vbjornevik Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hei! Som student, har jeg inngått leieavtale av et eldre hus (enebolig). Etter hudprøver av bitt på kroppen og befaring, har det blitt konstatert veggedyr, ihvertfall på soverommet. Huseier virket ekstremt negativ til å betale for utbedring av dette - uten at jeg vet om han endrer mening under morgendagens møte med Rentokil. Jeg er jo ekstremt uenig at dette er noe jeg skal betale for. Kan jeg risikere å måtte flytte, i og med at det er "ulevelig" å bo i dette? Får jeg da tilbakebetalt tidligere utgifter, i form av husleie? Med "ulevelig", tenker jeg blant annet på hunkjønnet som er hos meg, som endte på sykehus grunnet allergisk reaksjon pga. veggedyrbitt. Problemstilling nr. 2: Hunkjønnet har også fått beskjed om å behandle leiligheten sin, i og med at skadedyrene også kan ha vært dratt med dit. Dette er jo et følgeproblem. Finnes det noen måte å få ordnet opp i hennes leilighet, uten at hun må betale x antall tusen? (hun eier leiligheten selv, og innboforsikringen hennes dekket det ikke) Bare for å nevne det - anslagspris på 18.000 + moms bare for å ta soverommet mitt, og hele huset må antageligvis tas. Alle bidrag fra dere verdsettes høyt! På forhånd takk Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Forsikringssak Det er fortsatt en forsikringssak i leliligheten også, bare at det går på boretslaget/husforsikringen. Endret 6. november 2013 av Priim Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hvis du/dere hevder at skadedyrene er brakt videre til hunkjønnets leilighet så kan vel huseier enkelt hevde at det er DU som har medbrakt skadedyret til boligen du bor i. Så jeg ville være forsiktig med å gå den veien. 1 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Jeg fikk jo problemet ETTER jeg flyttet til Kongsberg. Aldri hatt noe slikt problem hjemme (i Bergen), og det er heller ikke noe slikt i huset hjemme per dags dato. Når det gjelder forsikringssak, er det ikke alle som dekker dette. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Di aller fleste hus-forsikringer idag dekker veggdyr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Forutsatt at veggedyrene var der da du flyttet inn er det klart en mangel (med mindre det er opplyst om), og du har krav på at utleier utbedrer den, jf husleieloven § 2-10. I tillegg har du krav på erstatning (f. eks. annen bolig mens du må være borte derifra mens veggedyrene fjernes. Mer usikker på følgeskadene på samboeren sin leilighet) med mindre huseier oppfyller fritaksvilkårene i § 2-13. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Det blir jo ett problem å bevise at veggedyrene var der når jeg flyttet inn, men samtidig blir det vanskelig å bevise at jeg er kilden til veggedyerne. Ord mot ord, og kommer ingen vei? Har jeg krav på erstatning i form av legemidler og legebesøk rundt avklaring av hvor problemet lå? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Alfahunnen sitt problem for seg, men i ditt tilfelle skulle jeg ikke bruke stort mer energi, frustrasjon eller tid på å løse problemet. Finn deg et nytt sted å bo på. Det å bli kvitt veggedyr er nemlig ikke helt enkelt... Kanskje alfahunnen vil ha deg i sin flokk en stund mens du leter etter ny bolig? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Et lite sidespor i jussen Du kan prøve å løse problemet selv med temperaturendringer. Fra Wiki: Veggedyrets aktivitet stopper etter hvert opp under 13-15 °C og under 10 °C legges ingen egg. Utsettes de for -18 °C i en time vil alle stadier dø. Veggedyret tåler heller ikke høye temperaturer, og alt ved 36-37 °C i fuktig luft vil mange dø. Den øvre temperaturgrensen de kan tåle er 44-45 °C. Alle stadier drepes ved å utsettes for 50 °C i et par timer. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Så er det å velge pest eller kolera, skal du fryse i hjel eller boile kyllingen på stuebordet? 1 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Rentokil fant ingen spor etter veggedyr, overraskende nok. Og da er vi vell langt utover juss-delen, så får se om jeg finner meg en annen plass å bo ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå