Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Volvo V70 1998 xenon

skidd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fordi xenonpærene gir så mye bedre lys, er det et krav at disse pærene sitter i en lyskaster med automatisk høydejustering – slik at møtende trafikk ikke blendes. Det har du vel neppe på denne bilen? Det er også krav til at det skal være lyktespylere for at ettermontering skal være lovlig.

Ved ettermontering må bilen vises med nødvendig dokumentasjon fra utstyrsleverandør for å få dette inn i vognkortet. Da slipper du trøbbel på EU-kontroll og ved evt. trafikk-kontroller.

Man vil likevel ikke får like godt lys som i en original xenonlampe ved ettermontering fordi lykteglass og reflektor i utgangspunktet er konstruert for halogen lys."

Tatt fra: http://www.tv2.no/underholdning/broom/xenonlys-bedre-billys-nei-det-er-ikke-lovlig-3606583.html

Lenke til kommentar

"Fordi xenonpærene gir så mye bedre lys, er det et krav at disse pærene sitter i en lyskaster med automatisk høydejustering – slik at møtende trafikk ikke blendes. Det har du vel neppe på denne bilen? Det er også krav til at det skal være lyktespylere for at ettermontering skal være lovlig.

Ved ettermontering må bilen vises med nødvendig dokumentasjon fra utstyrsleverandør for å få dette inn i vognkortet. Da slipper du trøbbel på EU-kontroll og ved evt. trafikk-kontroller.

Man vil likevel ikke får like godt lys som i en original xenonlampe ved ettermontering fordi lykteglass og reflektor i utgangspunktet er konstruert for halogen lys."

Tatt fra: http://www.tv2.no/underholdning/broom/xenonlys-bedre-billys-nei-det-er-ikke-lovlig-3606583.html

okey, da er det litt mer styr en jeg trodde. jeg skal ha disse lyktene her slik jeg får byttet ut de gamle med klarglass: https://www.scstyling.no/svc-70-pakkepris-hovedlykter-svart-p-2330-c-1442.aspx da tenker jeg det blir bedre lys en fra de originale lyktene.

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt bedre lys ja i og med at du da får nye, blanke reflektorer. Det du så kan gjøre er å montere osram nightbreaker plus pære i de der, da blir det noe bedre lys enn originalt, hvertfall når fjærnlys er aktivert + at det er lovlig

så hvis jeg bare bytter til de pærene så slipper jeg noe dilldall etter jeg har fått de nye lyktene? som overnevnte sa?

Lenke til kommentar

Ja, de lyktene du linket til bruker H7 sokkel og osram nightbreaker plus pærene fåes kjøpt i H7, så de kan brukes. Disse pærene er IKKE xenon, det er vanlig halogen. De er samme wattstyrke som originale pærer, men de gir deg et bedre lys, når fjærnlys er aktivert, og de er lovlige så du får ikke trøbbel på eu kontroll eller eventuell annen kontroll.

Men om de lyktene du linket til er godkjente for bruk på bil i norge, det vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...