Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot fra borettslag

R&H

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk parkeringsbot fra borettslaget jeg bor i, fordi jeg hadde besøk som sto for lenge på gjesteparkering. Det står skilt om at parkeringsplassene er for borettslagets gjester, men det står ingen ting om varighet. Han sto forøvrig på plassen i fem dager.

I tillegg var gebyret utstedt av borettslaget selv, dvs ikke fra et parkeringsselskap, har de hjemmel til dette?

Mvh

Frustrert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke kommet så langt, fikk boten i går.

Jeg skal ta kontakt med de i dag.

Tenkte jeg skulle prøve å få slettet gebyret først, men visst de ikke godtar det kunne det være greit å vite om de faktisk har lov til å ilegge det.

Lenke til kommentar

De har vel muligens hjemmel til å bøtelegge og eventuelt borttaue bil. Men boten skal adresseres til bileier...du kan ikke holdes ansvarlig for andres parkering.

Forøvrig klønete håndtering fra borettslaget, i stedet for bot burde de ha kontaktet deg direkte og eventuelt gitt advarsel.

Dette må du absolutt bestride.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I så tilfelle har vel borettslaget anledning til å bøtelegge siden dette er en privat parkeringsplass.

Før du kontakter styret bør du finlese hva som står i reglementet for borettslaget angående bruk av gjesteparkering. I tillegg bør du sjekke om det er noe med liten skrift på skiltingen.

Lenke til kommentar

Skilting er alfa og omega her.

Er det som du sier, så sier skiltene følgende, hverken mer eller mindre:

-Parkeringsplass er reservert for gjester av borettslaget(bileier var gjest, dette er oppfylt)

-Det står ingenting om tidsbegrensning, gebyr for feilparkering eller andre sanksjoner på skilt eller annen tydelig sted.

Hvis begge punkter over stemmer, så har ikke borettslaget noen sak såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...