Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Case Oppgjør av eiendomshandler Høst 13 EMS 3651


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei Smas90 :) Går ut i fra at du snakker om Skytterveien:

 

Kjøpesum: 5 200 000,-

 

Omk.:

Tingl. hjemmel: 430,-

Tingl. pant: 430,-

Pantattest: 172,-

 

Del av felleskostn. 3 080,-

 

Allerede innbet. 170 000,-

 

Utregning:

5 200 000 + 430 + 430 + 172 + 3 080 - 170 000 = 5 034 112,-

 

Håper dette gir klarhet :wee: Satser på at jeg ikke har glemt noe.

Jeg kom frem til følgende utregning:

 

Kjøpesum: 5 200 000,-

Omk.:

Tingl. hjemmel: 430,-

Tingl. pant: 430,-

Pantattest: 172,-

Del av felleskostn. 2 660,-

Allerede innbet. 170 000,-

 

Total innbetaling: 5 033 692

 

Regner med at du får 3080,- når du tar utgangspunkt i innbetalingen som skjer den 8.1. Jeg mener man skal utgangspunkt i overtagelsesdatoen som er den 11.1. og får da felleskost. på 2660,- (se side 59 i oppgjørsboka om avregninger).

Lenke til kommentar

Jeg kom frem til følgende utregning:

 

Kjøpesum: 5 200 000,-

Omk.:

Tingl. hjemmel: 430,-

Tingl. pant: 430,-

Pantattest: 172,-

Del av felleskostn. 2 660,-

Allerede innbet. 170 000,-

 

Total innbetaling: 5 033 692

 

Regner med at du får 3080,- når du tar utgangspunkt i innbetalingen som skjer den 8.1. Jeg mener man skal utgangspunkt i overtagelsesdatoen som er den 11.1. og får da felleskost. på 2660,- (se side 59 i oppgjørsboka om avregninger).

På side 59 står det bare pr. overtagelse, og siden overtagelsen skjer 8.1 går jeg ut i fra at det er den vi skal bruke?

Lenke til kommentar

Jeg har følgende utregning for utbetaling til selger på Skytterveien:

 

Saldo: 5 200 000

- Forretningsfører: 4560

- Utlegg drift: 78 000

- Innfridd lån: 862 000

 

= utbetalt til selger: 4 255 440

 

Noen som kan forklare sine utregninger om de ikke kom frem til det samme?

Hei riktig utregning er følgende:

Kjøpesum iflg kontrakt 5 200 000 Omkostninger Tinglysningsgebyr skjøte 430 Tinglysningsgebyr pantedokument 430 Panteattest 172 1 032 Del av felleskost 3 080 Allerede innbetalt 170 000 Til sammen 5 034 112
Lenke til kommentar

Fordi 130.000,- i provisjon umulig kan være med i de inngående utleggene på 78.000,- Jeg tar forutsetter det ja!

Har lest meg opp på dette nå, og du tar nok feil vedr. pantedokumentet med urådighet. Du kan ikke forutsette at vi får den i retur i tinglyst stand sammen med hjemmelsoverføring og pantedokument. Fordi: for at vi skal få tinglyst hjemmelsoverføring og pantedokumentet til kjøper, så må urådigheten sendes for sletting sammen med disse dokumentene. Dvs. at det er umulig å tinglyse hjemmelsoverføring og pantedok. før vi har fått tinglyst urådighet i retur fra kartverket. Jeg tar forbehold om at pantedokument med urådighet er sendt for tinglysning i forbindelse med oppdragsinngåelsen, slik som er gjort med Tømmerholtveien.

Lenke til kommentar

Skal betaling av eieskiftegebyr og felleskostnader føres som egen post på skytterveien, eller er det en del av utlegget til megler?

Debet selger eierskiftegebyr: 4 560,-, debet kjøper felleskostn. 3 080,- og kreditt klientkonto 7 640,-

Lenke til kommentar

Skal betaling av eieskiftegebyr og felleskostnader føres som egen post på skytterveien, eller er det en del av utlegget til megler?

 

 

Jeg kom frem til at de føres separat, foretningsfører og betalt eierskifte

Endret av Fred190
Lenke til kommentar

Har lest meg opp på dette nå, og du tar nok feil vedr. pantedokumentet med urådighet. Du kan ikke forutsette at vi får den i retur i tinglyst stand sammen med hjemmelsoverføring og pantedokument. Fordi: for at vi skal få tinglyst hjemmelsoverføring og pantedokumentet til kjøper, så må urådigheten sendes for sletting sammen med disse dokumentene. Dvs. at det er umulig å tinglyse hjemmelsoverføring og pantedok. før vi har fått tinglyst urådighet i retur fra kartverket. Jeg tar forbehold om at pantedokument med urådighet er sendt for tinglysning i forbindelse med oppdragsinngåelsen, slik som er gjort med Tømmerholtveien.

Tingl. pantedok. m/uråd har ingenting med hjemmel og pant og gjøre. Urådighet er kun for at selger ikke kan ta mer pant/heftelser i bolig. Hjemmel/skjøte og pantedok. er kun for kjøper.

Lenke til kommentar

 

Hei riktig utregning er følgende:

Kjøpesum iflg kontrakt 5 200 000 Omkostninger Tinglysningsgebyr skjøte 430 Tinglysningsgebyr pantedokument 430 Panteattest 172 1 032 Del av felleskost 3 080 Allerede innbetalt 170 000 Til sammen 5 034 112

 

 

Ja innbetalt fra kjøper er 5 034 112, det kom jeg også frem til. Men her er det snakk om hva som utbetales til selger 18.1

Lenke til kommentar

Tingl. pantedok. m/uråd har ingenting med hjemmel og pant og gjøre. Urådighet er kun for at selger ikke kan ta mer pant/heftelser i bolig. Hjemmel/skjøte og pantedok. er kun for kjøper.

Jeg vet forskjellen på disse, men du får ikke tinglyst hjemmel+pantedok uten å slette urådigheten. Og det er fysisk umulig hvis vi får urådigheten i retur sammen med hjemmelsoverføring og pantedok.

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg tilbakemelding på om dette er det som skal føres fra den 18.1 ??

 

- Faktura SK

- Innfrielse av lån

- Utbetaling sluttoppgjør selger

 

Er det riktig at det kun er disse 3 føringene i 18.1 ?

- overføre utlegg til drift

- faktura SK

- innfri lån

- utbetalt til selger

 

Det er det jeg har hvertfall.

Endret av eiendomsmegling
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi sitter og er litt uenige angående en postering i posteringssammendraget. Pkt. 20.1. Faktura og betaling av tinglyst skjøte og pant. Vi har kommet frem til at dette blir 217 120,-

 

Men skal de føres på Utlegg eller Klientkonto? Eller hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi sitter og er litt uenige angående en postering i posteringssammendraget. Pkt. 20.1. Faktura og betaling av tinglyst skjøte og pant. Vi har kommet frem til at dette blir 217 120,-

 

Men skal de føres på Utlegg eller Klientkonto? Eller hvordan har dere gjort det?

For det første så betales ikke denne fakturaen, vi får bare fakturaen. Vi har ført 217 120 debet utlegg, og 217 120 kredit leverandør i posteringssammendraget. Dette må følgelig også føres i kundespesifikasjonen og på leverandør.

Lenke til kommentar

Jeg vet forskjellen på disse, men du får ikke tinglyst hjemmel+pantedok uten å slette urådigheten. Og det er fysisk umulig hvis vi får urådigheten i retur sammen med hjemmelsoverføring og pantedok.

Har du eksempel? Ser ikke at de har gjort noen slike i f.eks oppgave 18. Vi "sletter" aldri urådigheten i dette faget...

Lenke til kommentar

For det første så betales ikke denne fakturaen, vi får bare fakturaen. Vi har ført 217 120 debet utlegg, og 217 120 kredit leverandør i posteringssammendraget. Dette må følgelig også føres i kundespesifikasjonen og på leverandør.

 

Det står jo at fakturaen betales samme dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...