Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Fra Splittet til ikke-spilttet

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg galt?

Fra Internettkontakten er det koblet videre slik at vi kunne få internettet i det rommet i huset som var ønsket da vi monterte opp router/switch. (Fra telefonkontakten, hvit-ledning pin 1 og rød-ledning pin 2 og videre til en splitter til Modem og fax)

Nå er det ønskelig å få satt opp router/Switchen hvor inntaket er får å få mer optimal dekning i en annen del av huset.

Prøvde å bare plugge i kontakten og rett på modemet, men funket ikke.
Prøvde dermed å terminere til pin 4-5 (Hvit 4, Rød 5) men funket heller ikke.
På Modemet vil ikke DSL lyset lyse. Har det noe å si at fax'en blir koblet bort?

Har lagt med et bilde som illustrerer hvordan der er i dag og hva jeg ønsker.

post-319193-0-84634400-1383833084_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det Telenor du har? Hvilket modem? Hva mener du med "Hvit ledning pin 1 og rød ledning pin 2"?

Skjønner ikke helt opplegget ditt...

Normalt så kobler du en vanlig nettverkskabel fra veggstikket til DSL porten på modemet.. Splitter skal du kun bruke hvis du har analog telefon..

Prøv å forklar litt bedre hvis du kan og ta gjerne bilder og post det her, lettere å forstå når man ser selv..

Lenke til kommentar

Er det Telenor du har? Hvilket modem? Hva mener du med "Hvit ledning pin 1 og rød ledning pin 2"?

Skjønner ikke helt opplegget ditt...

Normalt så kobler du en vanlig nettverkskabel fra veggstikket til DSL porten på modemet.. Splitter skal du kun bruke hvis du har analog telefon..

Prøv å forklar litt bedre hvis du kan og ta gjerne bilder og post det her, lettere å forstå når man ser selv..

Ja det er Telenor jeg har, med et SpeedTouch modem, gammel type.

"Hvit ledning pin 1 og rød ledning pin 2" Mener jeg i en RJ45-veggkontakt som er montert rett etter telefonkontakten. Se vedlagte bildet.

Fra denne kontakten går det til en splitter, som går videre til modem og FAX.

Jeg trodde det var mulig å bare koble bort kabelen som går videre til splitteren og bare koble modemet rett på veggkontakten. Ser ingen grunn for at dette ikke skal fungere.

Håper dette var mer forståelig. :)

post-319193-0-36369500-1383834591_thumb.jpg

post-319193-0-69697900-1383834651_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Modemet skal du kunne koble rett i veggen ja... Men skal du i tillegg bruke faksen, så må nok den gå igjennom splitteren og da må også modemet kobles til splitteren.. Men hvem bruker fax nå til dags?? :tease:

Koblinga skal da være kabel fra vegg til Line på splitter og DSL til modemet, og fra Phone til faxen...

Lenke til kommentar

Modemet skal du kunne koble rett i veggen ja... Men skal du i tillegg bruke faksen, så må nok den gå igjennom splitteren og da må også modemet kobles til splitteren.. Men hvem bruker fax nå til dags?? :tease:

Koblinga skal da være kabel fra vegg til Line på splitter og DSL til modemet, og fra Phone til faxen...

Men det funket ikke. Var det som var så rart! Vet ikke hvor vidt det kan være feil på kontakten? Har ikke vært borti det før alle fall!

Nei si det! Det er vel enkelte her i huset som går etter "alt var bedre før" - prinsippet!

Ja, det er slik det er i dag...

Lenke til kommentar

Er det dobbeltkobla i 1 og 2? :eek:

Grunnen er nok at du har gammelt, analogt opplegg, derfor kun to ledere... Derfor går det nok ikke å koble modemet rett i veggen, da modemet bruker digitale signaler.. Derfor må du bruke splitteren..

Men trenger du bedre dekning så er det bare å kjøpe en trådløs router og koble den til modemet... Ingen vits i å flytte på det..

Lenke til kommentar

Er det dobbeltkobla i 1 og 2? :eek:

Grunnen er nok at du har gammelt, analogt opplegg, derfor kun to ledere... Derfor går det nok ikke å koble modemet rett i veggen, da modemet bruker digitale signaler.. Derfor må du bruke splitteren..

Men trenger du bedre dekning så er det bare å kjøpe en trådløs router og koble den til modemet... Ingen vits i å flytte på det..

Japp, er nok det!

Mye mulig, vi har allerede en trådløs router som er for dårlig dekning/rekkevidde på. Må nok kjøpe meg en bedre en!

Men takk for all hjelp! :) Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...