Andy76 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hei, Jeg har et problem som jeg prøver å finne svar på men ikke funnet noe enda. Så jeg prøver her. For en tid siden så bytte jeg kamerasystem fra Nikon D700 til Olympus m43. Valget føll på Om-d Em-5. Jeg er meget fornøyd med mitt valg unntatt en ting. Jeg fotograferer mye i studio og hver gang jeg fotograferer så bli bildene undereksponerte. Det ender opp med at jeg må bruke f.1.4 for å få samme eksponering som når jeg brukte f.10 på min D700. Jeg bruker som regel 3 studioblitzer. 1 på 500ws elinchrom med en 170cm octabox og 2stk 300ws med 60x40cm softbox på hver. Jeg bruker samme oppsett i studio som jeg alltid gjort med min D700 og likevel må jeg åpne blenderen så mye. I situasjoner utenfor studio så eksponerer kamerat perfekt. Er det noen som har samme problem som meg og vet om en løsning? Mvh Andreas Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Jeg tar mye bilder i studio med E-M5 og E-M1. ... ingen problemer. Med E-M1 er det sync på intil 1/320sek, og på E-M5 er det vel 1/250sek hvis jeg ikke husker feil. Jeg antar du bruker kameraet i manuell mode? Kan du si noe om instillingene ellers? Hva bruker du til å trigge blitsene med? Lenke til kommentar
Andy76 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Jeg tar mye bilder i studio med E-M5 og E-M1. ... ingen problemer. Med E-M1 er det sync på intil 1/320sek, og på E-M5 er det vel 1/250sek hvis jeg ikke husker feil. Jeg antar du bruker kameraet i manuell mode? Kan du si noe om instillingene ellers? Hva bruker du til å trigge blitsene med? Jo alltid i manuellt modus. Har prøvt lukkertid på 1/125, 1/160, 1/200 og 1/250. Alle med ISO200. Alle med samme resultat….undereksponert. Akkurat samme instillinger som med min gamle Nikon D700. Jeg hadde inge problemer å få korrekt eksponerte bilder med eksempelvis f.10 1/200sek når jeg brukte D700. Nå må jeg åpne opp til f.1,4 for å få korrekt eksponering. Jeg bruker Phottix radioutløser. For sikkerhets skyld så har jeg nettopp gått igjennom instillingerne på kamerat og ser at den er stellt inn på 1/64 i blitzinnstillingerne men siden Phottix ikke støtter TTL så antar jeg at det ikke har noe å si. Eller? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Prøv å sett kameraet sine blitsinnstillinger på Auto. Mulig kameraet prøver en slags TTL dersom den har stillt inn noe annet - i såfall kan det være at den løser ut blitsene på første signal.., så alt som er igjen når den tar bildet, er innstillingslysene. Mitt er innstillt på default innstillinger, og har fungert med mine utløsere som er .... billigste sort fra Ebay. Awesome chineese quality :-) Lenke til kommentar
Andy76 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Prøv å sett kameraet sine blitsinnstillinger på Auto. Mulig kameraet prøver en slags TTL dersom den har stillt inn noe annet - i såfall kan det være at den løser ut blitsene på første signal.., så alt som er igjen når den tar bildet, er innstillingslysene. Mitt er innstillt på default innstillinger, og har fungert med mine utløsere som er .... billigste sort fra Ebay. Awesome chineese quality :-) Har å brukt mange kinsesiske utløser go de har alltid fungert bra for meg å Skal prøve og kjøre på autoblitz og se hva som skjer Tusen takk for at du tog deg tid til å svare! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Null problem, og lykke til! Husk, når du jobber i studio, er det greit å ha "Live view boost" til "ON" slik at du ser klarere i søkeren hva når du komponerer. Uten det, blir søkerbildet så mørkt (særlig dersom du leker deg med litt low-key bilder). Skru gjerne av "Keep warm WB" - og aller helst sett WB til tempen på blitsene (ofte 5600k). ... og bruk histogrammet for å se at du eksponerer fint opp til høyre. :-) Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Vet ikke om dette svarer på spørsmålet eller hjelper, men til info... Jeg bruker E-M5 med Elinchrom Ranger blitser med El-skyport sender på manuell modus. Det fungerer knirkefritt, med unntak av at jeg må kjøre lukkertid på 1/200 og ikke 1/250 som skal gå i teorien - men da blir toppen(mener jeg) av bildet mørkt. I settings er X-sync satt til 1/250. (slow limit 1/80 ikke relevant). Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Det ender opp med at jeg må bruke f.1.4 for å få samme eksponering som når jeg brukte f.10 på min D700. Det er langt fra F1.4 til F10, høres ut som blitsene ikke trigger (i sync) hvis du ikke har rørt innstillingene på blitsene. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Trippelsjekket at ISO og alt av eksponeringskompensasjoner ikke er ulikt på de 2 kameraene ? Jeg har begge selv, har ikke brukt de med blits men på en runde hvor jeg testet de mot hverandre så ble resultatet rimelig likt. Lenke til kommentar
Andy76 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Null problem, og lykke til! Husk, når du jobber i studio, er det greit å ha "Live view boost" til "ON" slik at du ser klarere i søkeren hva når du komponerer. Uten det, blir søkerbildet så mørkt (særlig dersom du leker deg med litt low-key bilder). Skru gjerne av "Keep warm WB" - og aller helst sett WB til tempen på blitsene (ofte 5600k). ... og bruk histogrammet for å se at du eksponerer fint opp til høyre. :-) Jo "live view boost" er på og "keep warm wb" er av Eksponerer alltid til høyre Lenke til kommentar
Andy76 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Vet ikke om dette svarer på spørsmålet eller hjelper, men til info... Jeg bruker E-M5 med Elinchrom Ranger blitser med El-skyport sender på manuell modus. Det fungerer knirkefritt, med unntak av at jeg må kjøre lukkertid på 1/200 og ikke 1/250 som skal gå i teorien - men da blir toppen(mener jeg) av bildet mørkt. I settings er X-sync satt til 1/250. (slow limit 1/80 ikke relevant). Samme settings som meg unntatt at jeg har slow limit på 1/30s Det er langt fra F1.4 til F10, høres ut som blitsene ikke trigger (i sync) hvis du ikke har rørt innstillingene på blitsene. Jepp, laang vei Skal undersøke litt mere i helga. Lenke til kommentar
Andy76 Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Trippelsjekket at ISO og alt av eksponeringskompensasjoner ikke er ulikt på de 2 kameraene ? Jeg har begge selv, har ikke brukt de med blits men på en runde hvor jeg testet de mot hverandre så ble resultatet rimelig likt. Jo, bruker samme lukkertid, 1/200, på E-M5 som jeg pleide å bruke på D700. Eksponeringskompensasjon har jeg ikke brukt i studio. Jeg skal undersøke litt mere i helga Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå