Gå til innhold

Ny PC til grafikk - og bildebehandling (budsjett 10-15 K)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å bygge en ny maskin. Jeg trenger kabinett og innmat. Har 2 skjermer fra før. Skal bruke maskinen til 3D, grafikk og bildebehandling. Er ingen gamer. Kan noen være behjelpelig med å sette opp et forslag til handleliste? :)

Budsjettet kan vel være 10-15 000 kr, men er jo greit å tenke litt økonomisk også.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva syns du om dette? Vuederer selv å kjøpe med disse innmatene, men er ikke sikker de vil passe sammen. Ville vært hyggelig vis noen kunne hjelpe :)

Kabinett: Heftig kabinett 300,-

Prossesor/CPU: Intel Core i7 4770K | 2479,-

Hovedkort: ASRock Z87 OC Formula | 2055,-

Skjermkort: MSI Radeon R9 280X Twin Frozr Gaming IV 3GB | 2599,-

CPU Kjøler: Corsair Hydro H100 | 1013,-

Ram: Corsair Vengeance Pro 2x8 GB DDR3-1866MHz CL9 | 1599,-

HDD:

SDD:

Strømforsyning: Cooler Master GX 450 W | 429,-

Totalt: 10174,-

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Er også usikker på om komponentene passer sammen - fint om noen har noe innspill her.

Mulig det holder med Intel Core i5 4670K for min del.

Er det bortkastet å kjøpe en egen SSD-disk for operativsystem/programmer og en SSD-disk for resten?

Lenke til kommentar

Du trenger kun SSD for operativsystemet og programmene dine. Resten kan like så godt ligge på en vanlig harddisk (kanskje en du har fra før av?). Med mindre du er superhardcore på bilderedigering trenger ikke bilder og slikt ligge på SSD. Når bildet først er åpnet trengs ikke harddisken lengre så de få millisekundene det utgjør i forskjell er neppe verdt en SSD.

Forøvrig holder en i5 cpu og et middels skjermkort (type 1500-2000kr klassen)

RAM kan godt være på 16GB, spesielt om du har både bilderedigering og 3D designprogram åpent samtidig. Jeg tror du skal klare deg med en pc til 10K, men det0 avhenger av tilbehør som er nødvendig. Tenker da ting som ekstra harddisk og optisk drev.

Lenke til kommentar

Her er et utkast jeg lagde nylig. Det jeg fokuserte på var en stillegående og god bilde/3D redigerer som tar liten plass fysisk men som samtidig kan utvides med mer lagringsplass. Har ikke inkludert skjermkort i handlelisten. For enda mer stillegående pc må du velge en luftkjøler i tillegg.

https://prisguiden.no/liste/144791/pcbuilder

CPU:

i5 4670K

Denne burde ha nok kraft til redigering.

RAM:

16GB 4X4 kit Kingston

4X4 fordi da får du utnyttet alle minnekanalene og dermed full hastighet.

Kabinett:

Fractal Design Define Mini

Et kompakt kabinett med støydemping i fokus. 3 USB totalt i front og god plass for flere harddisker. Viftestyring inkludert. Tanken var at du ikke trenger et stort kabinett.

Hovedkort:

Asus Maximus VI Gene

Et populært hovedkort for tiden med mye god funksjonalitet. Har 10 USB porter bak (6 stk USB 3.0) og kan utvides med 6 til.

Lagring:

Samsung SSD 840 EVO 250GB

Western Digital Red 3TB

En SSD til programmene samt operativsystem og en 3TB lagringsdisk for dine prosjekter og andre data.

SSD en er en veldig solid kandidat på markedet for tiden og presterer veldig bra. HDD en er av den holdbare typen og er designet med hastighet i bakhodet, den er laget for å kunne jobbe konstant hele døgnet.

Strømforsynining:

Corsair CX 750W Modular

En modulær strømforsyning med mange watt til overs. Du skal i teorien klare deg med 550W så her kan du gå ned litt om du ønsker.

Optisk drev:

Asus DRW-24B5ST

Kan lese/brenne DVD er, men ikke BD. Valgte denne fordi den matcher kabinettet.

Lenke til kommentar

PSU kan byttes ut med denne for eksempel:

https://prisguiden.no/produkt/seasonic-m12-ii-620w-146043

Den er fortsatt modulær, men koster litt mer og gir mindre watt. Kvaliteten på innmaten er nok noe bedre og vil gi en en mer stabil volt, men jeg har lite erfaring med disse merkene selv da mine siste strømforsyninger har vært Corsair og Silver Power.. Jeg står på det med modulær PSU i dette oppsettet fordi jeg vet hvor mye rot det blir med alle disse ubrukte kablene liggende inni kabinettet.

Lenke til kommentar

@Thor: Silver Power er rebranda Seasonic, samme er AX serien til Corsair + noen til. Corsiar sitt gode rykte på PSU-er skyldes at de opprinnelig brukte bare Seasonic, men i dag lages det meste av et firma som heter CWT. Ellers så bruker ikke oppsettet som du kommer med (faktisk fornuftig når det gjelder bruksområdet), mer enn ca 300 watt, det med et normalt skjermkort. Uten skjermkort snakker vi om under 200 watt, så PSU trenger ikke å være kraftig.

@morbid2:

Til bildebehandling er i5 og mye minne det som gir utslag, mens til 3D, særlig rendering, har man som oftest god effekt av flere kjerner eller HT. Jeg ville derfor faktisk vurdert i7 4770K. Men her må man faktisk se litt på tester relatert til programvaren man bruker.

Dedikert skjermkort kan man faktisk droppe når man ikke spiller, og skal man ha dedikert skjermkort så holder det klart med 1 500 - 2 000 kr. Noe 3D programvare kan bruke skjermkortet til å øke ytelse på rendering, så sjekk ut akkurat det. All programvare er ikke like god på dette.

PSU ville jeg lagt en del penger i om mulig, og gjerne kjøpt en Seasonic Platinium-460 Fanless eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg ville fokusert på, og regner med du også tenker på, lavt støynivå, ikke så altfor stor PC, relativt god kvalitet (men ikke overdrevent dyr) og god prosessorkraft. Har ikke tid til å lage et oppsett, så blir bare en rask gjennomgang av komponenter etter hukommelsen. :)

Kabinett, Fractal Design Define Mini (eller vanlig Define om Mini er for lite). Arc-modellene er egentlig ganske like, bare uten støydemping og litt bedre ventilering (og utseende?).

Strømforsyning, Fractal Design Tesla eller Corsair RM-serien. Trenger ikke mer enn 550-650 W for en slik maskin (avhengig av skjermkort og andre komponenter). Heller kvalitet fremfor kvantitet (effekt). men alltid beregn litt høyere effekt enn du trenger.

Som de andre sier så er Seasonic superbra! Mange andre merker bruker deres design. Men jeg de er av og til litt dyrere. Kjøper du en Seasonic-PSU tråkker du ihvertfall ikke feil! Trenger ikke å være vifteløs (ganske dyr), men da bråker den ikke ihvertfall. Antec har også gode PSU-er, ligger ofte greit i pris.

Prosessor, Core i7-4770K.

Hovedkort, not sure, men sier Asus eller Gigabyte. Mer spesifikt så er Asus Z87-Pro bra, men dette passer ikke i Define Mini (kabinettet), så da må det mindre hovedkort til.

SSD: SanDisk Ultra Plus, god ytelse, bedre levetid enn 840 EVO og er billig. Anbefaler å ihvertfall investere i en 256 GB-enhet.

HDD: Seagate er som regel billigest med sin gamlere Barracuda-serie.

GPU: Spørs hva behovet ditt er. Kanskje er trenger du bare et skjermkort til tusenlappen.

Minne: Sørg for at det er minst 1600 MHz og CL9. 16 GB burde være greit. Må nesten se hva du trenger selv, kanskje er det for lite? Hvilke programmer bruker du, hvor mye multitasking, hvor mye minne bruker du nå idag?

CPU-kjøler: Er greit med en kjøler som ikke bråker så mye og gir litt lavere temperaturer. Standardkjøleren er ikke noe å skryte av.

Siterer meg selv:

Et godt alternativ er Cooler Master Hyper 212 Evo (fordi Plus er vanskelig å få tak i), eller Arctic Freezer i30 CO hvis du vil ofre litt ytelse for mer stillegående operasjon.

Thermalright MUX-120 er et enda bedre alternativ med litt større kjøleribbe og mer stillegående vifte. Koster 319 kr og fås bare på Deal. Men om du handler noen av de andre komponentene derfra så trenger det ikke å være en ulempe. Bare så det er sagt, MUX-120 gir mye for pengene.

Her har du billige kjølere som samtidig gjør en god jobb. Ville tatt Thermalright MUX-120 om du ikke vil bruke så mye penger på det, men vil ha en stillegående PC.

Kan også kjøpe en kjøleribbe og sette en Scythe Gentle Typhoon-vifte på (ikke for høyt turtall), denne viften yter veldig bra på radiatorer og har best ytelse/støynivå i klassen.

Et enklere og dyrere alternativ er å kjøpe Noctua NH-D14 eller NH-U12S (mindre, litt billigere og nyere vifter. Sistnevnte gir mindre for pengene, men er billigere og nyere. De ligger et par hundre kroner høyere i pris enn MUX-120.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...