MegLonsern Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Hei!Skal nå kjøpe meg en Tikka T3 Lite 308win med lyddemper. Har noen spørsmål rundt dette: - Har nå fått tilbud på pakke m kikkert fra Leupold VXR 3-9x40 m/lys og Burris 3-12x56 m/lys.For det meste bilr det jakt i tereng med nokså tett skog, eks: http://nu.no/getfile.php/Bilder/Artikkelbilder/Natur/Skog/urskogstor.jpgHvilke av disse kikkertene egner jeg best? - Lurer hva som er skillet mellom Tikka T3 Lite og Stainless ?Mvh meg Endret 6. november 2013 av Mr.Lons`ern Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 1) hva skal du jakte? Elg, bever,hjort, toppjakt? Ang kikkert vil jeg anbefale leupold. har leupold på ei rifle selv og er meget fornøyd. Hva skal du med 12x i tett skog? Normalt vil 3-9 gi et videre synsfelt og bedre detaljer i skumring. Lenke til kommentar
MegLonsern Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 1) hva skal du jakte? Elg, bever,hjort, toppjakt? Ang kikkert vil jeg anbefale leupold. har leupold på ei rifle selv og er meget fornøyd. Hva skal du med 12x i tett skog? Normalt vil 3-9 gi et videre synsfelt og bedre detaljer i skumring. Blir for det meste jakt på rådyr og elg. Blir nok rekkevidde opp mot < 50m. Jeg har tenkt meg kikkert med lys, da ble jeg anbefalt disse kikkertene. Ja skjønner det kan være i det meste laget med 12x. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hvilket kaliber skal du ha? Kjærringa og jeg har hver vår 308 (7,62) Fungerer på alt fra smått til stort. Tåler normalt at man kapper pipa mye uten at du mister presisjon. om du skal ha lyddemper. Lenke til kommentar
MegLonsern Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Hvilket kaliber skal du ha? Kjærringa og jeg har hver vår 308 (7,62) Fungerer på alt fra smått til stort. Tåler normalt at man kapper pipa mye uten at du mister presisjon. om du skal ha lyddemper. Jeg skal ha 308Win med lyddemper Lenke til kommentar
Quote Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Burris har jeg aldri hørt om. Leupold har vel et bedre rykte på seg. Valget hadde vært veldig mye enklere dersom du fikk holde kikkertsiktene i hendene dine. Uansett, et kikkertsikte med 56 i lysåpning begynner å bli svært - og da gjerne litt tungt også. Dog, pga den store lysåpningen vil den i teorien være bedre i skumringen. Men dette vil igjen kunne avhenge av kvaliteten på selve kikkertsiktet og linsene. Spørsmålet blir også hva du skal med 12x i tett skog. Det er dog kjekt å ha opplyst retikkel. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 For å ta det siste først, forskjellen mellom Lite og Stainless er vel at løpet til Stainless er av den "rustfrie" typen dvs. det er blankt og ikke blånert slik som Lite løpet/låsekassa er. (selv om det finnes enkelte produsenter som leverer "sorte" S/S varianter). 308Win er vel det mest brukte kalibret til Elgjakt, så du går deg ikke bort der. går godt an å få tak i billig ammo for litt mengde trening. vil dog anbefale en .22 om du virkelig vil trene mengder pga. prisen på rifle og ammo. men Tikka er kjent for å levere gode og hardføre våpen som har en god presisjon på sine våpen. så, kikkert. Leopold har nok et bedre rykte på seg. er kjent som en kikkert som tåler en karamel og som har en god optikk. Burris har gode kikkerter, spsielt om du vil ha en med innebygd avstandsmåler og kulebanekompensator, men som ikke er helt oppe blandt Leopold og dess like. om du skal drive skummringsjakt ville jeg nok anbefalt Burrisen pga. større åpning på linsen. den slipper inn mer lys og vil nok oppleves som langt bedre i skumringen. men om du ikke skal det, så er nok Leopolden et bedre valg. om den skal leveres ferdig gjenget så bør du høre med leverandøren om han kan kappe løpet en del. løpet er vel ca 60 cm langt (om jeg husker rett nå) og når du da setter lyddemperen foran det igjen, så blir det langt og du risikerer at våpnet blir framtungt. du kan selvfølgelig kjøpe en såkalt heldemper som bygger bakover løpet en del, men de er som regel en del dyrere og så er jeg usikker på hvordan de demper med en 308 cal. rifle. men jeg tror du har gjort et godt valg når det gjelder våpen og ønsker deg lykke til og god jakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå