manna420 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hei Ble stoppet av politiet for å ikke ha på bil belte. Så fant politiet ut at bilen min var begjært avskiltet fra vegvesenet. Hadde sendt inn salgsmeldingen til vegvesenet for noen uker tilbake og ventet på en faktura fra dem så jeg fikk betalt den. Ringte dem og fikk vite at dem hadde sendt faktura, men ikke registrert betalingen. Jeg har aldri mottatt fakturaen, men likevel mener vegvesenet at det er mitt ansvar å påse all papirarbeidet er i orden før kjøretøyet brukes, så nå må jeg i tillegg ut med 1300 kroner for å hente skiltene fra vegvesenet. Er dette riktig? Boten jeg har fått for bilbelte er grei, men føler meg urettferdig behandlet vedr avskilting. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Bilen skal være omregistrert og forsikret i ditt navn før den kan benyttes, så dette stemmer. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Bilen skal være omregistrert og forsikret i ditt navn før den kan benyttes, så dette stemmer. Omregistreringen skjer, og den er forsikret, men det kan ta opp til en måned før de brødjøkene knør seg til å sende fakturaen. Fikk selv min faktura i posten i midten av august, og skiltene henta jeg 1. juli... Endret 7. november 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Omregistreringen skjer, og den er forsikret, men det kan ta opp til en måned før de brødjøkene knør seg til å sende fakturaen. Fikk selv min faktura i posten i midten av august, og skiltene henta jeg 1. juli... Sammenhengen mellom faktura betalt og omregistrering skjedd har ikke nødvendigvis en sammenheng, avskiltningsbegjæring mottar en viss fakturaen har forfalt og purring er sendt. Så ja, man får faktisk en bægjering på avsklitning før dem avskilter den. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det er mange grensetilfeller, og jeg mener det er for lite info fra trådstarter til å konkludere med noe. Avskiltningen kan være at de ikke har mottatt betaling for omregistrering, og da synes jeg det er rart at den begjæres avskiltet så fort, i og med at de brukte over en måned på å sende fakturaen på min. Alternativt kan det være at forsikringen ikke gjender fordi det er eierbytte. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Bilen skal være omregistrert og forsikret i ditt navn før den kan benyttes, så dette stemmer. Dette er selvsagt feil... kjøper man bil kan man kjøre på selgers vognkort og forsikring. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Dette er selvsagt feil... kjøper man bil kan man kjøre på selgers vognkort og forsikring. Det kan man i praksis gjøre til evigtid også. Neppe at det er i selges interesse. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det kan man i praksis gjøre til evigtid også. Neppe at det er i selges interesse. Jeg sa vel ikke noe om en tidbegrensning? 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Nei Men det er ganske vanlig at når en sender inn eierskifteskjema så omregistrerer dem først og sender faktura etterpå, da er nok også allerede forsikringen sagt opp og ergo må dette da være på plass før man benytter bilen :-) Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Nei Men det er ganske vanlig at når en sender inn eierskifteskjema så omregistrerer dem først og sender faktura etterpå, da er nok også allerede forsikringen sagt opp og ergo må dette da være på plass før man benytter bilen :-) Det som er enda vanligere er vel at man faktisk kjører bilen før den omregistreres... er vel ikke ofte man faktisk klarer å omregistrere en bil ved privatkjøp før man kjører den hjem. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Dette er selvsagt feil... kjøper man bil kan man kjøre på selgers vognkort og forsikring. Man skal selvølgelig sende inn de nødvendige papirer, og da kan man kjøre i 3 dager på forrige eiers vognkort. Forsikring bør man ordne raskt, siden den forrige eieren selvfølgelig sier opp sin egen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Man skal selvølgelig sende inn de nødvendige papirer, og da kan man kjøre i 3 dager på forrige eiers vognkort. Forsikring bør man ordne raskt, siden den forrige eieren selvfølgelig sier opp sin egen. 3 dager... hva har du det fra? Om jeg kjøper en bil på en onsdag før skjærtorsdag, mener du da at jeg ikke kan kjøre den på søndagen etter hvis bilen har fullverdig forsikring? Tror du slenger ut tull her... Du kjører så mye du vil på selgers forsikring så lenge det er avtalt med selger... Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) 3 dager... hva har du det fra? Du kjører så mye du vil på selgers forsikring så lenge det er avtalt med selger... Det var slik før, men ser at det er forandret. Uansett får man et midlertidig vognkort at SV. Selger er jo selvfølgelig ikke interessert i å la kjøper kjøre på hans forsikring da HAN står ansvarlig for ting som skjer. Hvis da ikke selger er stokk stein idiot. Ser at det står følgende i papirene: "Melding om eierskifte fra tidligere og ny eier, fortrinnsvis gitt på vognkortets meldingsdel eller på Vegdirektoratets blankett nr. NA-0232 (bokmål) eller NA-0232N (nynorsk) leveres/sendes en av Statens vegvesens trafikkstasjoner senest 3 dager etter eierskiftet" Endret 7. november 2013 av Maximalyd Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hadde sendt inn salgsmeldingen til vegvesenet for noen uker tilbake . "Noen uker" er vel neppe nok for at det skal ende med begjæring om avskiltning. Er det bare meg som tviler litt på dette? Altså, om du sender inn salgsmelding og det går det jeg antar mer er i retning av noen måneder, så ringer du på og sjekker om alt er i orden. For jo, det er også litt ditt ansvar å sørge for å ha papirarbeidet i orden på din egen bil. Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Sendte salgsmelding for 2-3 uker siden, også antok jeg fakturaen kom i posten. De mener de hadde sendt den, men selvfølgelig så har jeg ikke mottatt noe, og dermed mener dem det blir mitt ansvar å påse alt er i orden. Hvorfor i all verden har dem et slikt system? Burde vært strengere regler på det at fra salgsmelding sendes så har kjøperen 1 uke på seg for å gjøre opp i papirarbeidet. Jeg hadde fått inntrykk av jeg hadde gjort mitt ved åmelde inn om kjøpet mitt, også skulle jeg bare motta faktura samt vognkortet. Hvor mange dager venter dem før dem setter en begjæring liksom? Hvor står det om det? Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Sendte salgsmelding for 2-3 uker siden, også antok jeg fakturaen kom i posten. De mener de hadde sendt den, men selvfølgelig så har jeg ikke mottatt noe, og dermed mener dem det blir mitt ansvar å påse alt er i orden. Hvorfor i all verden har dem et slikt system? Burde vært strengere regler på det at fra salgsmelding sendes så har kjøperen 1 uke på seg for å gjøre opp i papirarbeidet. Jeg hadde fått inntrykk av jeg hadde gjort mitt ved åmelde inn om kjøpet mitt, også skulle jeg bare motta faktura samt vognkortet. Hvor mange dager venter dem før dem setter en begjæring liksom? Hvor står det om det? Det er ditt ansvar... men 2-3 uker tipper jeg er tull!! Endret 7. november 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hvorfor skriver du så mye tøys, Nasciboy? Jeg er rimelig lei av å måtte rette opp det du presenterer som fakta. La oss nå se på hva som faktisk står i forskrift om bruk av kjøretøy: § 2-9. Endring av registreringsforhold 1. Når kjøretøy skifter eier, skal dette meldes skriftlig med begges underskrift på samme melding om eierskifte til regionvegkontoret innen 3 dager. Kjennemerke, fabrikat, understellsnummer, begge eieres navn og adresse, fødselsnummer og/ eller organisasjonsnummer og dato for eierskifte skal oppgis. Tidligere eier er ansvarlig for at melding om eierskifte blir innlevert. På vegne av døds- eller konkursbo skal melding gis av den som har myndighet til å handle på boets vegne. Tilsvarende gjelder den som forestår auksjon over kjøretøy som er inndratt av det offentlige. Attest fra namsmyndighet om avsluttet utleveringsforretning for kjøretøy kan erstatte melding om eierskifte. Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge tidligere, skal kjøretøyets vognkort del 2, jf. § 2-14, innleveres før vedtak om eierskifte fattes. Kjøretøy som skifter eier, må registreres på den nye eieren før det tas i bruk. 2. Eier eller rådighetshaver skal gi skriftlig melding til regionvegkontoret innen 3 dager veda) endring av kjøretøyet slik at det ikke lenger samsvarer med opplysningene i vognkortet,b) bruksendring som medfører endring av motorvognavgift,c) adresseendring som vil vare lenger enn 4 måneder,d) endring av navn. Se også § 2-4 nummer to første ledd. Omregistrering inntreffer når avgift er betalt, jfr. omregistreringsavgiftsforskriften § 3. Det innebærer at "registrering på ny eier" faktisk ikke er foretatt før avgiften er betalt. Spørsmålet TS stiller er imidlertid hvem som bærer risikoen for at han ikke har mottatt betalingsinformasjon. Denne risikoen bærer han selv, så lenge det offentlige har sendt betalingsinformasjon på betryggende måte. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Hvorfor skriver du så mye tøys, Nasciboy? Jeg er rimelig lei av å måtte rette opp det du presenterer som fakta. La oss nå se på hva som faktisk står i forskrift om bruk av kjøretøy: Se også § 2-4 nummer to første ledd. Omregistrering inntreffer når avgift er betalt, jfr. omregistreringsavgiftsforskriften § 3. Det innebærer at "registrering på ny eier" faktisk ikke er foretatt før avgiften er betalt. Spørsmålet TS stiller er imidlertid hvem som bærer risikoen for at han ikke har mottatt betalingsinformasjon. Denne risikoen bærer han selv, så lenge det offentlige har sendt betalingsinformasjon på betryggende måte. Har vel ikke påstått noe feil her selv om jeg har syntes at andre påstander har vært merkelige... finner du noe som helst som du kan pirke på som jeg skriver blir jo alt overdrevet men slik er det vel bare. Fra din side får jeg bare venne meg til det... Kanskje bør du få opp øynene å kanskje prøve å se hva som faktisk presenteres som fakta og hva som ikke blir det, ett tips til neste gang!!! Endret 10. november 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Dette er totalt offtopic, men jeg har tilgode å lese et innlegg fra Krikkert som ikke stemmer. At det oppleves som overdrevet er fordi han/hun tar med de fleste aspekter ved en sak. Vi er heldige som har han/henne på forumet. 4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Dette er totalt offtopic, men jeg har tilgode å lese et innlegg fra Krikkert som ikke stemmer. At det oppleves som overdrevet er fordi han/hun tar med de fleste aspekter ved en sak. Vi er heldige som har han/henne på forumet. Krikkert er veldig flink på det juridiske... ingen tvil om det men leser man over innleggene hans kan man se at humøret svinger litt og mange innlegg kan være på grensen til personangrep. Bryr med ikke mye om det selv men har sett personer som har reagert en del på det, synes ikke det er bra av en moderator. Edit: Når det er sagt så vil jeg nevne at Krikkert er ofte veldig god å ha og deler gjerne av sin kunnskap hvis det er noe man lurer på. Endret 7. november 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå