Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumenterende tekst om media? Ikke sosiale medier!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har fått en oppgave som teller svært mye på karakteren jeg får til jul hvor jeg må lage en argumenterende tekst om media. Altså IKKE sosiale medier, men media. Jeg er ikke den beste personen til å komme med argumenter for og i mot, så derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg litt.

Jeg ber ingen av dere å skrive en tekst for meg, men for å hjelpe meg slik at jeg kan forstå litt mer av hva jeg burde skrive. Jeg vet ikke hundre prosent hvordan man skal lage en argumenterende tekst, men jeg tipper at jeg må ha en vekkende overskrift, en innledning og en hoveddel hvor jeg tar for meg hva som er argumenter for, og hva som er argumenter i mot media. Deretter en avslutting hvor jeg kommer med min konklusjon.

Jeg har brukt google for å søke opp og prøve å skaffe litt informasjon om media, men det som kommer opp er jo selvfølgelig "argumenter for og i mot sosiale medier, sosiale medier og igjen sosiale medier". Akkurat det gjør meg litt irritert nå.

Har noen av dere noen bra argumenter for og i mot media, og hvorfor? Ville gjerne likt at dere begrunnet svaret deres og kommer med noen konkrete argumenter for og i mot som virkelig er relatert til media og ikke sånn tull og tøys.

Teamet er basert på løgn og sannhet, så det må være relatert til det tema. Lyver media, er alt sant? Hvorfor gjør de det?

Jeg håper virkelig at jeg får et par bra svar her slik at jeg kan få en best mulig karakter på denne innleveringen. Den teller altså rundt 60% av karakteren jeg får til jul, så kom inn med forslag om dere har noen! ;)

Også noen tips til hvordan jeg skal få en bra karakter, altså det er argumenterende tekst/debatt artikkel som jeg må skrive.

Kreative og fengende overskrifter til temaet ville også ha hjulpet meg mye! Også fakta/opplysninger som jeg kan brukte i teksten ville vært bra det også. Statistikk eller fakta!

Takk!

Endret av Unknownretard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at dette skal basere seg på løgn og sannhet. Først og fremst er det greit om du finner en konkret problemstilling du ønsker å ta fatt i. "Lyver media, er alt sant? Hvorfor gjør de det?" har et andrespørsmål som mer eller mindre impliserer at media lyver, så den bør du kanskje tenke litt på.

Når du har formulert problemstillingen din, så foreslår jeg at du kommer tilbake til forumet med denne og med dine tanker omkring den. Da er det enklere å få konkrete tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Altså problemstillingen min er jo at media ikke alltid skriver det som er riktig, men overdriver for å få flere lesere til å lese en bestemt artikkel. Det er ikke hele tiden overskriften har så mye med det som står i artikkelen, men de bruker en overskrift som vil vekke opp interessen til leseren slik at den artikkelen skal bli lest.

Jeg vet ikke så mye mer om media, men jeg kan selv si at jeg har hørt at media ikke alltid skriver sant.

Lenke til kommentar

Hvilke medier er det du snakker om? Du nevner overskrifter og artikler, betyr det at du fokuserer på de trykte medier og utelukker tv og radio? Inkluderer du nettmedier?

For øvrig er vel "spissing" av saker et bedre uttrykk enn "overdriver". Men du snakker om at mediene skriver ting som ikke er riktig. Dette bør du kunne dokumentere. Du bør også ha eksempler på at overskriften ikke har noe med artikkelen å gjøre. Overskrifter skal jo generelt sett gjøre at leseren får lyst til å lese videre, men det finnes jo også mange eksempler på at de gjør nettopp det uten å være uriktige eller misvisende?

I en god argumenterende tekst bør du gå litt lengre enn å bare si at "du har hørt". Finn eksempler som støtter opp om argumentene dine, og eksempler som ikke gjør det. Men er problemstillingen du har spenstig nok? Kan du finne en som er mer spennende å utforske enn at media spisser saker for å få lesere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...