J@9 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 En løsning på skjerm problemet er å bruke hurtigtastene på tastaturet Er som regel en knapp for å bytte mellom intern/ekstern skjerm og evt bruke begge samtidig. Om du ikke har dette så er en mulighet å skru opp maskina, fysisk koble av skjermkabelen (enten bak skjermpanelet eller på hovedkortet) og starte den opp med ekstern skjerm. Da skal du KUN ha bilde på ekstern skjerm Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Utsolgt den også, huff finnes det noe annet? Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 http://www.cableworld.no/pc-kabler/usb-spesialkabler/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) http://www.cableworld.no/pc-kabler/usb-spesialkabler/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp Hvordan bruker jeg den? Dersom jeg skal skru så trenger jeg spesialverktøy, skrujern etc. Får man tak i det på komplett? Endret 18. desember 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Hvor sitter hardisken hen på laptopen. Har to luker som kan skrus av En i hjørnet og en midt på.. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Du trenger et lite stjerneskujern. Hviken av lukene det er kan vi ikke vite hvilken modell du har. Det er ikoner som viser hva som er under luken, evt hva du løsner ved å sku ut skruene. En harddisk er typisk ikke midt i og er merket med et ikon som ser ut som tre CD-er er oppå hverandre. Dersom du er usikker så kan du poste et bilde av undersiden. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Den midt på var prosessor. Jeg har en veldig liten disk på den ødelagte laptopen, bare 60gb. Vet dere hva dette er? Bilde av hd og kontakt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Det der er en ramme rundt harddisken, med eget adapter. Dette kan skrus av og fjernes forsiktig. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Skjønner ikke helt jeg. Er ikke det hardisken? Synes den ikke ligner på hverken IDE eller SATA... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Hardisken din er festet inne i en metallramme, som igjen skrus fast i laptoppen. Merkelappen med Seagate er selve harddisken. Metallrammen rundt (med adapteret) er ikke en del av harddisken. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Kan dere ikke se hva slags hardisktype det er nå? For jeg har ikke verktøy til å mekke mer på hardisken nå, trenger spesialstjerne av minitypen for å åpne resten..... Har viktige manuskripter på maskinen, synd om alt skulle gå tapt.. Endret 18. desember 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Spesialstjernen er for å skru på selve harddisken. Du vil fremdeles bruke stjerneskrujernet for å skru av dekselet. Dette gjør du ved å skru ut de fire skruene på hjørnene. Metallrammen er den med det svarte plast-greiene du drar ut disken med. Adapteret som er på IDE-kontakten kan også tas av uten problemer. Endret 18. desember 2013 av Slimda Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 FAEN... Unnskyld, men jeg har ikke mindre stjernetrekker, og trenger små stjernetrekker på de hjørneskruene. Dersom jeg viste hva slags disk det var og kontakt, så kunne jeg bestilt både Kabinett og stjerneskrujernsett på Dustin... Helvetes dritt,... Men takk for hjelp... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Her har du harddisken min: Den har også en ramme, men den er uten slik adapter som du har. (Den er hovedsaklig der for å beskytte pinnene på IDE-kontakten) Skruene dere kan skrus ut. Resultatet blir som følger: Lenke til kommentar
nobb Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Har et tilsvarende problem selv, så jeg har søkt litt rundt og funnet denne her: http://www.multicom.no/DriveLink-Combo-USB3e0-harddisk-adapter-for-2e5-3e5-5e25-IDE-og-SATA-via-USB-3e0-SHARKOON/cat-p/c/p6634328 Denne tror jeg skal ta de fleste harddisker, men er det noen der ute som vet om man kan overføre filene som bilder fra en harddisk til en annen om operativsystemet er installert på disken man skal overføre ifra? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Og disktypen din er IDE. SATA har ikke slike kontakt-adaptere. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Og disktypen din er IDE. SATA har ikke slike kontakt-adaptere. Æredsord? Det er veldig viktig det jeg har på disken, tror det er viktig for andre også... Er dette noe som funker med IDE? http://www.dustinhome.no/product/5010588220/deltaco-hd-kabinett-2-5-ide-usb2-0/ Endret 18. desember 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Æredsord? Det er veldig viktig det jeg har på disken, tror det er viktig for andre også...Æresord. Bare se hva Google sier også: Seagate momentus 4200.2 Sjekk bilder. Du får bare opp IDE-disker. Har skrudd opp en haug med PC-er som har en slik harddisk med tilsvarende adapter. De ble som oftest kastet. Er dette noe som funker med IDE? http://www.dustinhome.no/product/5010588220/deltaco-hd-kabinett-2-5-ide-usb2-0/ Ser slik ut ja. Du har en 2,5 tommers IDE-disk, og den der tar jo det. 2 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det stemmer at det er en 2.5" IDE disk ja. Men det virker som om trådstarter ikke fikk helt med seg hvilke skruer h*n må løsne for å få av rammen. Den metall ramma sitter som regel i 4 skruer, enten 2 på hver side av disken, eller 4 under. Du må for all del ikke finne på å løsne torx skruene som er på toppen av disken! Da disse vil løsne topplokket på den, og får du et støvkorn inn der, da er sjansene for data tap allerede store. Så.. IKKE løsne toppen på disken (den med seagate klistremerket). Kun skruer på siden (evt under, om dem ikke er på sidene).. Deretter kan den plast adapteren bakpå disken dras ut, og du vil se 2.5" ide tilkoblingen Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Det stemmer at det er en 2.5" IDE disk ja. Men det virker som om trådstarter ikke fikk helt med seg hvilke skruer h*n må løsne for å få av rammen. Den metall ramma sitter som regel i 4 skruer, enten 2 på hver side av disken, eller 4 under. Du må for all del ikke finne på å løsne torx skruene som er på toppen av disken! Da disse vil løsne topplokket på den, og får du et støvkorn inn der, da er sjansene for data tap allerede store. Så.. IKKE løsne toppen på disken (den med seagate klistremerket). Kun skruer på siden (evt under, om dem ikke er på sidene).. Deretter kan den plast adapteren bakpå disken dras ut, og du vil se 2.5" ide tilkoblingen Skruene er på siden ja, men de er mindre stjerne enn de andre. Viktigste var at jeg fant ut at det var Ide sånn at jeg kunne bestille kabinett og spesialstjerne/skrujern. De på toppen var enda mindre og sånn 6kant stjerne som ligner de som finnes på mobiltelefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå