Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Siemens Step7 teller s_cu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :)

 

Tror nok jeg har sett meg litt blind på akuratt denne delen av oppgaven, for jeg klarer fortsatt ikke å finne noen løsning. Må jeg inn med en ekstra funksjonsblokk som resetter telleren når den har gitt ut verdien "5" på "CV"?

Slik at MW0 resetter telleren?

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har gjort dette å jeg har ikke s-step 7 på pcen så får ikke testet det.

Men om jeg skulle ha prøvd meg fram ville jeg startet med å bruke en s_cd istedenfor, altså en down counter.

 

Ville så satt PV til 5, sånn at etter 5 trykk på startknapp(Som går inn på CD)

går i null og Q blir satt til 0(Mener det var slik at den gikk i null når PV=0 og 1 når PV>=1)

altså den må inverteres for å få lys etter 5 trykk. Ville så brukt en og blokk inn på R for så å si at når lys er aktiv & start blir presset så resettes blokken.

Lenke til kommentar

Som du beskriver med "CD" går helt fint, problemet er at jeg må bruke en "CU" da jeg lager et tilhørende panel i winCC der jeg bruker et display til å vise hvor mange ganger vifta har startet.

Dette skal telle opp til 5 så starte på null igjen. Med "CD" teller den fint ned fra 5.

 

Tror jeg må bruke "cv" på telleren til å resette når den har kommet til 5, men klarer ikke helt å finne ut hvordan (om mulig?) jeg kan bruke "cv" som en trigger.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jo dette er mulig, men du må nok konvertere en av word`ene til en int for så bruke en CMP funksjon eller noe for å resette. Om du trykker F1 tror jeg det er ligger det inne mye hjelp i selve step 7 eller kan du bruke denne: http://cache.automation.siemens.com/dnl/zQ/zQzNTA0NwAA_45523822_HB/s7kop__b.pdf

 

Her står så å si alt du trenger å vite :-)

 

Edit: Fra side 208 er det ett eksempel som kan hjelpe deg på vei tror jeg :)

 

Edit: Hva studerer du?

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...