Gå til innhold

S-ATA: finner Bios bare diskene "av og til"?

ToreBK

Anbefalte innlegg

Da kan problemet være strømforsyningen din! Dette skjedde nemlig med meg, som anført i denne tråden.

Min PSU leverer ikke nok strøm til alle diskene, og foruten at systemet ble ustabilt erfarte jeg at selv ved å begrense antall disker (lot kun S-ATA være igjen) så var det 50-50 sjanse for at BIOS ville finne oppsettet.

Etter litt leting fant jeg Denne Spec'en hvorfra jeg siterer følgende:

1. 1.5 V Voltage Margin

Problem: If the Vcc1_5 Core power well and the VccSus1_5 power well diverge towards their outer boundaries of their ± 5% tolerance levels, the high-speed USB 2.0 circuitry may not synchronize accurately.

Implication: High-speed USB 2.0 devices may disconnect.

Workaround: A board workaround has been developed to reduce the ability of the voltage rails to diverge.

9. SATA Speed Negotiation Erratum

Problem: During the SATA device - ICH5 initialization sequence (which occurs each time the SATA port is enabled), if a 3 Gb/s SATA device attempts to complete the sequence with 3 Gb/s ALIGN primitives, the ICH5 may prematurely respond (by sending valid 1.5 Gb/s ALIGN primitives) to the device. A device may misintrepret this as a proper 3 Gb/s response and continue transactions at 3 Gb/s resulting in a failure to establish communication.

Implication: If a SATA device initially attempts to communicate at 3 Gb/s, then the ICH5 and the drive may fail to establish communication at any speed (fail to detect the device).

Workaround: None.

Status: No Fix.

Dette leder meg til å tro at en overloaded PSU leverer spenning utenfor grenseverdiene, og at dette i sin tur forårsaker kommunikasjonsproblemer mellom S-ATA-kontroller og S-ATA-disker.

Jeg må uansett få meg en større PSU, så det skal bli spennende å se om 550W PSU gjør "underverker" for problemene.

Til dere andre som har problemer med å initialisere S-ATA - kanskje verdt å undersøke nærmere om PSU kan være årsaken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...