet litt på HD 7790 som koster 900,- men jeg vet ikke om jeg egentlig trenger det?

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at GPU'en i Ivy Bridge er bra nok for det spillet så du kan godt kutte ut skjermkortet du har foreslått.

litt avhengig av kabinett kan du vurdere å bytte ut stok CPU-viften med en vifteløs. Et eksempel på dette er Noctua NH-D14. På bildet er det en vifte på hver side men disse trenger du ikke montere på. Det er flere, tilsvarende vifteløse kjølere (eller kjølere du ikke trenger montere viftene på) på denne siden.

siden du sparer 530 kroner på å ikke kjøpe skjermkortet kan du eventuelt kjøpe et dyrere hovedkort som har innebygget, trådløst nettverkskort. Du sparer da også penger på å kjøpe det ved siden av.

SATA 6.0 GB er ganske standard på SATA-porter i dag og USB blir mer og mer vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg liker tanken på å slippe å kjøpe skjermkort. Jeg vil selvsagt ta høyde for det når jeg bygger, men kanskje det er like lurt å legge pengene i en CPU med skikkelig onboard grafikk ja.

Er det AMD eller Intel som har den beste integrerte grafikkløsningen pr. i dag da?

Takk for svar så langt. Dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg likte oppsettet ditt Ominthunder.

Kunne det vært en idè med 8GB RAM på 2133mHz?

Edit: og et hovedkort som støtter dette samt har innebygd wifi.

Absolutt, hvis du kan ta deg råd til det. Og så en bedre CPU-kjøler http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/

Edit:

Hovedkortet er godt nok. Har ikke sett FM2-kort med innebygget WiFi.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...