Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjordland svenske kjøttboller kalorier

Velosiraptor7

Anbefalte innlegg

Ketose er enkelt forklart bare at kroppen går over til fettdrift.

Karbohydratdrift ser ut til å være et alternativt drivstoffsystem for kroppen, hvis det skulle vært primærsystemet burde den ha vært i stand til å lagre større mengder karbohydrater.

Fett derimot lagres i nesten ubegrensede mengder, bare se på amerikanerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturligvis, om du helt og holdent nekter kroppen noe annen energikilde enn fettet så går du, uansett kropp nedi vekt. :p

Derimot, så er det kanskje ikke så realistisk for mange, når man samtidig skal yte godt på jobb/skole. Og da gjelder det å finne en balanse for ikke å gå på en kræsj, hvor forbrenningen og blodsukkeret går for lavt til å holde konsentrasjonen oppe. (trening er et godt alternativ for å svi av energi uten at du trenger å spise for lite).

Nå vet jeg heller ikke om trådstarter prøver å gå ned i vekt, eller om det bare er snakk om å ikke gå opp mer.

Om jeg har feilinformert rundt mettet fett så beklager jeg.

Derimot klarer jeg ikke finne noe sted som sier at mettet fett IKKE er usunt. Det er noe jeg har fått forklart på skolen, media i den siste tiden og generelt det meste på nettet. Greit nok at det ikke gjør det noe mer sant, men det virker som om de fleste eksperter er rimelig enige på dette punktet.

Sverige fikk nylig nye offisielle kostholdsråd, der kom det frem at basert på alle de flere tusen forsøk og rapporter de la til grunn var mettet fett helt ufarlig.

Lenke til kommentar

Ketose er enkelt forklart bare at kroppen går over til fettdrift. Karbohydratdrift ser ut til å være et alternativt drivstoffsystem for kroppen, hvis det skulle vært primærsystemet burde den ha vært i stand til å lagre større mengder karbohydrater. Fett derimot lagres i nesten ubegrensede mengder, bare se på amerikanerne.

Og? Det er ingenting i dine påstander som underbygger at Ketose er sunt.

AtW

Lenke til kommentar

Hmm jeg fikk akkurat en nyhetsmail Fedon Lindberg.

En studie gjennomført av SIFO (Statens Institutt for forbruksforskning) viser at 85% av den norske befolkningen ønsker å redusere sitt sukkerforbruk. Likevel får vi fortsatt i oss altfor mye, - i gjennomsnitt ca. 40 kg årlig per innbygger.

Kroppen vår er ikke skapt for å tåle så mye sukker. Skadevirkningene av høyt sukkerinntak er mange og kan blant annet føre til alvorlige sykdommer som diabetes 2, fedme, kreft, hjerte- og karsykdommer, depresjon og migrene. Sukker stjeler dessuten viktige mikronæringsstoffer i kroppen fordi kroppen forbruker vitaminer, mineraler og antioksidanter for å fordøye det.

Lenke til kommentar

Ville tatt "Fedon lindberg nytt" med en god klype salt.

Må vel være noe av det minst nøytrale parten der ute, og ikke minst alt for mye blest, tull og rart rundt om han og hans metoder i nyhetene.

Sverige fikk nylig nye offisielle kostholdsråd, der kom det frem at basert på alle de flere tusen forsøk og rapporter de la til grunn var mettet fett helt ufarlig.

Interessant, selv om jeg på langt nær lar meg overbevise og kaste fra meg alt jeg vet og tenker rundt kosthold for det. (i denne bransjen så har det vist seg å være positivt å holde litt igjen, da det som oftest komemr kontrabeskjeder)

Derimot så hadde det nok vært enda mer interessant om du hadde noen kilde på dette? :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Stockholm (NTB-TT): Nesten halvparten av svenskene er nå overvektige eller direkte fete. Siden slutten av 1980-tallet er söta bror i snitt blitt nesten fem kilo tyngre, skriver avisen
PUBLISERT: 06 NOVEMBER 10:04

49 prosent av den svenske befolkningen veier mer enn sunt er, het det på gratisavisens nettsider onsdag. Verst er det i den midtsvenske regionen Dalarna, der 56 prosent av innbyggerne er tyngre enn de burde, mens tallet i hovedstaden Stockholm er på bare 44 prosent.
– Vi vet ikke hvorfor det er spesielt ille i Dalarna. Men overvekten i befolkningen stiller oss overfor en stor utfordring, sier Suzanne Westberg som er ansvarlig for folkehelse ved den regionale myndigheten Landstinget i Dalarna.
Deler av forklaringen på ulikheten mellom forskjellige grupper i den svenske befolkningen kan trolig finnes i ulikt utdanningsnivå, forklarer professor i livsstil Mai-Lis Hellénius. – De mer velstående gruppene står friere når det gjelder kosthold og fritidsaktiviteter, sier hun.
En gang i tiden var det de rike som var runde i kroppsfasongen: Man kunne se på dem at de hadde råd til mat. I dag er det helt motsatt, en slank kropp er et synlig tegn på at man er vellykket, forklarer Hellénius overfor Metro. (©NTB)'

Lenke til kommentar

Kroppen ser ut til ta det den trenger og sende ut resten, forutsatt at kroppen fungerer som den skal.

Jeg så en flott video om dette, men finner den desverre ikke igjen.

Du påstår altså at kroppen ikke tar opp energi fra fett, gitt at energibehovet er nådd? Fungerer dette uansett inntak? Si, 15 000 kcal, ingen vektoppgang for en normal person hvis det ikke er karbohydrater? Eller er det en prosentandel som ikke tas opp?

Hvordan går det med de som trener styrke, og samtidig går på lavkarbo, er det umulig å bygge muskler?

Lenke til kommentar

Man bygger egentlig muskler helt av seg selv på lavkarbo, bare se hva som skjedde med Sam Feltham som jeg linket til tidligere i tråden. Han gikk opp 1,3 kg, men midjemålet gikk ned.

Da var det nok ikke fett han la på seg :)

Det jeg har lest om trening og lavkarbo er at de bygger muskler lettere på et slikt kosthold, men jeg er ikke så inne i trening sammen med kosthold, så jeg har ikke fulgt så mye med.

Edit: 15 000 kcal lavkarbomat tror jeg nesten ikke du klarer å få i deg i løpet av en dag. Sam slet med sine litt over 5000 kcal. :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Kroppen ser ut til ta det den trenger og sende ut resten, forutsatt at kroppen fungerer som den skal.

Jeg så en flott video om dette, men finner den desverre ikke igjen.

Jeg vil anbefale deg å se litt mere på forskning og litt mindre på youtube-videoer, sistnevnte er ikke generelt noen god kilde til informasjon, og nei man bygger ikke muskler av seg selv på lavkarbo.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å se litt mere på forskning og litt mindre på youtube-videoer, sistnevnte er ikke generelt noen god kilde til informasjon, og nei man bygger ikke muskler av seg selv på lavkarbo.

AtW

Har du lest forskningen jeg linket til ovenfor?

Her litt mer om emnet:

http://espenrostrup.com

Edit: Angåene at man bygger muskler uten å trene gjelder det i ketose og er fra boken "Bedre Uten Brød"

En forumbruker skrev dette utfra boken:

"der står det at pga alle veksthormonene du vil produsere, og ca kvitte deg med mysolin hormonet(som hindrer veksten av muskelmase) vil du over tid bygge store muskler helt uten trening. det går raskere med trening, sier han."

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71461eb9cb46223905bb7c-protein-muskler :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...