Gå til innhold

Passer hovedkortet med CPU?

Anbefalte innlegg

Hei! Hovedkortet jeg har nå er ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156, og jeg finner ingen CPU som har samme socket, så den er vel ute av produksjon.

Vil kjøp av dette hovedkortet og CPU passe sammen?

Hovedkort:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=797795#extra

CPU:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794261

Er dette også en bra CPU som vil booste FPSen min bra i BF4?

Vil det være en større boost enn f.eks oppgradere fra 4GB til 8GB RAM?

Og kan det fungere å ha 4GB RAM med den nye CPUen?
Min gamle CPU: Intel core i5 760 @ 2.80 ghz (overclocked til 3.0)

Takker for all hjelp!

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du vil nok kunne få en liten boost, men er jo ganske så svak, så forskjellen fra en svakt overklokket i5 760 til den vil ikke være så stor som du kanskje håper på.

Noe rundt 20 % kanskje, i spill som utnytter CPUen godt (BF4 er et kroneksempel), hvor boost funksjonen ikke blir så fremtredende.

Hverken CPU eller HK har støtte for Overklokking, så du får heller ikke gjort det.

Ta heller en litt kraftigere sak som 4670K eller 4770K. Da vil nok raskt forskjellen kunne øke til en del mer. Nærmere 30-35%, og 35-45 % mer på sistnevnte. Nå er tallene ganske ca-tall, og noe jeg tar rett fra hodet, men forholdet mellom dem er nok i riktig ballpark.

Går du for et hovedkort med Z-chipsett, i stede for H og B, så har du mulighet for å leke deg litt med overklokking ogaå, gitt at du velger en K-modell.

Lenke til kommentar

Vel, du vil nok kunne få en liten boost, men er jo ganske så svak, så forskjellen fra en svakt overklokket i5 760 til den vil ikke være så stor som du kanskje håper på.

Noe rundt 20 % kanskje, i spill som utnytter CPUen godt (BF4 er et kroneksempel), hvor boost funksjonen ikke blir så fremtredende.

Hverken CPU eller HK har støtte for Overklokking, så du får heller ikke gjort det.

Ta heller en litt kraftigere sak som 4670K eller 4770K. Da vil nok raskt forskjellen kunne øke til en del mer. Nærmere 30-35%, og 35-45 % mer på sistnevnte. Nå er tallene ganske ca-tall, og noe jeg tar rett fra hodet, men forholdet mellom dem er nok i riktig ballpark.

Går du for et hovedkort med Z-chipsett, i stede for H og B, så har du mulighet for å leke deg litt med overklokking ogaå, gitt at du velger en K-modell.

Takk for svar! Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780485#extra Og passer den med hovedkortet jeg nevnte?

Når det gjelder GPU har jeg MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA. Hva synes du om den? Den er vel ok tenker jeg, og heller nødvendig å bytte ut CPU?

RAM er jo ikke nødvendig å bytte ut, men hørt at det skal hjelpe med "stutters" i spill, og det kan jeg oppleve noen ganger. Hva tenker du om oppgradering av RAM fra 4GB til 8?

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar

Jeg tenker du først skal aktivere perfoverlay i BF4 og se om det er CPU eller GPU som bruker lengst tid på å generere en frame.

Så kan du ha Task Manager åpen i bakgrunnen og overvåke minnebruken, ta en kikk på minnebruken ved å alt-tabbe ut fra BF4 et øyeblikk mellom respawns og se hvor mye minne som er brukt opp.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780485#extra Og passer den med hovedkortet jeg nevnte?

Når det gjelder GPU har jeg MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA. Hva synes du om den? Den er vel ok tenker jeg, og heller nødvendig å bytte ut CPU?

RAM er jo ikke nødvendig å bytte ut, men hørt at det skal hjelpe med "stutters" i spill, og det kan jeg oppleve noen ganger. Hva tenker du om oppgradering av RAM fra 4GB til 8?

Virker som et ganske velbalansert system, og da er det ikke helt lett å finne ut nøyaktig hva som er svakeste ledd. Men på oppgraderingen må man jo begynne et sted, og CPU har desidert mest å si, spesielt ved lavere grafikknivåer.

Oppgraderte selv fra en i5-750 som var litt overklokket, og da med et GTX 480 som burde være noe lignende som GTX 660.

Angrer ikke, da spillet har et ganske tungt minimum på prosessorsiden. Med ny prosessor vil i hvert fall spillet gli godt, spesielt om man senker grafikknivået.

Når det kommer til minne, så er jeg ikke helt sikker på hvor stor ytelsesboost du får med 8 GB kontra 4GB, men merket at det i starten av hvert brett sleit litt mer med lite minne. Det kan nok lønne seg med en oppgradering, selv om man alltids kan sjekke litt som Arni90 nevnte.

Lenke til kommentar

Jeg tenker du først skal aktivere perfoverlay i BF4 og se om det er CPU eller GPU som bruker lengst tid på å generere en frame.

Så kan du ha Task Manager åpen i bakgrunnen og overvåke minnebruken, ta en kikk på minnebruken ved å alt-tabbe ut fra BF4 et øyeblikk mellom respawns og se hvor mye minne som er brukt opp.

Takk for svaret! Sjekket nå, og RAM er akkurat nå på 3.81 GB, og prosessor er på 78%

Siden det er 78% prosessor bruk så tyder det vel på at CPU spiller en stor rolle? Men siden den er så nærme 4GB, bør jeg oppgradere rammen da? vil det hjelpe? Eller er det ikke noe poeng?

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar

Takk for svaret! Sjekket nå, og RAM er akkurat nå på 3.81 GB, og prosessor er på 78%

Siden det er 78% prosessor bruk så tyder det vel på at CPU spiller en stor rolle? Men siden den er så nærme 4GB, bør jeg oppgradere rammen da? vil det hjelpe? Eller er det ikke noe poeng?

Hva mer PerfOverlay da? Er det GPU eller CPU som bruker lengst tid per frame?

Lenke til kommentar

Du har nok utnyttet det som er av RAM, og kan nok tjene på mer RAM ja.

Jeg ville nok for lengst kjøper mer minne til maskinen når du tar opp i praksis hele plassen du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hva mer PerfOverlay da? Er det GPU eller CPU som bruker lengst tid per frame?

Hvilken "type" perfoverlay skal jeg ha på command? Mange forskjellig.

Har alt på low, og har 100+ FPS stabilt hele tiden også plutselig inniblandt dropper det til 60 og noen ganger så lavt som 20 og får litt "stutters" nesten lag spikes som er veldig irreterende. Er dette spillet, eller hva er årsaken til dette, om du vet?

Lenke til kommentar

Hvilken "type" perfoverlay skal jeg ha på command? Mange forskjellig.

Har alt på low, og har 100+ FPS stabilt hele tiden også plutselig inniblandt dropper det til 60 og noen ganger så lavt som 20 og får litt "stutters" nesten lag spikes som er veldig irreterende. Er dette spillet, eller hva er årsaken til dette, om du vet?

En av disse, husker ikke hvilken det var i øyeblikket

PerfOverlay.Enable 1

PerfOverlay.DrawGraph 1

Med alt på low er det rimelig å anta at det er CPU som flaskehalser deg, men de spikene ned mot 20 virker det som alle med Nvidia-kort får for tida.

Lenke til kommentar

En av disse, husker ikke hvilken det var i øyeblikket

PerfOverlay.Enable 1

PerfOverlay.DrawGraph 1

Med alt på low er det rimelig å anta at det er CPU som flaskehalser deg, men de spikene ned mot 20 virker det som alle med Nvidia-kort får for tida.

Da sjekket jeg det! Fant ut at på høyre side på "Max" har CPU høyest tall. Betyr det at CPU sliter mest?
Hva med dette:
Lenke til kommentar

Som det sies her i tråden, hovedkortet du linker til støtter ikke overklokking. Det er et billigkort, med det mest grunnleggende.

i5-4670K er et flott valg, trenger ikke mer, og bør ikke går for noe lavere.

Jeg ville tatt et Z87-hovedkort. Du kan f.eks. søke på dette på Prisjakt.no, vil også få med at du kan spare noen kroner på å kjøpe fra en annen nettbutikk enn Komplett. Jeg handler nesten aldri fra Komplett pga. de høye prisene, selv om kundesupporten er fabelaktig.

Den "laggen" du opplever er sikkert dårlige drivere,. Tenkte først lite minne og dermed bruk av sidevekslingsfil, noe som kan føre til slike "stutters" som du sier ettersom det må hentes data fra HDD/SDD.

4 GB er uansett litt i minste laget, det er det neste du burde oppgradere ihvertfall.

Er det 2 x 2 GB du har? Altså to RAM-moduler?

Lenke til kommentar

Som det sies her i tråden, hovedkortet du linker til støtter ikke overklokking. Det er et billigkort, med det mest grunnleggende.

i5-4670K er et flott valg, trenger ikke mer, og bør ikke går for noe lavere.

Jeg ville tatt et Z87-hovedkort. Du kan f.eks. søke på dette på Prisjakt.no, vil også få med at du kan spare noen kroner på å kjøpe fra en annen nettbutikk enn Komplett. Jeg handler nesten aldri fra Komplett pga. de høye prisene, selv om kundesupporten er fabelaktig.

Den "laggen" du opplever er sikkert dårlige drivere,. Tenkte først lite minne og dermed bruk av sidevekslingsfil, noe som kan føre til slike "stutters" som du sier ettersom det må hentes data fra HDD/SDD.

4 GB er uansett litt i minste laget, det er det neste du burde oppgradere ihvertfall.

Er det 2 x 2 GB du har? Altså to RAM-moduler?

Takk for svar! Jeg kjøpte faktisk 8GB (2x4GB) og har satt det inn i dag, og det hjalp utrolig nok mye. Virker som "stutters" er forsvunnet! Neste steget nå er å øke FPSen i guess... har 100+ ish med alt på low, så BF4 krever mye. Prøvde å ta høyere graphics men ble til at FPSen droppa litt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...