Buaa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hei! Vi sitter og er litt uenige angående en postering i posteringssammendraget. Pkt. 20.1. Faktura og betaling av tinglyst skjøte og pant. Vi har kommet frem til at dette blir 217 120,- Men skal de føres på Utlegg eller Klientkonto? Eller hvordan har dere gjort det? Debet kjøper, Kredit Utlegg, Kredit Klientkonto, fikk samme sum. Lenke til kommentar
Lycke Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ved utregning av pro contra på Viggesteinsveien og del av fellesgjeld på skytterveien, hvilke dato tar dere i utgangspunkt i som overtagelse? Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Vi trekker utleggene fra klientkonto og overfører de til driftskonto. (fordi utlegg aldri betales fra klientkonto, de betales fra driftskonto) Det som heter overf. meglers tilgodehavende? Vi har aldri kalt det overføring til drift :-P Ved utregning av pro contra på Viggesteinsveien og del av fellesgjeld på skytterveien, hvilke dato tar dere i utgangspunkt i som overtagelse? 13.1 Lenke til kommentar
C_Hendrix085 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Saldo 5 200 000 5 030 000 78 000 170 000 8.1. Innbet bank 8 5 034 112 5 034 112 18.1. Faktura tingl skjøte/pant 19 860 18.1. Betaler faktura tingl skjøte/pant 20 860 860 18.1. Innfrir lån 21 862 000 862 000 18.1. Overfører utlegg 78000 78000 18.1. Betaler felleskost/eieskifte 3440 3 080 7640 18.1. Utbetaler selger 4 214 560 4 214 560 Dette er det jeg har ført på Skytterveien, men står fortsatt igjen 41052kr på klientkonto, så noe må jeg ha gjort feil. Anyone? Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Har du eksempel? Ser ikke at de har gjort noen slike i f.eks oppgave 18. Vi "sletter" aldri urådigheten i dette faget... Snakket med min oppgjørsansvarlig på jobben nå, og hun var enig med meg. Hvis vi mottar urådigheten samtidig som tinglyst hjemmelsoverføring så har den ingen nytte. Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det står jo at fakturaen betales samme dag? Stemmer, jeg blingset! Lenke til kommentar
SaTeLiTe2 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Vi trekker utleggene fra klientkonto og overfører de til driftskonto. (fordi utlegg aldri betales fra klientkonto, de betales fra driftskonto) Kan du vise hvordan du gjør det i 18.1? Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Kan du vise hvordan du gjør det i 18.1? Kredit utlegg, debet drift, kredit klient, debet kundespes 1 Lenke til kommentar
SaTeLiTe2 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Kredit utlegg, debet drift, kredit klient, debet kundespes Fant ut av det ved å ta en titt på fasiten til Porsblomsten, men takk for raskt svar Lenke til kommentar
SaTeLiTe2 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det som skal med i 18.1 er altså (?????): - Overføring av utlegg til drift: - Faktura pantedok urådighet: - Innfrielse av lån - Betaling eierskiftegebyr/felleskost: - Utbetaling selger: - Utbetaling meglers vederlag: Er sykt forvirret, og bør egentlig ta en pause nå. Men om noen gir tilbakemelding på om det stemmer blir jeg sykt glad ! Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det som skal med i 18.1 er altså (?????): - Overføring av utlegg til drift: - Faktura pantedok urådighet: - Innfrielse av lån - Betaling eierskiftegebyr/felleskost: - Utbetaling selger: - Utbetaling meglers vederlag: Er sykt forvirret, og bør egentlig ta en pause nå. Men om noen gir tilbakemelding på om det stemmer blir jeg sykt glad ! Jeg har det samme, bortsett fra utbetaling meglers vederlag. Meglers vederlag er en del av utleggene, så de overføres drift der, og utbetales videre som lønn fra driftskonto. 1 Lenke til kommentar
SaTeLiTe2 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Et siste spørsmål fra meg: Mangler jeg noe som skal med i 20.1??? - Overføring av utlegg til drift - Faktura SK mottas - Faktura SK betales - Innfrielse av lån - Utbetaling selger Og til slutt: - Faktura pantedokument urådighet (Dalsveien) Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Et siste spørsmål fra meg: Mangler jeg noe som skal med i 20.1??? - Overføring av utlegg til drift - Faktura SK mottas - Faktura SK betales - Innfrielse av lån - Utbetaling selger Og til slutt: - Faktura pantedokument urådighet (Dalsveien) Pro & Contra til Viggesteinsveien? Lenke til kommentar
Vanguard1 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Et siste spørsmål fra meg: Mangler jeg noe som skal med i 20.1??? - Overføring av utlegg til drift - Faktura SK mottas - Faktura SK betales - Innfrielse av lån - Utbetaling selger Og til slutt: - Faktura pantedokument urådighet (Dalsveien) Du betaler også kartverket for tingl. dok. til Viggesteinsveien den 20.1 Lenke til kommentar
pederjuan Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Er det slik at pantedok. m. urådighet, kun skal betales som en omkostning for kjøper hvis han/hun har tatt opp lån for å finansiere kjøpet? Lenke til kommentar
eiendomsmegling Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Er det slik at pantedok. m. urådighet, kun skal betales som en omkostning for kjøper hvis han/hun har tatt opp lån for å finansiere kjøpet? Pantedok med urådighet er det ikke kjøper som skal betale, det er selger. Kjøper betaler bare for pantedokument hvis han skal ha lån på eiendommen. (sikrer kjøpers bank pant i eiendommen) og på det pantedokumentet er det ikke urådighet. Endret 28. november 2013 av eiendomsmegling Lenke til kommentar
Kasper10 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hvordan gjør dere det med betaling av tinglyste dokumenter på 16.1? I caset står det at vi mottar faktura, men står ikke noe om at denne skal betales, sånn som det er spesifisert i f.eks. 20.1. Og hvordan gjør dere det generelt med de løpende fakturaene som kommer inn? Det står som sagt kun 20.1 at det betales, men i boken betaler de samme dag de mottar fakturaene. Lenke til kommentar
Fred190 Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Tingl.skjøte/pant/dok tømmerholtveien: Så inngår i den betalingen Dokavgift, Tingl.gebyr skjøte,1 pantedokument og panteattest. Du posterer ikke at den er betalt i Leverandørspesifikasjonen for statens kartverk. Du fører det bare fører utlegg intil videre så fører du det som "meglers tilgodehavende". og betaler når det betales Endret 28. november 2013 av Fred190 Lenke til kommentar
Kasper10 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Tingl.skjøte/pant/dok tømmerholtveien: Så inngår i den betalingen Dokavgift, Tingl.gebyr skjøte,1 pantedokument og panteattest. Du posterer ikke at den er betalt i Leverandørspesifikasjonen for statens kartverk. Du fører det bare fører utlegg intil videre så fører du det som "meglers tilgodehavende". og betaler når det betales Blir det ikke mer riktig å føre det på debet på kjøper i kundespesifikasjonen? Det er det som gjøres i læreboken hvert fall. Og selvfølgelig kredit på leverandørspesifikasjonen. Lenke til kommentar
Buaa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hvordan gjør dere det med betaling av tinglyste dokumenter på 16.1? I caset står det at vi mottar faktura, men står ikke noe om at denne skal betales, sånn som det er spesifisert i f.eks. 20.1. Og hvordan gjør dere det generelt med de løpende fakturaene som kommer inn? Det står som sagt kun 20.1 at det betales, men i boken betaler de samme dag de mottar fakturaene. Den blir ikke betalt. Flere plasser der tingl. dok. ikke blir betalt. Kommer sikkert på eksamen, slik som i oppg. 18: betal resterende til Kartverket... Står det ikke at noe blir gjort, så skal vi heller ikke gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå