Lovegame Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Hei, Står en Zyxel router fra telenor i andreetasjen der jeg leier. De som bor oppe får trådløst nett via den. Vi i første får nett fra en D-link DIR635 som er kablet til nevnte Zyxel router. Zyxel routeren har DHCP, DHCP er deaktivert på D-linken. Hvordan skal jeg sette opp dette for å få internett via trådløst på begge routerene? Uten problemer? Er dette kanskje nok? Får nett til tider, men veldig ustabilt.. Takker for hjelp. Endret 6. november 2013 av Lovegame Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Du må sette opp D-linken i «AP mode» eller tilsvarende, altså skru av routing-funksjonen i innstillingene. DHCP skal også være av som du sier. Pass også på å velge en annen kanal på Wi-Fi-en enn Zyxelen opererer på. Lenke til kommentar
kjbu.. Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Du må sette opp D-linken i «AP mode» eller tilsvarende, altså skru av routing-funksjonen i innstillingene. DHCP skal også være av som du sier. Pass også på å velge en annen kanal på Wi-Fi-en enn Zyxelen opererer på. Den trenger IKKE settes opp i AP-mode. Har akkurat samme oppsett selv. Kabel til D-linken på settes i en av LAN-portene (IKKE bruk WAN-porten) og DHCP må være deaktivert. Trådløst må være aktivert også selvfølgelig. Da kan du velge om du vil koble trådløst til Zyxel eller Dlinken. Fungerer perfekt hos meg. Du kan også ha DHCP aktivert på Dlinken, men da må kabel fra Zyxel plugges i WAN-porten. Da får du router-router (dobbel) kobling, som kan skape problemer i noen tilfeller. Jeg har dette oppsettet på 3. trådløse nett hjemme. Brukere i dette nettet får ikke tilgang til data/brukere i Zyxel-nettet, og omvendt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 TS: Dersom det virker av og til, er nok koblingen i orden. Jeg forutsetter da at kabling mellom enhetene er som den skal. D-Link har, som nevnt over, ingen "AP"-setting, man bare slår av DHCP og kobler fra LAN i Zyxel til LAN i D-Link. Du kan starte med å sjekke om FW er oppgradert til nyeste versjon i både Zyxel og D-Link. Dersom dette er gjort, installerer du inSSIDer på en PC, og ser hvordan fordelingen av kanaler er på nettet der du er. Dersom det er mange nett på samme kanal(er), kan dette medføre utfall og tregheter. Du kan også prøve med en kabel fra PC til LAN-port i D-Link. Dersom det er stabilt der, ligger problemet på WiFi. kjbu: Du kan sette opp flere nett fra Zyxel uten å kjøre intern routing 2 ganger. Du kan (dersom du har en 2812) sette opp inntil 3 gjestenett med forskjellig sikkerhet og båndbreddebegrensning, og disse kan isoleres fra hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå