Cancellara Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Når banken betaler inn det resterende, er dette inkludert pris for tinglysing og dokumentavgift. Dette føres da kredit kjøper og debet i leverandørkortet. Når tinglysingen finner sted (uavehengig av om den er blitt betalt eller ikke), skal prisen for tinglysing og dokumentavgift føres debet kjøper. På denne måten får summen av dokumentavgiften både en debet og en kreditpost i kundespesifikasjonen til kjøper. I tillegg er det vel ikke slik at noen av kjøpers utgifter skal føres på utleggskonto, da dette er selgers utlegg i forbindelse med salget. Det er dette jeg tror er riktig, men gi mer enn gjerne beskjed om det er feil. Endret 28. november 2013 av Cancellara 1 Lenke til kommentar
SaTeLiTe2 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hvordan gjør dere det med betaling av tinglyste dokumenter på 16.1? I caset står det at vi mottar faktura, men står ikke noe om at denne skal betales, sånn som det er spesifisert i f.eks. 20.1. Og hvordan gjør dere det generelt med de løpende fakturaene som kommer inn? Det står som sagt kun 20.1 at det betales, men i boken betaler de samme dag de mottar fakturaene. Løpende fakturaer som kommer inn skal føres i både posteringssammendraget, kundespesifikasjonsskjema og leverandørskjema. Mottak av faktura: Posteringssammendrag: + utlegg og - leverandør. Kundespesifikasjonsskjema: Utlegg debet. Leverandørskjema: Kredit. Betaling av fakturaer skal føres i kun posteringssammendrag og leverandørskjema. Betaling av faktura: Posteringssammendrag: - Driftskonto og + leverandør. Leverandørskjema: Debet. Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Når banken betaler inn det resterende, er dette inkludert pris for tinglysing og dokumentavgift. Dette føres da kredit kjøper og debet i leverandørkortet. Når tinglysingen finner sted (uavehengig av om den er blitt betalt eller ikke), skal prisen for tinglysing og dokumentavgift føres debet kjøper. På denne måten får summen av dokumentavgiften både en debet og en kreditpost i kundespesifikasjonen til kjøper. I tillegg er det vel ikke slik at noen av kjøpers utgifter skal føres på utleggskonto, da dette er selgers utlegg i forbindelse med salget. Det er dette jeg tror er riktig, men gi mer enn gjerne beskjed om det er feil. Jeg trodde også det skulle føres debet kjøper og ikke utlegg, men ser at i porsblomsten så har vi ikke ført omkostninger på kjøper, men på utlegg isteden. Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hva posterer dere den 16.1? Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Hva posterer dere den 16.1? - Overføre utlegg til drift - Faktura tingl. Skjøte+dok avg+pantedok - Utbetalt til selger Endret 28. november 2013 av eiendomsmegling Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) - Overføre utlegg til drift - Faktura tingl. Skjøte+dok avg+pantedok - Utbetalt til selger Takk! Setter stor pris på hjelpen din. Er dine bilagsnummere 14, 15 og 16 på de føringene? Edit: Hvordan gjør jeg det med de 110.000 som skal tilbakeholdes den 13.1? Endret 28. november 2013 av Smas90 1 Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Takk! Setter stor pris på hjelpen din. Er dine bilagsnummere 14, 15 og 16 på de føringene? Edit: Hvordan gjør jeg det med de 110.000 som skal tilbakeholdes den 13.1? 14,15 og 16. Jeg kan godt legge ut en liste med alle billagsnr. Vi er en hel gjeng på BI Stavanger som har kommet frem til det samme... De 110.000,- føres ikke, fordi de ikke har blitt:blir gjort noe med i caset. Men du må ta dem med i utbetaling til selger, altså 110.000,- mindre. Vi har kommet frem til totalt 31 billag. Lenke til kommentar
Cancellara Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 14,15 og 16. Jeg kan godt legge ut en liste med alle billagsnr. Vi er en hel gjeng på BI Stavanger som har kommet frem til det samme... De 110.000,- føres ikke, fordi de ikke har blitt:blir gjort noe med i caset. Men du må ta dem med i utbetaling til selger, altså 110.000,- mindre. Vi har kommet frem til totalt 31 billag. Hadde vært stor stas om noen kunne legge ut litt mer enn bare bruddstykker, slik at det er rom for å få sammenlignet litt. Ingen som gidder å løse caset for hverandre, men en liste med bilagene hadde vært supert. Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 14,15 og 16. Jeg kan godt legge ut en liste med alle billagsnr. Vi er en hel gjeng på BI Stavanger som har kommet frem til det samme... De 110.000,- føres ikke, fordi de ikke har blitt:blir gjort noe med i caset. Men du må ta dem med i utbetaling til selger, altså 110.000,- mindre. Vi har kommet frem til totalt 31 billag. Fantastisk hvis du gidder å gjøre det det er det eneste jeg har gjort med de 110.000 ja. Kom frem til at utbetalingen skulle være 2.088.440 på tømmerholtveien. Som sagt, hvis du gidder å legge ut en liste hadde jeg satt enormt stor pris på det! Lenke til kommentar
Gullbarnet Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Skal man føre at man betaler faktura i kundespesifikasjonsskjemaet? Har fått en blekke av bodil (foreleseren) og i den står det at det IKKE skal føres, men hun førte det på forrige eksamen.. Tenker på bilag 26. betalt faktura pant/skjøte + dok avg. 217 120 Lenke til kommentar
Gullbarnet Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Tror vi får at vi må gjøre ferdig brekkeveien.. Alternative muligheter 1.Hun trekker seg fra salget 2.Hun bestemmer seg for å ta over leiligheten 3.Hun selger til en tredjepart 1.Megler skal ha 15.000 inkl mva. + alle utlegg (takst, annonse, grunnbok, forretningsfører) 2.Ingen dok avgift 3.Vanlige posteringer Lenke til kommentar
Gullbarnet Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Skytterveien 01 Innbetaling 8.1 Kjøpesum 5.030.000 + Skjøte 430 + pantedok 430 + Panteattest 172 + Felleskost. 3080 = 5.034.112 Utbetaling selger 18.1 Kjøpesum 5.200.000 - Lån 862.000 - Meglers vederlag 78.000 - Felleskostnader* 1.120 - Eierskiftegebyr 3.440 Sum = 4.255.440 *Felleskost. 4200/30x8 Viggesteinsveien 02 Innbetaling 12.1 Kjøpesum 8.600.000 + Dok. avg. 215.000 + Skjøte 1060 + Pant 1060 + Panteattest 172 - Kommunale avg. 207 + Vedstabel 6450 = 8.823.535 Utbetalt selger 20.1 Kjøpesum 8.600.000 - Lån 527.320 - Meglers vederlag 157.200 - Pro&Contra 6243 = 7.921.723 *Pro&Contra = ved for 6450, kommunale avgifter for 2860/180x13=207 (6450-207=6243) Tømmerholtveien 03 Innbetaling 12.1 Kjøpesum 2.300.000 + Dok avg. 57.500 + Skjøte 1060 + Pantedok. 1060 + Panteattest 172 = 2.359.792 utbetalt selger 16.1 Kjøpesum 2.300.000 - meglers vederlag 101.560 - tilbakeholdt (fukt) 110.000 Sum: 2.088.440 Endret 1. desember 2013 av Gullbarnet Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Posteringssammendrag på alle billag: 3.1 - Tømmerholtveien - Kjøpekontrakt, bil. 1, 2 300 000/-2 300 000 (Kundespes 2410) 3.1 Tømmerholtveien - Provisjon, bil. 2, 57 500 (Utlegg 1500) -11 500 (Utg Mva 2700) -46 000 (Vedrelagsinnt. 3000) 5.1 Brekkeveien - Takst, bil. 3, 4 700 (Utlegg 1500) -4 700 (Leverandør 2400) 5.1 Brekkeveien - Grunnboksutsk., bil. 4, 172 (Utlegg 1500) -172 (Leverandør 2400) 5.1 Brekkeveien - Annonse, bil. 5, 17 200 (Utlegg 1500) -17 200 (Leverandør 2400) 5.1 Tømmerholtveien - Pantedok. m/uråd., bil. 6, 1 060 (Utlegg 1500) -1 060 (Leverandør 2400) 6.1 Brekkeveien - Kopier/oppl. forr.fører, bil. 7, 1 900 (Utlegg 1500) -1 900 (Leverandør 2400) 8.1 Skytterveien - Innbet. bank, bil. 8, 5 034 112 (Klientkonto 1940) -5 034 112 (Kundespes 2410) 11.1 Hønefotveien - Takst, bil. 9, 6 400 (Utlegg 1500) -6 400 (Leverandør 2400) 12.1 Viggesteinsveien - Innbet. bank, bil. 10, 8 823 535 (Klientkonto 1500) -8 823 535 (Kundespes 2410) 12.1 Tømmerholtveien - Innbet. bank, bil. 11, 2 359 792 (Klientkonto 1500) -2 359 792 (Kundespes 2410) 14.1 Hønefotveien - Annonse, bil. 12, 9 800 (Utlegg 1500) -9 800 (Leverandør 2400) 16.1 Tømmerholtveien - Tingl. skjøte/pant+dok.avg., bil. 13, 59 620 (Utlegg 1500) -59 620 (Leverandør 2400) 16.1 Tømmerholtveien - Overf. meglers tilgodehav., bil. 14, -101 560 (Utlegg 1500) 101 560 (Driftskonto 1930) -101 560 (Klientkonto 1940) 101 560 (Kundespes 2410) 16.1 Tømmerholtveien - Utbet. selger, bil. 15, -2 088 440 (Klientkonto 1940) 2 088 440 (Kundespes 2410) 17.1 Dalveien - Takst, bil. 16 3 300 (Utlegg 1500) -3 300 (Leverandør 2400) 17.1 Dalveien - Grunnboksutskrift, bil. 17, 172 (Utlegg 1500) -172 (Leverandør 2400) De neste på ny post. Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 18.1 Skytterveien - Innfrielse lån, bil. 18 -862 000 (Klientkonto 1940) 862 000 (Kundespes 2410) 18.1 Skytterveien - Betalt eierskiftegebyr/felleskostn., bil. 19, -7 640 (Klientkonto) 7 640 (Kundespes) 18.1 Skytterveien - Tingl, skjøte/pant, kjøper, bil. 20 860 (Utlegg 1500) -860 (Leverandør 2400) 18.1 Skytterveien - Overf. meglers tilgodehav., bil. 21, -78 000 (Utlegg 1500) 78 000 (Driftskonto 1930) -78 000 (Klientkonto 1940) 78 000 (Kundespes 2410) 18.1 Skytterveien - Utbetalt selger, bil. 22, -4 255 440 (Klientkonto) 4 255 440 (Kundespes 2410) 19.1 Dalveien - Kjøpesum, bil. 23, 6 800 000/-6 800 000 (Kundespes 2410) 19.1 Dalveien - Provisjon, bil. 24, 170 000 (Utlegg 1500) -34 000 (Utg Mva 2700) -136 000 (Vedrelagsinnt. 3000) 20.1 Viggesteinsveien - Pro & Contra, bil. 25, 6 243/-6 243 (Kundespes 2410) 20.1 Viggesteinsveien - Tingl. skjøte/pant + dok.avg., bil. 26, 217 120 (Utlegg 1500) -217 120 (Leverandør 2400) 20.1 Viggesteinsveien - Betaling faktura Kartverket, bil. 27, -217 120 (Utlegg 1500) -217 120 (Klientkonto 1940) 217 120 (Leverandør 2400) 217 120 (Kundespes 2410) 20.1 Viggesteinsveien - Innfrielse lån, bil. 28, -527 320 (Klientkonto 1940) 527 320 (Kundespes 2410) 20.1 Viggesteinsveien - Overf. meglers. tilgodeh., bil. 29, -157 200 (Utlegg 1500) 157 200 (Driftskonto 1930) -157 200 (Klientkonto 1940) 157 200 (Kundespes 2410) 20.1 Viggesteinsveien - Utbet. selger, bil. 30, -7 921 723 (Klientkonto 1940) 7 921 723 (Kundespes 2410) 20.1 Dalveien - Pantedok. m/uråd., bil. 31 1 060 (Utlegg 1500) -1 060 (Leverandør 2400) Lenke til kommentar
Lycke Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Skal man føre at man betaler faktura i kundespesifikasjonsskjemaet? Har fått en blekke av bodil (foreleseren) og i den står det at det IKKE skal føres, men hun førte det på forrige eksamen.. Tenker på bilag 26. betalt faktura pant/skjøte + dok avg. 217 120 Vår foreleser gjorde alltid det, så jeg har ført det der også. Når du avstemmer klientkontoen skjønner du at det er logisk å gjøre. Lenke til kommentar
C_Hendrix085 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 16.1 Tømmerholtveien. Skal man ikke føre betaling av dok/pant/skjøte i tillegg? Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 16.1 Tømmerholtveien. Skal man ikke føre betaling av dok/pant/skjøte i tillegg? Har fått pes tidligere for å overtenke på caset. Hvis det ikke står i caset, så skal det heller ikke gjøres. Slik som jeg bommet på provisjon på et par av gatene, hvor kontraktsmøtet hadde vært året før. Utleggene var så små at jeg tenkte at jeg måtte føre provisjonen, som var overtenking og feil fordi provisjonen lå inni utlegget :-P Hvis det ikke står at faktura skal betales, så får vi kanskje beskjed om det på eksamen. F.eks. "betal utestående til Kartverket", slik som i oppgave 18 (eksamen høst 2012) Lenke til kommentar
C_Hendrix085 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Skytterveien 01 Innbetaling 8.1 Kjøpesum 5.030.000 + Skjøte 430 + pantedok 172 + Felleskost. 3080 = 5.034.112 Hva med tingl pant? Summen over blir 5033682, men inkl tingl pant blir det 5034112. Har du oversett det eller er det jeg som surrer? Lenke til kommentar
C_Hendrix085 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Har fått pes tidligere for å overtenke på caset. Hvis det ikke står i caset, så skal det heller ikke gjøres. Slik som jeg bommet på provisjon på et par av gatene, hvor kontraktsmøtet hadde vært året før. Utleggene var så små at jeg tenkte at jeg måtte føre provisjonen, som var overtenking og feil fordi provisjonen lå inni utlegget :-P Hvis det ikke står at faktura skal betales, så får vi kanskje beskjed om det på eksamen. F.eks. "betal utestående til Kartverket", slik som i oppgave 18 (eksamen høst 2012) Men betyr ikke " sjekk formalia og utbetal til selger" at alt man skylder skal betales? Det har jeg blitt fortalt. Lenke til kommentar
Gullbarnet Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hva med tingl pant? Summen over blir 5033682, men inkl tingl pant blir det 5034112. Har du oversett det eller er det jeg som surrer? Stemmer, pantedok er 1060 Panteattest er noe annet retter det nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå