Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli god i tysk, på 7 måneder?

Anbefalte innlegg

Du kan laste ned appen "Duolingo" på telefonen din! Jeg har brukt denne masse for å lære meg fransk utenom fransktimene vi har på skolen, og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

Den er gratis, og du kan blant annet velge tysk som språk. Enkel i bruk, og du kan velge vanskelighetsgrad. Den er fra fremmedspråk til engelsk, og fra engelsk til fremmedspråk, så da får man trent seg på det også.

Lykke til :thumbup:

Prøvde første oppgaven i den appen og den var bra laget og lærer deg språk på en intuitiv måte. Har allerede lært meg et par nye ord på 5 min, og hadde sikkert lært meg flere hvis tysken min var dårligere i utgangspunktet. Genialt å drive med mens du sitter på bussen, eller hvor som helst hvor du har 5 min å slå i hjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. Derrick: De tidlige årgangene er de bedre - det som drepte serien var at de som skrev det, efterhvert skrev inn så store mengder filosofering i serien at den druknet i filosofi.

Så passende nok kan det nok formuleres som at Derrick-serien ble et offer for et planlagt mord...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

som en oppsumering av ting jeg har tatt nytte av ( og gått opp en hel karakter)

- Duolingo

- babbel

-tysk "Lek og lær" spill for barn i alderen 6 til 15 år ( variert og godt spill, husker ikke navnet)

-ZDF.de !!

-Sett filmer på tysk

-Øvd på ordstilling og verbbøying

-Lest en bok på tysk ( ikke så alt for lang )

-gjort lekser og lest litt i tekstboken utenom leksene

Ja det var det jeg har gjort, men trenger ennå tips for tysk muntlig???? utaleregler og sånnt og litt gramatikk. Snart muntlig prøve som øving til eksamen!

Lenke til kommentar

Et råd som gies enkelte steder (men som jeg vel og merke aldri har brukt selv ;-), er å bruke en opptager når du selv bruker sproget, for så å lytte til det du har tatt opp. På den måten hører du din egen stemme slik andre hører den, og du kan da (ved bruk av standardtekster) sammenligne med originalopptak av tysksproglige som leser de samme tekstene, eller hvor du altså leser inn det de originalt har sagt (f.eks ved intervjuopptak...).

Det rådet gjelder altså som man vil forstå rene uttalespørsmål - spørsmål om muntlige formuleringer kontra skriftlige, og angående stilnivåer, er andre spørsmål...

Lenke til kommentar

Et råd som gies enkelte steder (men som jeg vel og merke aldri har brukt selv ;-), er å bruke en opptager når du selv bruker sproget, for så å lytte til det du har tatt opp. På den måten hører du din egen stemme slik andre hører den, og du kan da (ved bruk av standardtekster) sammenligne med originalopptak av tysksproglige som leser de samme tekstene, eller hvor du altså leser inn det de originalt har sagt (f.eks ved intervjuopptak...).

Det rådet gjelder altså som man vil forstå rene uttalespørsmål - spørsmål om muntlige formuleringer kontra skriftlige, og angående stilnivåer, er andre spørsmål...

Brukt "språklabb" på skolen med det konseptet, det er ganske bra, men det gjør vi to ganger i året, men kan prøve med mobil eller Ipad hjemme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...