Smurflin96 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hei.Jeg har en bruker på komplett som står i mitt navn (jeg er under 18) og for og bestille på faktura må jeg taste inn personnr mitt. Ettersom jeg er under 18 kan jeg ikke handle på kreditt/faktura og jeg tenker dermed at jeg kan bruke mamma sitt(spørr henne først selfølgelig).Men så kommer spørsmålet;Visst jeg bestiller en vare i MITT navn men med mammas personnr,er det da straffbart(identiditet forfalskning)? Håper noen som vet hva loven sier kan svare meg på dette,Takker! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hvorfor kan du ikke bare registrere mamma da? Lenke til kommentar
Smurflin96 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Hvorfor kan du ikke bare registrere mamma da? Jeg kan forsåvidt gjøre det, men jeg bare lurer på hva loven sier om det. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 1. Jeg tviler på at du får til å bestille på ditt navn og hennes personnummer, normalt tar de en sjekk på det. 2. Det er ikke lov å bestille ting i andres navn uten minst fullmakt fra den personen. 1 Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Du blir stoppet i kredittsjekken. Hvis jeg ikke husker feil, må du også identifisere deg med bank-id. Det måtte jeg sist jeg bestilte derfra hvertfall. Lenke til kommentar
Smurflin96 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 1. Jeg tviler på at du får til å bestille på ditt navn og hennes personnummer, normalt tar de en sjekk på det. 2. Det er ikke lov å bestille ting i andres navn uten minst fullmakt fra den personen. No er det slik at jeg har gjort det. Tenkte meg rett og slett ikke om 2 ganger. Så det går tydligvis. Men er veldig redd for at dette kan få konsekvenser for meg. Lenke til kommentar
Smurflin96 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Du blir stoppet i kredittsjekken. Hvis jeg ikke husker feil, må du også identifisere deg med bank-id. Det måtte jeg sist jeg bestilte derfra hvertfall. Det er bare visst du velger utsettelse eller finansiering. Ved faktura spørr de kun om person nr. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 No er det slik at jeg har gjort det. Tenkte meg rett og slett ikke om 2 ganger. Så det går tydligvis. Men er veldig redd for at dette kan få konsekvenser for meg. Vel, da har komplett et idiotisk identifiseringssystem. Sålenge du har spurt moren din, får neppe dette noen konsekvenser. Verre er det hvis du gjør det uten lov, eller med andre personer. Lenke til kommentar
Smurflin96 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Vel, da har komplett et idiotisk identifiseringssystem. Sålenge du har spurt moren din, får neppe dette noen konsekvenser. Verre er det hvis du gjør det uten lov, eller med andre personer. Var det jeg tenkte og. Så da bare slutter jeg og bruke kontoen og opretter ny i hennes navn? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Med hennes tillatelse da håper jeg. Glemte å spesifisere det isted. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Du kommer til ett stadium der du skal kredittsjekkes, da vil di oppdage at navnet ikke stemmer overens med personnummeret. Det du kan gjøre er å opprette forskjellig leveringsadresse og fakturaadresse, viss du betaler på postoppkrav tror jeg du unngår problemet. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Husk at det tredje tallet i personnr angir kjønn... Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Ikke minst er de to siste sifrene i et personnummer kontrollsiffer utregnet på bakgrunn av de ni første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå