Gå til innhold

Reklamere på system feil sjølv om skjermen er knust?

Anbefalte innlegg

Eg har havna i ein ganske leid situasjon :(

Søskenbarnet mitt hadde en HTC One X som klikka fleire gonger og den har vore på reperasjon 2 gongar. Etter det kjøpte han seg iphone 5 og lånte vekk OneX-en til meg, og sa eg kunne bruke den til den klikka så han kunne få pengane tilbake for den.

Saken er no at eg klarte å knuse skjermen på mobilen, men mobilen funkar fortsatt. Viss det skjer feil inni mobilen no, har ein då rett til å få tilbake pengane eller kjem dei til å skulde på den knuste skjermen ? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det blir noe feil med telefonen igjen, og det ikke er en følge (direkte eller indirekte) av at skjermen er knust, så skal ikke det i seg selv være grunn god nok til å avvise reklamasjon.

Garantien er imidlertid sikkert ikke gyldig lenger, da den ikke er lovfestet og forhandler/produsent kan sette de vilkår de ønsker for at denne skal være gjeldende.

Lenke til kommentar

Telefonen er vel ikke ment å tåle fall i bakken, en slik "låser seg" feil er vanskelig å identifisere, blir dermed vanskelig å si at det ikke var fallet i bakken som medvirket til dette problemet.

Det er riktig. Så lenge telefonen er over 6 måneder gammel, så er det kundens ansvar å sannsynliggjøre at det ikke er den knuste skjermen ikke har noe med feilen å gjøre.

Lenke til kommentar

Viss eg får mobilen fiksa på ei "kjapp-fikser" i Oslo, mistar eg likevel reklamasjonsretten då?

Mest sannsynlig så tar de inn telefonen (om du får byttet skjerm), de sender den inn til et verksted som sier hmm, her er det noe muffins, så blir reklamasjonen avsluttet og du vil få et gebyr på XXX,- istedet.

Lenke til kommentar

Verksteder vil som oftest ikke reparere noe og så sende det tilbake med en garantifeil. Derfor så kan det godt hende at de vil dekke denne feilen på garanti, men de vil også kreve å bytte skjermen, slik at telefonen igjen dekkes fullstendig. Kan forstå den praksisen, da kunder ofte kan finne på å skylde på verkstedet for å ha knust skjermen, eller gjort skaden verre etc. I tillegg til at det kan være senskader som senere skaper problemer for andre komponenter etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...