Velosiraptor7 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jeg har en app som heter my fitnesspal og der står det at det er 7 for mye fett i svenske kjøttboller pakke fra fjordland. Er det sån at jeg legger på meg av det om jeg har det til middag avogtil? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 7 for mye hva? 7 prosentpoeng? Du legger på deg av kalorier, ikke av fett, totalt kalorinntak og kaloriforbruk bestemmer om du legger på deg eller ikke. AtW Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 7 prosent Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Man legger ikke på seg av kalorier heller, så lenge de er av den riktige typen. Det er egentlig rimelig vanskelig å legge på seg da, selv ved inntak av volsomme mengder kalorier. Her har vi en som har forsøkt: http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-challenge/ Og her har han spist mer normal mat, dvs. mat som desverre mange i UK spiser hver dag: http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-carb-challenge/ Til våren skal han gjenta forsøket med det som regnes som sunn mat. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Man legger ikke på seg av kalorier heller, så lenge de er av den riktige typen. Det er egentlig rimelig vanskelig å legge på seg da, selv ved inntak av volsomme mengder kalorier. Her har vi en som har forsøkt: http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-challenge/ Og her har han spist mer normal mat, dvs. mat som desverre mange i UK spiser hver dag: http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-carb-challenge/ Til våren skal han gjenta forsøket med det som regnes som sunn mat. Basert på hva? En side der en enkelt fyr har utført ett "forsøk", som i tillegg har egeninteresse av å fremme ett synspunkt? Det er ingenting (saklig) som tyder på at man ikke legger på seg av kalorier, kalorier er jo lagd nettopp for å måle hva kroppen tar til seg av energi fra en gitt matkilde. Det er ikke helt 100%, men det er ikke store feil heller. AtW Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det er forskjell på kalorier. Du kan jo prøve å legge på deg på et kosthold med tilnærmet null karbohydrater, men mye fett. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det er forskjell på kalorier. Du kan jo prøve å legge på deg på et kosthold med tilnærmet null karbohydrater, men mye fett. Hørtes svært lite sunt ut. Et velbalansert kosthold er nøkkelen til suksess. Aka. hvor kaloriene kommer fra en passelig mengde protein, fett og karbohydrater. Inklusivt noe vitaminer og forskjellige fettsyrer. Jeg har en app som heter my fitnesspal og der står det at det er 7 for mye fett i svenske kjøttboller pakke fra fjordland. Er det sån at jeg legger på meg av det om jeg har det til middag avogtil? Nei, såklart ikke. Man tar nok ganske feil om man tror at det er så lett at et enkelt måltid, (eller måltid generelt) sier hvor feit du blir. Kroppen tar opp energi i forskjellig hastighet, alt etter til hva den synes at du trenger, og vil også lagre dette som fett på kroppen i eget ønsket tempo. Jeg kan spise godteri, ris, karbofuel, bacon og kake hver dag i en uke uten å legge på meg et eneste kilo. Hvorfor? pga aktivitetsnivået, gener, alder og kroppen min så kan den velge å gjøre akkurat som den selv vil, og hittil har den alltid prioritert å øke forbrenningen, og eventuelt senke opptaket kontra det å lagre det på kroppen. Kort sagt: Kroppen er svært dynamisk og endrer seg etter forholdene. F.eks Så kan det skje at selv om man velger å spise mindre mat i håp om å gå ned i vekt, ender opp med å gå opp i vekt. Hvorfor? Jo fordi kroppen ser at du får i deg mindre energi, og setter kroppen i sparemodus hvor den tar opp og lagrer mer energi, samtidig som forbrenningen går ned. Bunnlinja: Så, når du da spiser sunt til vanlig, så vil tvilsomt kroppen din sette i gang en lagringsprosess hvor den omdanner energien til fett i fettcellene dine. Og om det så er 7 % mer fett enn anbefalt, så er jo dette en gjennomsnittsanbefaling som er ment gjelde over lang tid, og om du spiser en del annet sunt, så vil dette jevne seg helt fint ut. Nå kan det jo også nevnes som andre også nevnte, at fett ikke blir like lett omdannet/tatt opp (usikker på hvilke av prosessene som stemmer her) som f.eks karbohydrater, og vil dermed ikke være en så stor kilde til fettøkning på kroppen. Så grunnen til anbefalingen om å holde deg til et maks gangitt mengde fett er nok heller på grunn av at for stor mengde mettet fett ikke er sunt for kroppen (viktig å skille sunt, og slanking) Det finnes dietter som går utelukkende på fett, som også har fått en del negative tilbakemeldinger, på grunn av det rett og slett ikke er sunt for bla. vener i kroppen din. Vi har nok derfor liten eller ingen grunn til å tro at du ikke kan ta deg en fjordlands kjøttkaker elns i ny og ne, uten at det gjør noe som helst. Vi eller andre kan nok heller ikke garantere for at du blir slankere eller holder vekta på de anbefalingene du følger. Det er jo HELT opp til enhver sin kropp og aktivitetsnivå. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hvorfor innta karbohydrater i det hele tatt hvis det kan unngås? Kroppen trenger det ikke via maten, den danner selv det lille den trenger. Å spise "variert" er det som forespråkes av såkalte eksperter, men som virker dårlig for de som er mer sensitive. Hvorfor ikke spise variert uten å få i seg store mengder stivelse eller sukker? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hvorfor innta karbohydrater i det hele tatt hvis det kan unngås? Kroppen trenger det ikke via maten, den danner selv det lille den trenger. Å spise "variert" er det som forespråkes av såkalte eksperter, men som virker dårlig for de som er mer sensitive. Hvorfor ikke spise variert uten å få i seg store mengder stivelse eller sukker? Hvorfor ikke spise karbohydrater? Fordi en random fyr på en nettside påstår at man ikke legger på seg? AtW Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Tja, nå vet vi ikke noe om kroppen til trådstarter, og om han går veldig raskt opp i vekt (antar det var dette du refererte til med sensitiv). Normalt er det jo bare å anbefale et variert kosthold, men det krever jo også at man har en ganske normal kropp også da. Så det er ikke så lett som å si at man bare skal kutte ut karbohydratene, med mindre man er ganske overvektet eller vet at man er sensitiv til det. Alternativet til karbohydrater (for å få i seg energi/kalorier) blir jo da fett og proteiner. Og da blir ting raskt mer avansert. Mettet fett er jo som kjent dårlig for kroppen, så det bør man jo styre unna, og da sitter man igjen med proteiner som kan være dyrt og kilden kan jo sikkert ha en del andre negative sider (alt etter hva man velger å spise), samt det sunne fettet (enumettet og flerumettet, som da blir fisk, olivenolje etc..) vil jo for noen kanskje bli sykt kjipt å spise i lengre tid. (ikke helt uten negative sider det heller altså) Nei, kroppen min trenger masser av karbohydrater, og om kroppen skulle dannet dette selv, og fått sitt fra kun fett og proteiner, ja så tror jeg at jeg hadde blitt stankelben. ^^ Endret 7. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Den samme "random" fyren spiste samme mengde kalorier og la på seg over syv kilo i neste forsøk. Det er nesten i tråd med det som beregnes, hvorfor gikk han ikke opp mer enn 1,3 kilo i det første forsøket (midjemålet gikk ned)? Kaloritallet var høyere til og med. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Den samme "random" fyren spiste samme mengde kalorier og la på seg over syv kilo i neste forsøk. Det er nesten i tråd med det som beregnes, hvorfor gikk han ikke opp mer enn 1,3 kilo i det første forsøket (midjemålet gikk ned)? Kaloritallet var høyere til og med. Jeg orker ikke å forholde meg til en persons ikke-kontrollerte forsøk som an har egeninteresse av, vis til seriøse forsøk som mener at man "ikke legger på seg av kalorier". Det er masse folk som har foretatt forsøk med seg selv og mener at homeopati hjelper også, det betyr nada, du kommer med en påstand som er imot veletablert kunnskap, da må du underbygge det bedre. AtW 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Tja, nå vet vi ikke noe om kroppen til trådstarter, og om han går veldig raskt opp i vekt (antar det var dette du refererte til med sensitiv). Normalt er det jo bare å anbefale et variert kosthold, men det krever jo også at man har en ganske normal kropp også da. Så det er ikke så lett som å si at man bare skal kutte ut karbohydratene, med mindre man er ganske overvektet eller vet at man er sensitiv til det. Alternativet til karbohydrater (for å få i seg energi/kalorier) blir jo da fett og proteiner. Og da blir ting raskt mer avansert. Mettet fett er jo som kjent dårlig for kroppen, så det bør man jo styre unna, og da sitter man igjen med proteiner som kan være dyrt og kilden kan jo sikkert ha en del andre negative sider (alt etter hva man velger å spise), samt det sunne fettet (enumettet og flerumettet, som da blir fisk, olivenolje etc..) vil jo for noen kanskje bli sykt kjipt å spise i lengre tid. (ikke helt uten negative sider det heller altså) Nei, kroppen min trenger masser av karbohydrater, og om kroppen skulle dannet dette selv, og fått sitt fra kun fett og proteiner, ja så tror jeg at jeg hadde blitt stankelben. ^^ Nei, mettet fett er i verste fall nøytralt for kroppen, slett ikke skadelig. Så lenge kroppen er vandt til å hente energien sin fra karbohydrater du spiser kan man nok si at man må ha karbohydrater. Men om den nektes karbohydrater går den tilbake til å bruke fett som energikilde. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Så det betyr at jeg kan spise snop til tven i dag og snop til kinoen på lørdag uten å legge på meg? Jeg er veldig glad i smågodt som vingummi. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Så det betyr at jeg kan spise snop til tven i dag og snop til kinoen på lørdag uten å legge på meg? Jeg er veldig glad i smågodt som vingummi. Det kan godt hende det. Vi vet rett og slett ikke. Dette burde du vite selv best. Vi vet som sagt ikke hvor sensitiv du er. Men høyst sannsynlig så vil du ikke kunne gå noe opp i vekt på grunn av de utskeielsene. Er ikke nok energi i godteriet til å gå opp for mange gram akkurat, så da måtte det i såfall vært av at du generelt spiser for mye, om du skulle sett en særlig forskjell. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Nja, fruktose som det er mye av i snop er ikke helt bra. Foredrager av Robert Lustig "Sugar the bitter truth" forklarer det ganske bra. Det fins på Youtube. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Det er riktig, man bruker fett som energikilde, ellers ville du raskt ha dødd, og om du ikke tar inn nevneverdig med karbohydrater vil du da gå inn i ketose. AtW Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jepp, og ketose er bare positivt, med mindre du mener tilstande diabetikere kommer i som mange blander sammen. Det er farlig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jepp, og ketose er bare positivt, med mindre du mener tilstande diabetikere kommer i som mange blander sammen. Det er farlig. Bare positivt? Basert på hva? AtW Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Nei, mettet fett er i verste fall nøytralt for kroppen, slett ikke skadelig. Så lenge kroppen er vandt til å hente energien sin fra karbohydrater du spiser kan man nok si at man må ha karbohydrater. Men om den nektes karbohydrater går den tilbake til å bruke fett som energikilde. Naturligvis, om du helt og holdent nekter kroppen noe annen energikilde enn fettet så går du, uansett kropp nedi vekt. Derimot, så er det kanskje ikke så realistisk for mange, når man samtidig skal yte godt på jobb/skole. Og da gjelder det å finne en balanse for ikke å gå på en kræsj, hvor forbrenningen og blodsukkeret går for lavt til å holde konsentrasjonen oppe. (trening er et godt alternativ for å svi av energi uten at du trenger å spise for lite). Nå vet jeg heller ikke om trådstarter prøver å gå ned i vekt, eller om det bare er snakk om å ikke gå opp mer. Om jeg har feilinformert rundt mettet fett så beklager jeg. Derimot klarer jeg ikke finne noe sted som sier at mettet fett IKKE er usunt. Det er noe jeg har fått forklart på skolen, media i den siste tiden og generelt det meste på nettet. Greit nok at det ikke gjør det noe mer sant, men det virker som om de fleste eksperter er rimelig enige på dette punktet. Endret 7. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå