Gå til innhold

Jeg veier ca 80 kg. Hva veier jeg om jeg faller 1 meter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortsatt ca. 80 kg. Massen din endres ikke av at du faller. Tyngdekraften som virker på deg er også uendret. Du vil ha mer kinetisk energi, tilsvarende den potensielle energien du hadde ved en meters høyde, og formelen for hvor mye potensiell energi du hadde kan du regne ut med E_p = mgh, der m er massen din, g er tyngdekraftkonstanten og h er høyden. I ditt eksempel vil det være 80 * 9,81 * 1 = 784,8 J.

Man kan deretter finne hvor stor kraft som må til for å stoppe deg på en gitt distanse, og det er muligens hva du er ute etter.

Kraften, F, som trengs for å stoppe deg er:
F = E_k / d, der E_k er den kinetiske energien like over bakken og d er distansen som tilbakelegges mens du stopper.

Om vi sier at du bruker 5 cm på å stoppe, vil kraften F være

F = 784,8 / 0,05 = 15696 N. Dette er like mye som tyngdekraften av et objekt med masse på 1600 kg.

Endret av HansiBanzi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at ingen egentlig "veier" 80 kg. kg, eller gram som SI-enheten er, er et mål på masse. Masse er noe annet enn den kraften som trekker vekta opp til 80-tallet. Når man veier seg måler man egentlig denne kraften. Denne krafter, F, er slik at F = mg, der m er masse og g er gravitasjonskonstanten på Jorden (en empirisk størrelse).

På bakgrunn av dette, så skiller jo ikke den kinetiske energien man få gjennom fallet seg så veldig fra gravitasjonskraften som virker på kroppen din. Det er begge snakk om krefter.

Masse (les: kg), det er et mål på noe helt annet. Til syvende og sist dreier det seg om energi det også, siden masse = energi, men skal man trekke det så langt så kan man jo egnetlig si det uansett ikke finnes annet enn energi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...