Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bil begjært avskiltet av vegvesenet

manna420

Anbefalte innlegg

Hvorfor skriver du så mye tøys, Nasciboy? Jeg er rimelig lei av å måtte rette opp det du presenterer som fakta.

La oss nå se på hva som faktisk står i forskrift om bruk av kjøretøy:

Se også § 2-4 nummer to første ledd. Omregistrering inntreffer når avgift er betalt, jfr. omregistreringsavgiftsforskriften § 3. Det innebærer at "registrering på ny eier" faktisk ikke er foretatt før avgiften er betalt.

Spørsmålet TS stiller er imidlertid hvem som bærer risikoen for at han ikke har mottatt betalingsinformasjon. Denne risikoen bærer han selv, så lenge det offentlige har sendt betalingsinformasjon på betryggende måte.

Hei Kikkert

Fint at du ramser opp tekst fra forskrifter, men kan du fortelle hva du anser som trygt måte å sende betalingsinformasjonen på? Posten har tydeligvis ikke gjort jobben her, og slike feil er jo menneskelig, men mener du ansvaret flyttes over fra offentlige til meg med en gang brevet\konvolutten med betalingsinformasjon er overlevert posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krikkert er veldig flink på det juridiske... ingen tvil om det men leser man over innleggene hans kan man se at humøret svinger litt og mange innlegg kan være på grensen til personangrep. Bryr med ikke mye om det selv men har sett personer som har reagert en del på det, synes ikke det er bra av en moderator.

Edit: Når det er sagt så vil jeg nevne at Krikkert er ofte veldig god å ha og deler gjerne av sin kunnskap hvis det er noe man lurer på.

Krikkert er jurist (som jeg har forstått det) og er en stor ressurs for denne delen av forumet. Som fagmann så forstår jeg godt at han blir frustrert og oppgitt.

Viktig mann for forumet - you can either like it or love it :-)

Lenke til kommentar

Hei Kikkert

Fint at du ramser opp tekst fra forskrifter, men kan du fortelle hva du anser som trygt måte å sende betalingsinformasjonen på? Posten har tydeligvis ikke gjort jobben her, og slike feil er jo menneskelig, men mener du ansvaret flyttes over fra offentlige til meg med en gang brevet\konvolutten med betalingsinformasjon er overlevert posten?

Det er ikke bare i det offentlige, men også i forbindelse med regninger etc. så er det vanlig å legge til grunn at postforsendelsen er forsvarlig sendt når det er levert inn til posten. Man kan dog sende et brev til posten for å forespørre om det har vært avvik i postombæringen.

Når det gjelder omregistreringsavgift så skal man ikke bruke bilen før dette er betalt. Man kan også snu problemstillingen din på hodet. Du visste at du ventet en giro for å betale omregistreringen, du hadde også ringt dem. Da kunne du eventuelt spurt om det var alternative måter å betale på.

Går du inn på toll.no så får du opp følgende alternativer:

- Etter at Statens vegvesen har mottatt salgsmeldingen sender de den nye eieren Tollvesenets giro for betaling av omregistreringsavgift. Ved å benytte KID-nummeret på denne fakturaen vil trafikkstasjonen automatisk få melding om at avgiften er betalt. Det kan ta fra 2 til 14 dager før innbetalingen er registrert innbetalt på Tollvesenets konto avhengig av betalingsform.

- Dersom omregistreringen må foretas umiddelbart kan betaling foretas med bankkort på trafikkstasjonen Det er også mulig å hente en giro på trafikkstasjonen. Hvis du velger å betale med denne giroen, må du i etterkant av betalingen fremlegge gyldig kvittering til trafikkstasjonen på at avgiften er betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se også § 2-4 nummer to første ledd. Omregistrering inntreffer når avgift er betalt, jfr. omregistreringsavgiftsforskriften § 3.

Det innebærer at "registrering på ny eier" faktisk ikke er foretatt før avgiften er betalt.

Vel, stemmer ikke helt. Kjøretøy blir faktisk registrert i nye eiers navn, i registeret hos Statens Vegvesen, selv om ikke omregistreringsavgift er betalt.

Det er i utgangspunktet ingen plikt/krav å betale omregistreringsavgift ved forandring av selve eierforholdet på et kjøretøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begrunnet mitt argument med henvisning til forskrift. Har du en rettsregel å vise til som begrunner hva du påstår?

Er så enkelt som at når utfylt blankett "Melding om eierskifte" (eller Vongkort del 2) leveres vegvesenet, så blir kjøper oppført i eier-registeret i løpet av noen øyeblikk. Altså uten at du trenger betale omregistrerings avgift

(fordi ikke alle har til hensikt å benytte en bil til å kjøre på veien med, feks. delebil, eller skal ha skilt/kjennemerke først på et senere tidspunkt.

Egentlig heter det at kjøper ikke kan ta et kjøretøy i bruk før omregistrering har funnet sted, som du helt korrekt påpeker (altså nytt vognkort utstedt)

Men reglene er egentlig motstridene oppbygd;

f.eks. kan du kjøre bilen du nettopp har kjøpt (privat-kjøp), hjem til deg selv? Noen mener ja, andre nei. Men, er du å anse som ny eier, all den tid transaksjon ikke er registret hos vegvesenet? For egen del har jeg i hvertfall aldri hørt om noen som er bøtelagt på vei hjemover i sin nyinnkjøpte doning.

Dog, er eierskifte offisielt registrert, må man innen 3 dager enten omregistrere(nytt vognkort) la bilen stå, eller levere inn skiltene.

Lenke til kommentar

Det er slik med alle regninger, uansett hvem de er sendt av, at det er mottageren som har risikoen for at regningen kommer frem. Dette så lenge avssenderen har sendt den på en betryggende måte, og til en adresse hvor han kunne forvente at den kom frem.

Dersom de har sendt regningen, til en adresse de kunne forvente at du mottok den (folkeregistrert eller den på salgsmeldingen) og sendt denne på en betryggende måte (posten er en betryggende måte), så har du desverre risikoen for at posten kom frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begrunnet mitt argument med henvisning til forskrift. Har du en rettsregel å vise til som begrunner hva du påstår?

(At SVV foreløpig oppdaterer registeret sitt betyr ikke at registreringsakten rettslig sett er gjennomført.)

Man kan fint bytte eier på et kjøretøy uten å betale omregistrering. La oss si du kjøper en delebil som ikke skal registreres, det skal fremdeles registreres eierskifte. Kjøper du en bil, registrerer eierskifte og samtidig leverer inn skiltene er omregistreringsavgift ikke påkrevd.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...