Gå til innhold

Å slå egen politisk mynt på mennesketragedier


Tollari

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere leser absolutt ingenting. De ungdommene som lå på klippene når breivik går rundt der var døde eller kom til å bli drept uansett om om breivik eller noen andre hadde skutt dem. Utifra hvor mange han greide å plukke med seg på øye så var det nok flere ganger det var god mulighet for å treffe han uten å skade noen andre.

 

Når folk greier og treffe ett 1x1m plate fra 3.2km unna så kan jeg garantere at de som hadde skutt fra helikopteret hadde truffet på 50 meter. Det var til og med reportasje hvor du så dem fløy. Jeg snakker ikke om å bruke en jævla minigun til å skyte etter han men dere skjønner tydeligvis ikke dette.

 

Og til den andre personen som quotet meg: Grattis du kan bruke wikipedia, håper familien din er stolt av deg.

Politiet og militæret har nok ikke akkurat et så lettvint syn på situasjonen.

 

Ja, når de ligger på bakken, i ro, med "all verdens tid". Da er det helt klart slike skudd er mulige og det har skjedd i kampsituasjoner også, men de hendelsene er sjeldne. Men i et helikopter i fart, med hylende ungdommer på bakken, uten å vite hvor mange terrorister som er på bakken og hvilke våpen de har?

Du kan ikke basere deg på informasjonen vi har i dag, alt var ikke så klokkeklart den 22/7, som du kanskje husker. Det var kaotisk, og jeg tror det siste militæret eller politiet ville ha gjort, var å gå inn i en situasjonen med å skyte fra et helikopter. Dette var ikke Bagdad, men en øy i Tyrifjorden, stappet full av ungdommer hvor kaos rådet.

Det er ingen her som tror du snakker om bruk av minigun.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå jobber de altså netter og helger, og da har man et lovverk som regulerer dette. Du kan synse om at det burde vært annerledes, men da kan man jo også se for seg at du selv aldri har jobbet slik.

 

Tsk, jeg vet om en som satt nattevakt i en bom på et industriområde. Han jobbet 40 timer i uken, det var aldri noe spørsmål. Han fikk dog tillegg for ubekvem arbeidstid - og det skal selvsagt også politiet ha for nattarbeid.

 

Med de lønnsfordelene det gir å jobbe om nettene skulle jeg gjerne jobbet fra 23-07, men utvalget er labert - naturlig nok.

Lenke til kommentar

Du virker veldig amper R3pulsive, det hadde nok vært lettere å argumentere med/mot deg om du ikke var så aggresiv og heller mkom med noen kilder som viser en liknende situasjon der mlitæret nettopp gjorde det du beskriver.

 

:)

Nei, ikke som jeg veit om. Og jeg kan garantere at hvis forsvaret har gjort det før så får ikke vi høre om det. Dere veit jo selv hvor nei nei forsvaret vårt dreper aldri noen er. Gå på facebook siden til forsvaret og les noen av kommentarene til bildene. Jeg så ett bilde med våpen hvor av flere hadde kommentert: Herregud dere kan ikke legge ut våpen bilder osv på nettet bla bla bla. Hva faen tror dem forsvaret vårt gjør? Sitter vakt på det lokale biblioteket? Hva med når vi viste vår nye NASAM missil? Slaktet i vg og db, mens andre utelandske aviser ble helt i ekstase og var imponert!

 

R3pulsive har selvfølgelig rett i at det er mulig å skyte fra helikopter, men det endrer ikke faktum at det er adskjillig vanskeligere enn å skyte fra fast stilling. En annen sak er spørsmålet om bruk av militære midler mot norsk sivilbefolkning. Ja ABB var/er norsk sivilbefolkning.

Så når en enkelt person truer livet til 500 + personer er det ikke greit å bruke militær makt?

 

Når er det greit da? 1000, 10 000, 100 000?

 

Sorry ass men jeg sier grensa går greit ved 100. Og uansett så måtte ikke forsvaret skyti fra helikopteret. De kunne fint gjort jobben til delta mye tidligere da de kunne vært der tidligere. Helikopteret var ett eksempel. De kunne fint tatt tau ned fra helikopteret.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Så når en enkelt person truer livet til 500 + personer er det ikke greit å bruke militær makt?

 

Når er det greit da? 1000, 10 000, 100 000?

 

Sorry ass men jeg sier grensa går greit ved 100.

Grensa er det vel Staten selv som har satt ned i sitt lovverk, og den er visstnok ikke avhenging av antall personer som det i etterkant viser seg at har blitt drept.

 

Og uansett så måtte ikke forsvaret skyti fra helikopteret. De kunne fint gjort jobben til delta mye tidligere da de kunne vært der tidligere. Helikopteret var ett eksempel. De kunne fint tatt tau ned fra helikopteret.

Ja, det er ingen tvil om at det var teoretisk mulig å ha våpen på plass tidligere, faktisk kunne våpen allerede ha vært på plass når ABB kom til øya, men det har Staten bestemt skal være forbudt og har betalt prisen for den bestemmelsen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...