Gå til innhold

3 år gammel norsk jente kastes ut av Norge

Anbefalte innlegg

Men hun kom ikke på uærlig vis. Hun kom på turistvisum. Hun fortalte derimot en hvit løgn når hun søkte asyl, etter å ha hørt på dårlige råd.

Intensjonen med turistvisum var altså å få asyl?

Så det er slik prosedyren for opphold er? Turist for å komme seg hit, få seg en unge med en norsk person for så å søke asyl m/trumfkort?

Noen må da ha gjort dette vellykket før siden det ble gitt som råd.

Men hun har ikke kommet på "feil grunnlag". Hun ble lurt av noen (jeg tipper menneskesmuglerne, de samme som rådet henne til å komme som turist før hun søkte asyl) til å oppgi falsk navn. Det var dumt.

Kom turistvisumet før eller etter menneskesmuglingen?

Mye dumt som skjer i verden, men vi kan ikke ta til oss alle som gjør dumme ting.

Jeg jukset på eksamen og ble tatt, skal jeg da få bestå for jeg gjorde noe dumt?

Det er vel strengt tatt den som hevder at de blir brukt slik som får dokumentere det. Og nå sa jeg aldri at ikke foreldrene søker sympati, selvsagt gjør de det. Spørsmålet er om de bevisst går hen og får barn fordi de gambler på at det skal gi dem opphold. Det er noe helt annet.

Hun måtte ikke lyve for å få asyl. Hun løy om navnet, ikke (så vidt jeg har fått med meg) om situasjonen. Og hun fikk ikke asyl, så saken er snarere at hun måtte la være å lyve om hun skulle få asyl.

Jeg har ikke noe tall på det jeg sa, men saker som denne sier meg at det finnes, å si noe annet vil jeg påstå er ganske naivt. Spørsmålet er vel heller hvor utbredt det er.

Selv om hun ikke får bli så har hun vel fremdeles rett på barnebidrag fra faren (tror jeg). Så hun er jo uansett i en slags vinn-vinn situasjon.

Siden hun løy så hadde hun kanskje ikke godt nok grunnlag for asyl til å begynne med.

Hele denne saken lukter av en person som bruker skitne triks for å få hjelp før de som trenger det mer.

Diskusjonen ser ut til å gå i sirkel...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intensjonen med turistvisum var altså å få asyl?

Det er umulig for oss å si hva intensjonen var. Vi er ikke tankelesere, og kildene sier ikke noe om det. Alt vi vet er at hun kom inn på turistvisum, og søkte asyl når dette gikk ut.

Så det er slik prosedyren for opphold er? Turist for å komme seg hit, få seg en unge med en norsk person for så å søke asyl m/trumfkort?

Nei, det er ikke slik prosedyren er. Som sagt noen ganger nå, hun har jo ikke fått opphold.

Noen må da ha gjort dette vellykket før siden det ble gitt som råd.

Hvilket råd? Det vet vi heller ikke, bortsett fra at hun ble rådet av noen til å oppgi falsk navn. Men det er kjent at menneskesmuglerne råder folk til å kaste papirene sine på veien. Antagelig fordi det beskytter dem selv (altså smuglerne) når saken treneres.

Kom turistvisumet før eller etter menneskesmuglingen?

Vi vet ikke om hun brukte menneskesmuglere i det hele tatt. Det sier heller ikke kildene noe om. Men hun må jo ha kommet seg til Norge på et eller annet vis, og siden hun angivelig ikke er formuende kan man lure på hvordan. Det er bare jeg som gjetter på at rådet om å oppgi falsk navn kom fra menneskesmuglere.

Det skulle jeg kanskje ikke gjort, siden det tydeligvis brukes mot henne...

Mye dumt som skjer i verden, men vi kan ikke ta til oss alle som gjør dumme ting.

Det gjør vi da hele tiden. Du må bare gjøre noe alvorlig, slik at livet ditt er i fare hjemme. Mullah Krekar får bli. Fyren i Bergen som var med på folkemordet i Rwanda får bli, han må riktig nok i fengsel i 21 år for massemord. Det er de som gjør de små tabbene som får unngjelde for vårt system.

Jeg jukset på eksamen og ble tatt, skal jeg da få bestå for jeg gjorde noe dumt?

Nei, men du behøver kanskje ikke utvises fra skolen i 5 år hvis alt du gjorde var å skrive feil navn på toppen av arket, og du selv gikk til skolens ledelse og sa hvem du var og at du angret på det.

Jeg har ikke noe tall på det jeg sa, men saker som denne sier meg at det finnes, å si noe annet vil jeg påstå er ganske naivt. Spørsmålet er vel heller hvor utbredt det er.

Naivt eller ikke, om det ikke er dokumentert har det kun til hensikt å fremstille moren som en kjeltring.

Selv om hun ikke får bli så har hun vel fremdeles rett på barnebidrag fra faren (tror jeg). Så hun er jo uansett i en slags vinn-vinn situasjon.

Vet ikke. Edit: Finner ikke noe i barnelova som sier noe annet. Men det er fryktelig trist at du og andre her i tråden tror at alt vi foreldre bryr oss om er penger, og ikke barnets beste. Jeg håper ikke det er slik dere har vokst opp selv.

Hele denne saken lukter av en person som bruker skitne triks for å få hjelp før de som trenger det mer.

Kanskje der du sitter, men nå er ikke luktesansen din emne for tråden.

Diskusjonen ser ut til å gå i sirkel...

Selvsagt. Vi diskuterer bare unntaksvis fakta her, men synser om hvordan vi tror folk er og hvordan vi subjektivt synes at sånne folk burde behandles. Noen av oss synes at folk fortjener en "second chance", noen synes at de ikke fortjener noen i det hele, og i hvertfall at de ikke må få mer enn en.

Jeg synes det er forferdelig trist at vi kan være så smålige i et rikt land.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Jeg synes det er forferdelig trist at vi kan være så smålige i et rikt land.

Vi er ikke bare så smålige, vi er enda værre. Vi bruker ett barn som faktisk er norsk statsborger utelukkende som ett middel for å sende ett signal om at vi er kjipe mot "asyljuksere" og at fremtidige asyljuksere derfor bør tenke seg om aka "innvandringsregulerende hensyn"

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det handler om å straffe uærlighet og sette grenser. Ærlighet skal jo vare lengst sies det.

Om vi ikke setter en grense vil kanskje flere slike barn bli et problem fordi folk ser at det er mulig å få opphold på denne måten. Er det noen som ønsker det?

Det er umulig for oss å si hva intensjonen var. Vi er ikke tankelesere, og kildene sier ikke noe om det. Alt vi vet er at hun kom inn på turistvisum, og søkte asyl når dette gikk ut.

Jeg vil si det meget sansynlig at hele poenget var å få bli i norge. Hele historien høres ganske rotten ut. Om hun hadde det så fælt der hun kom fra og levde på gata hadde hun ikke fått seg turistvisum for å dra på ferie til Norge. Det hørest jo ut som en økonomisk katastrofe om du ikke hadde planer om å bli...

Vet ikke. Edit: Finner ikke noe i barnelova som sier noe annet. Men det er fryktelig trist at du og andre her i tråden tror at alt vi foreldre bryr oss om er penger, og ikke barnets beste. Jeg håper ikke det er slik dere har vokst opp selv.

Kjapt søk på google.

NAV

Bidrag til norge om du bor i utlandet

Jeg går utifra at det må betales bidrag til barn av nordmenn/kvinner i utlandet.

Må avslutte med at jeg feller ingen tårer om denne dama får bli. Det er så mye annet som skulle vært sendt ut før henne.

Saken er ikke lett. Jeg vil selvfølgelig ikke straffe ei lita jente for morens idioti.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler om å straffe uærlighet og sette grenser. Ærlighet skal jo vare lengst sies det.

Strengt tatt så heter det ikke "ærlighet skal vare lengst", men "ærlighet varer lengst". Denne saken er uansett et eksempel på det. Hadde hun vært ærlig i utgangspunktet så hadde hun antagelig fått asyl.

Men for meg handler det om et par av de tingene som Baltazar snakket om tidligere i tråden. Og det handler om å gi folk en sjanse. Minst av alt handler det om å straffe. Ei heller om å sette grenser, ikke hvis disse grensene begrenser oss alle.

Om vi ikke setter en grense vil kanskje flere slike barn bli et problem fordi folk ser at det er mulig å få opphold på denne måten. Er det noen som ønsker det?
Jeg ser ikke barn som noe problem, jeg. Hverken "slike" barn eller andre. Det må gjerne bli fler av dem. Av foreldrene deres også.
Jeg vil si det meget sansynlig at hele poenget var å få bli i norge. Hele historien høres ganske rotten ut. Om hun hadde det så fælt der hun kom fra og levde på gata hadde hun ikke fått seg turistvisum for å dra på ferie til Norge. Det hørest jo ut som en økonomisk katastrofe om du ikke hadde planer om å bli...

Jeg synes også det er sannsynlig at planen var å få bli. Men jeg ser ikke at noe som helst var råttent med det. Det er da en ærlig sak å søke lykken i et land der man har litt mer overflod...

Jeg vil selvfølgelig ikke straffe ei lita jente for morens idioti.

Jeg synes ikke idioti bør være straffbart i det hele tatt jeg. Så smarte er vi ikke at vi ikke kan gjøre en tabbe i livet. Jeg har gjort flere.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt så heter det ikke "ærlighet skal vare lengst", men "ærlighet varer lengst". Denne saken er uansett et eksempel på det. Hadde hun vært ærlig i utgangspunktet så hadde hun antagelig fått asyl.

Men for meg handler det om et par av de tingene som Baltazar snakket om tidligere i tråden. Og det handler om å gi folk en sjanse. Minst av alt handler det om å straffe. Ei heller om å sette grenser, ikke hvis disse grensene begrenser oss alle.

Jeg ser ikke barn som noe problem, jeg. Hverken "slike" barn eller andre. Det må gjerne bli fler av dem. Av foreldrene deres også.

Jeg synes også det er sannsynlig at planen var å få bli. Men jeg ser ikke at noe som helst var råttent med det. Det er da en ærlig sak å søke lykken i et land der man har litt mer overflod...

Jeg synes ikke idioti bør være straffbart i det hele tatt jeg. Så smarte er vi ikke at vi ikke kan gjøre en tabbe i livet. Jeg har gjort flere.

Har du lurt staten med vilje og den fant ut av det ... og blitt tilgitt? I så fall er det et mirakel av dimensjoner. Prøv å lure Nav for 1 krone og se hva som skjer .... Å bli tilgitt fordi alle kan gjøre en tabbe, er noe som skjer mellom venner. Men hvis du bedrar staten for å lure til deg et asyl du inderlig godt vet kommer til å bli avvist hvis du sier sannheten, da skal du rett ut av landet og BLI DER. Punktum.

Endret av Den åttende profet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler om å straffe uærlighet ....

Om det er uærlighet som her skal avstraffes, må jeg bare se at uærlighetene til denne dama er som småtterier å regne sammenlignet med de politikerne som har utarbeidet disse reglene.

Kast dem ut av landet de og, at de har norsk statsborgerskap er irrelevant noe som denne saken har klargjort for oss alle.

Sett Siv, Erna, Jens, og hele ruklet fra løvebakken på samme fly som denne jentungen til Kenya så muligens de får forståelse for hva i helvete det er de gjør med folk. Klart ta fra dem de norkse passene, og doner noen hundretalls millioner til Kenya slik av de ikke slipper ut derfra igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvis du bedrar staten for å lure til deg et asyl du inderlig godt vet kommer til å bli avvist hvis du sier sannheten, da skal du rett ut av landet og BLI DER. Punktum.

Du forutsetter en del ting her som ikke er dokumentert. Det er ingen kilder som påstår at hun fabrikerte en historie. Dermed kan vi heller ikke anta at sannheten ville gjort at hun ble avvist. Vi vet at hun løy om navnet, og vi vet at det faktum at hun ikke reiste rett ut av landet ble brukt mot henne av UDI og UNE.

At staten ikke tilgir er velkjent. De står på sitt til de blir tvunget til det motsatte, selv når de ikke har retten på sin side. Det er derfor saker som dette havner nettopp i rettssalene, hvor staten ikke sjelden får fy på lanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barna er ikke problemet, men måten de kan bli brukt på om vi tillater alle i samme situasjon automatisk opphold.

Hvorfor skal vi ta til oss folk av alle mulige nationaliteter med totalt ulike kulturer som ikke alltids går sammen med vår egen?

Jeg stemmer heller for å hjelpe dem der de er fra. Problemet er ikke her i Norge, det er der de kom fra.

Da norge var et fattig land var det ingen som kom hit. Men nå når vi er rik skal pluttselig alle prøver å komme.

Ta gjerne til oss de som virkelig trenger hjelp pga krig og konflikt, de som sulter er det vel like greit å sende hjelp til.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er uærlighet som her skal avstraffes, må jeg bare se at uærlighetene til denne dama er som småtterier å regne sammenlignet med de politikerne som har utarbeidet disse reglene.

Kast dem ut av landet de og, at de har norsk statsborgerskap er irrelevant noe som denne saken har klargjort for oss alle.

Sett Siv, Erna, Jens, og hele ruklet fra løvebakken på samme fly som denne jentungen til Kenya så muligens de får forståelse for hva i helvete det er de gjør med folk. Klart ta fra dem de norkse passene, og doner noen hundretalls millioner til Kenya slik av de ikke slipper ut derfra igjen.

Politikerene har ingenting med Kenya å gjøre, om de ikke har tenkt å skaffe seg turistvisum og reise dit.

Politikere er vanlige folk, valgt av folket til å styre landet. På godt og vondt. Det er noen som må ta de tøffe avgjørelsene. Det er umulig å gjøre alle fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barna er ikke problemet, men måten de kan bli brukt på om vi tillater alle i samme situasjon automatisk opphold.

Men det gjør vi jo ikke. Tvert om, det skal søkes opp og ned i mente og ankes og gå til rettssak.

Nå kjøper jeg som sagt tidligere i tråden ikke "slippery slope"-argumenter. Jeg er gjerne med på et forsøk: De neste 4 årene gir vil opphold til alle utlendinger som mens de har lovlig opphold her får barn med en norsk statsborger. Om 4 år holder vi opptelling. Hvis antallet er høyere enn en middels skoleklasse så blir jeg forbauset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og den tøffe avgjørelsen her hadde vært å gi asylbarna og deres foreldre opphold. Istedet er politikerne feige og skyver UDI foran seg av "innvandringspolitiske hensyn".

UDI er vel der for å gjøre denne jobben. Er det problemer med reglene eller jobben er det på tide å få inn politikerene.

Lenke til kommentar

Men det gjør vi jo ikke. Tvert om, det skal søkes opp og ned i mente og ankes og gå til rettssak.

Nå kjøper jeg som sagt tidligere i tråden ikke "slippery slope"-argumenter. Jeg er gjerne med på et forsøk: De neste 4 årene gir vil opphold til alle utlendinger som mens de har lovlig opphold her får barn med en norsk statsborger. Om 4 år holder vi opptelling. Hvis antallet er høyere enn en middels skoleklasse så blir jeg forbauset.

Jeg vet ikke hvor attraktiv afrikanske kvinner er for norske menn (eller motsatt) men situasjonen kan kanskje sammenlignes med norske menn som gifter seg med asiatiske kvinner. Det er nok av dem som gifter seg med norske menn for økonomiske grunner (penger, statsborgerskap etcetc.).

Lenke til kommentar

Politikerene har ingenting med Kenya å gjøre, om de ikke har tenkt å skaffe seg turistvisum og reise dit.

Forslaget var ikke at de skulle dra dit frivillig, men, i likhet med jentunge, at de skulle deporteres dit mot sin vilje.

Politikere er vanlige folk, valgt av folket til å styre landet.

Politikere er langt fra "vanlige folk", de fleste av dem har knapt nok hatt ett ærlig arbeid i sitt liv.

http://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/

http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringen/solberg/regjeringensmedlemmer.html?id=543170

På godt og vondt. Det er noen som må ta de tøffe avgjørelsene. Det er umulig å gjøre alle fornøyd.

Tja, da kan jo hver og en ta avgjørelsene om sitt eget liv og ta konsekvensene av de valg de gjør, men da blir det jo lite igjen for politikerne å bestemme. Hva får deg til å tro at politikerne er bedre egnet til å ta bestemmelser om ditt liv enn du selv er istand til samme? Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UDI er vel der for å gjøre denne jobben. Er det problemer med reglene eller jobben er det på tide å få inn politikerene.

Ja. Det er definitivt på tide. Desverre har jeg bare begrenset håp til at dagens politkere tør eller vil vise noe handlekraft her. Venstre hadde vel rett nok noen fornuftige innspill i sakens anledning, men ofret vel kanskje den for å innkassere miljørseieren i LoVeSe.

Jeg vet ikke hvor attraktiv afrikanske kvinner er for norske menn (eller motsatt) men situasjonen kan kanskje sammenlignes med norske menn som gifter seg med asiatiske kvinner. Det er nok av dem som gifter seg med norske menn for økonomiske grunner (penger, statsborgerskap etcetc.).

Ja, og det synes jeg også er helt greit. Men det er en litt annen situasjon, der "henter" norske menn seg en ektefelle utenifra. Disse damene får jo oppholdstillatelse.

Jeg snakker om damer som allerede er i Norge og søker oppholdtillatelse på annet grunnlag, og så får barn med en nordmann mens de søker.

Jeg synes afrikanske kvinner er attraktive. Men jeg er gift alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror du hadde skjedd om Norge som eneste land i Europa plutselig hadde innført fri innvandring?

Dette samsvarer allerede mer eller mindre med det vi har, Norge ville gått enda fortere til Hel enn det allerede gjør, det er fasiten.

Dog, Norge skulle være så heldig å få 40 millioner nye personer som ikke har noe ønske om å leve av Staten, i motsettning til flertallet av de som lever der idag.

Heldig? 40 milloner mennesker ville totalt ødelagt det norske økosystemet, forøvrig festelig at du tror at innvaderende med lav iq ikke ønsker å snylte på andre (altså de hvite djevlene).

Levestandarden vil skyte i været for alle innbyggere, nye som gamle, untatt de som idag lever på Statens bekostning.

Kannibalisme ville vært utbredt og økosystemet ødelagt, for en idyll det ville vært!

Så de som er mot innvandring og for en streng politikk kan gjemme seg bak denne og gjøre ingenting, mens de som ønsker forandring må bla opp?

Jeg ønsker forandring og er villig til å bla opp, jeg synes vi skal sende den knusende majoritet av de innvaderende hjem igjen og slik gjøre tilværelsen bedre for nordmenn nå og i framtiden. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg evt. ikke kjenner alle detaljer i saken, så synes jeg ikke denne kvinnen bør få bli.

Det virker som avtalt spill at denne barnefaren er fraværende, for å legge til rette for at mor dermed er "eneste" omsorgperson.

Hvorvidt kvinnen opprinnelig ga uriktige personopplysninger om seg selv, synes jeg er underordnet, med mindre dette kunne påvirke avgjørelser ene eller andre retningen. Men, eksisterer det ikke noe reelt beskyttelses-behov for kvinnen, uansett enten navnet er XX eller NN, så er jo saken klar, da har hun ingen rett til opphold.

Denne jentungen forandrer ikke saken, og det er bare oppkonstruert drama å dytte dette med 3-åringens statsborgerskap foran seg. Hun skal naturligvis følge med sin mor, som alle andre unger på den alderen "må finne seg i"

• Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, Staten bør bruke vold mot barn i rettferdighetens navn

Det er i så tilfelle mora, som øver vold mot barnet! Det er hun som har satt barnet i denne siuasjonen, ikke den norske stat. Eller er det staten som har påtvunget mora en graviditet? Du og noen andre her snur alt på "hodet".

Få løgnere og kriminelle utlendinger, ut av landet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...