ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Da kan problemet være strømforsyningen din! Dette skjedde nemlig med meg, som anført i denne tråden. Min PSU leverer ikke nok strøm til alle diskene, og foruten at systemet ble ustabilt erfarte jeg at selv ved å begrense antall disker (lot kun S-ATA være igjen) så var det 50-50 sjanse for at BIOS ville finne oppsettet. Etter litt leting fant jeg Denne Spec'en hvorfra jeg siterer følgende: 1. 1.5 V Voltage Margin Problem: If the Vcc1_5 Core power well and the VccSus1_5 power well diverge towards their outer boundaries of their ± 5% tolerance levels, the high-speed USB 2.0 circuitry may not synchronize accurately. Implication: High-speed USB 2.0 devices may disconnect. Workaround: A board workaround has been developed to reduce the ability of the voltage rails to diverge. 9. SATA Speed Negotiation Erratum Problem: During the SATA device - ICH5 initialization sequence (which occurs each time the SATA port is enabled), if a 3 Gb/s SATA device attempts to complete the sequence with 3 Gb/s ALIGN primitives, the ICH5 may prematurely respond (by sending valid 1.5 Gb/s ALIGN primitives) to the device. A device may misintrepret this as a proper 3 Gb/s response and continue transactions at 3 Gb/s resulting in a failure to establish communication. Implication: If a SATA device initially attempts to communicate at 3 Gb/s, then the ICH5 and the drive may fail to establish communication at any speed (fail to detect the device). Workaround: None. Status: No Fix. Dette leder meg til å tro at en overloaded PSU leverer spenning utenfor grenseverdiene, og at dette i sin tur forårsaker kommunikasjonsproblemer mellom S-ATA-kontroller og S-ATA-disker. Jeg må uansett få meg en større PSU, så det skal bli spennende å se om 550W PSU gjør "underverker" for problemene. Til dere andre som har problemer med å initialisere S-ATA - kanskje verdt å undersøke nærmere om PSU kan være årsaken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå