Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Repeterer samtaler jeg har hatt hele tiden

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dette er muligens et veldig merkelig problem. Jeg er svært følsom, både ovenfor mitt humør og mine stemninger, samt andres. Jeg merker ekstremt godt om tonefall/kroppsspråk ikke samsvarer med ordene folk sier. Jeg merker også ekstremt godt om jeg sier nå som sårer den andre (uten vilje), eller om jeg sier noe litt rart andre personer "stusser" over.

I og for seg ikke et stort problem, det har reddet meg ut av mange situasjoner, og jeg er vanvittig flink til å snakke for meg, svare rett utfra at jeg skjønner hva den andre skal frem til osv.

Men samtaler jeg føler jeg har gjort noe galt i, dvs sagt noe som har fått en virkning på den andre som ikke var meningen, eller samtaler hvor jeg føler den andre personen har vært irritert på meg, de repeteres hele tiden i hodet mitt. Ordrett. Med stemmen til den andre.

Det er akkurat som at jeg har spilt inn samtalen på bånd, og den spilles av igjen om og om igjen. Alt fra krangler som er ti år gamle, til en gang på skolen for 15 år siden når jeg fikk urettferdig kjeft av lærer. Jeg husker alt så innmari godt, så mange år etterpå. Og det er ikke få samtaler jeg husker, det er utrolig mange. Jeg husker da alt fra stemmene, tonefall, lydene rundt, situasjonen, og ikke minst følelsen jeg hadde inni meg da ting ble sagt.

Dette er svært plagsomt da samtaler som har gjort meg trist/opprørt kommer tilbake igjen, og jeg får igjen samme følelse som jeg hadde da. Jeg sliter med søvn om jeg blir liggende å tenke, og styrer tankene andre steder hvis det dukker opp. (Feks forestiller meg at jeg har vunnet i lott.)

Det som da skjer er at disse samtalene surrer i bakgrunnen. Jeg kan høre mange samtaler samtidig, akkurat som at det står ti folk rundt meg og snakker til meg igjen og igjen. Jeg sliter ikke med virkelighet/fantasi, jeg har ingen personlighetsforstyrrelse. Sliter dog litt med angst, hovedsaklig fordi jeg hater at folk er sinte på meg. Jeg er redd for at folk skal være sinte, spesielt autoritære mennesker jeg respekterer. Og det er jo da slike typer samtaler som kommer mest igjen og igjen, blandet med mange ubetydelige også.

Jeg vet jeg faller tydelig innunder personligheten høysensitiv, men jeg ønsker å vite hva jeg kan gjøre med dette, om det evt er flere som har hatt det sånn. Det blir verre og verre dess eldre jeg blir, sikkert fordi det er flere samtaler å huske.

Anonymous poster hash: d741e...0a0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...