Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Familiebil med god plass i seterad 2 ?


TeVa

Anbefalte innlegg

 

Det er jo dette som er poenget med kassa, derfor er ikke prispåslaget så stort heller. Prøver du å kjøre en vanlig manuell kasse som om du kjørte en med automat vil den også være bedriten.

 

Forskjellen på en vanlig manuell og denne elendige EMG-kassa er at en vanlig manuell ikke selges som en automatkasse, det gjør de derimot med EMG-søpla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ærlig talt, forstår du hva du prater om i det hele tatt?

Den kassa er rett og slett bedriten.

 

Fra Broom kan følgende siteres:

"Giringene i Peugeot sine EMG-girkasser er alt annet enn optimalt raske.

EMG-girkassen har også en automat-funksjon der den tar seg av hele giringsprosessen. Men det er langt fra komforten en automatkasse kan by på.

Så vi ender opp med en manuell girkasse der du slipper å clutche, og som du kan sette i automatfunksjon når du ikke gidder å gire. "

Jeg har selv kjørt litt i en Peugeot 508 RXH, og må si jeg ble svært skuffet over det meste.

En ting er at bilen med sine 200hk går som ei bøtte møkk, en annen ting er at girkassa var eksepsjonelt treg og jævlig.

Nei, takke meg til vanlig manuell fremfor dette.. Men helst en god automatkasse.

Hehe, fine hersketeknikker du bruker, Snylter. Den skal du ha. :-)

 

Men "sint-mann-oppgitt-over-andres-uenighet-og-mangel-på-kunnskap"-teknikken funker heller dårlig. Beklager.

 

Fint du tok med hele avsnittet fra broom, for siste linjen avslører jo at de grundig har misforstått hva en EMG-kasse er. Elektronisk Manuell Girkasse. Ingen automat, ingen CVT, og knapt kan sies å ligne en DSG. Den er rimelig å produsere og å kjøpe, består av få deler, er holdbare, er lett å integrere ymse økonomifunksjoner som start-stopp med den, og ikke minst; med litt tilvenning fungerer det helt fint. Men ja, det krever tilvenning.

Forøvrig så antar jeg det er en slags adaptiv styring av systemet. Dvs, at når bilen er ny, eller opplæringen resatt, er den nokså treg, men blir kvikkere med aktiv bruk. Jeg har iallfall opplevd en klar forbedring av tiden den bruker på å gire, på alle 3 Citroënene jeg har kjørt med EMG.

Jeg prøver ikke å vri det til at en EMG-kasse er noe bedre enn andre girsystemer, men det er i det minste et godt alternativ til de av oss som ikke vil ha kløtsjen der, som ikke er villig til å legge ut store summer på en mer tradisjonell automat, elns. Det har sine fordeler, og ulemper. Som alle girsystemer. Det selger godt, og det er ikke uten grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forskjellen på en vanlig manuell og denne elendige EMG-kassa er at en vanlig manuell ikke selges som en automatkasse, det gjør de derimot med EMG-søpla.

Hvem/hva/hvor har du blitt fortalt at en EMG er en automat? For det er jo direkte feil.

Har aldri hørt noen selgere eller andre som jobber med PSA-biler som har prøvd å fremstille en EMG-kasse for noe annet enn det den er: En Elektronisk styrt Manuell Girkasse, derav EMG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I såfall er den litt mer enn manuell. Jeg kan være enig i at den beskrivelsen ikke beskriver en automatkasse, men det er ikke en rent manuell girkasse.

 

Og logisk sett må der være noe mere enn bare elektronikk - der må også være noe som faktisk flytter på clutchen (og, evt. girene, dersom kassen faktisk tar jobben med å flytte hjulene som må flyttes på ved giring).

Lenke til kommentar

I såfall er den litt mer enn manuell. Jeg kan være enig i at den beskrivelsen ikke beskriver en automatkasse, men det er ikke en rent manuell girkasse.

 

Og logisk sett må der være noe mere enn bare elektronikk - der må også være noe som faktisk flytter på clutchen (og, evt. girene, dersom kassen faktisk tar jobben med å flytte hjulene som må flyttes på ved giring).

Jepp, men du skjønner greia: Det blir så helv... mange bokstaver om en skal forkorte en fullstendig beskrivelse av en slik kasse :green: Holder ikke med 3 bokstaver da.

Lenke til kommentar

Muligens - men det kunne kanskje være ønskelig med en litt mer informerende betegnelse enn den.

 

Men hvis dette er en selvgirende kasse med brukervalgt gir, kan jeg forstå hvorfor bildesignerne ønsker å bruke den: Fordi man dermed kan glemme stag-overføring mellom girspak og kasse, men kan nøye seg med en spak som gir et elektronisk signal via en ledning, og som dermed tillater at kassen blir plassert der designeren måtte ønske det.

 

Og når det er sagt: I så fall ville denne beskrivelsen kunne fungere godt: "selvgirende girkasse med brukervalg av gir"...

Lenke til kommentar

Hehe, kanskje det :-) Men det blir jo egentlig det samme med CVT og DSG-kasser? Der er og forkortelsene noe begrensende, men likevel noenlunde beskrivende. Ikke alle forstår hva en CVT er for noe, eller hvordan den virker. Og mer logisk blir det ikke når en kan finne CVT-kasser som er f.eks 6-trinns.... Trinnløs i 6 trinn? :rofl:
I den Berlingo-en vi kjører nå, bruker du giren på følgende måte: Et hjul på instrumentbordet kan du bestemme om den skal stå i N (nøytral-fri), R (revers), A (automatisk girskift), eller M (manuell). Du har girflaps på rattet, en opp og en ned. Med disse styrer du opp og ned både i manuell og automat, men i manuell har du større innvirkning på hvilket gir - her kan du faktisk kjøre med nokså "feil" gir uten at den tvinger deg over i et annet gir. Når du står i ro og holder bremsen mens den står i M eller A, så er det ingen drag, slik du har i en vanlig automat. Når du slipper bremsen er det fremdeles en viss funksjon i parkbremsen, den hindrer bilen i å gå bakover, i noen få sekunder. Oppleves nesten som en automat, bare at du ikke får framdrift. Når du så tråkker på gassen, engasjerer den kløtsjen. Tråkker du hardt engasjerer den kjapt, tråkker du forsiktig så engasjerer den forsiktig/tregt.
Det samme er det i revers, den nekter deg å gå fremover, med hjelp av bremsen. Sånn sett så funker systemet som en "bakkestartsassistent".

På f.eks DS4 er giringen noe annerledes. Der styrer du girkassen på noenlunde samme måte som en klassisk/typisk tiptronic-automat, dvs med spake i midtkonsollen, med eget felt for manuell-giring.

Lenke til kommentar

Hvem/hva/hvor har du blitt fortalt at en EMG er en automat? For det er jo direkte feil.

Har aldri hørt noen selgere eller andre som jobber med PSA-biler som har prøvd å fremstille en EMG-kasse for noe annet enn det den er: En Elektronisk styrt Manuell Girkasse, derav EMG.

 

Vel, det var slik det ble fremstilt fra importøren da jeg hentet pressebilen der :)

Det ble altså fremstilt som at det var automatisk giring uten at jeg kan huske at ordet automatkasse ble nevnt.

For forbrukere flest går det uansett for det samme.

 

Og å vente på at kassa skal gire, DET gidder ikke jeg.

 

DSG er herlig, SMG er herlig, vanlig automat er herlig.. EMG er rett og slett ikke ålreit å kjøre med hverken i manuell eller automatisk modus.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...