EvilSeagull Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hvordan regner jeg det ut? Jeg forstår bare formeller hvis de ikke er forkortet Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Fortsatt ca. 80 kg. Massen din endres ikke av at du faller. Tyngdekraften som virker på deg er også uendret. Du vil ha mer kinetisk energi, tilsvarende den potensielle energien du hadde ved en meters høyde, og formelen for hvor mye potensiell energi du hadde kan du regne ut med E_p = mgh, der m er massen din, g er tyngdekraftkonstanten og h er høyden. I ditt eksempel vil det være 80 * 9,81 * 1 = 784,8 J. Man kan deretter finne hvor stor kraft som må til for å stoppe deg på en gitt distanse, og det er muligens hva du er ute etter. Kraften, F, som trengs for å stoppe deg er:F = E_k / d, der E_k er den kinetiske energien like over bakken og d er distansen som tilbakelegges mens du stopper. Om vi sier at du bruker 5 cm på å stoppe, vil kraften F være F = 784,8 / 0,05 = 15696 N. Dette er like mye som tyngdekraften av et objekt med masse på 1600 kg. Endret 6. november 2013 av HansiBanzi 2 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Tenker vel han er ute etter kraften som virker på kroppen i det han faceplanter i bakken. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Og det fikk han jo svar på. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Ja, det gjorde han sikkert, jeg leste ikke posten over meg Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Vil bare legge til at ingen egentlig "veier" 80 kg. kg, eller gram som SI-enheten er, er et mål på masse. Masse er noe annet enn den kraften som trekker vekta opp til 80-tallet. Når man veier seg måler man egentlig denne kraften. Denne krafter, F, er slik at F = mg, der m er masse og g er gravitasjonskonstanten på Jorden (en empirisk størrelse). På bakgrunn av dette, så skiller jo ikke den kinetiske energien man få gjennom fallet seg så veldig fra gravitasjonskraften som virker på kroppen din. Det er begge snakk om krefter. Masse (les: kg), det er et mål på noe helt annet. Til syvende og sist dreier det seg om energi det også, siden masse = energi, men skal man trekke det så langt så kan man jo egnetlig si det uansett ikke finnes annet enn energi... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 SI-enheten til masse er faktisk kg, ikke gram. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 SI-enheten til masse er faktisk kg, ikke gram. Ja jæven, det har du rett i... Det er jo ganske rart da. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Ja jæven, det har du rett i... Det er jo ganske rart da. Jeg var enig med deg, så måtte google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå