Gå til innhold

Ny raid kontroller, Støtte for Raid6

Anbefalte innlegg

Mitt Raid5 døde i dag, og er på jakt etter et kontrollerkort som støtter Raid6.

Har pr i dag et HP SmartArray P400.

Har sikkla litt på Areca Arc 1880ix-16, men det kommer seg på 3500 + frakt og mva

Finnes det kontrollere som er billigere og som folk kan garantere fungerer stabilt og kjapt?

Skal brukes på en selvbygd filserver med Windows Server 2012 R2 Standard

Kommer til å stå 6+ 2TB disker på.
Holder med 8 porter, men 12 (eller mer) hadde vært ypperlig!

Har også sett på Areca Arc 1231ml-12, og da ender jeg opp på 1300 + mva og frakt

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kun skal bruke 2TB disker, så hadde jeg sjekket ebay og sett om jeg fant en P411 kontroller med ADG (raid6) lisens. Har sett at lisensen flyter litt rundt på nettet også.

Skal du over 2TB, så må du nok opp på en del nyere kontrollere, og da går prisene opp. Pass litt på, det er en del kontrollere av nyere dato som_ikke_ støtter mer enn 2TB disker.

Ellers har jeg hatt gleden av å jobbe med Areca kontrollere tidligere, og de er _veldig_ bra. En del av kontrollerene har et eget nettverksinterface slik at du kan styre kontrolleren via web. Enkelt og greit gui, men gir vel mest mening for de som bruker de i servere som man ikke har fysisk adgang til.

Lenke til kommentar

Kan nevne at raidet er fra den tiden at 2TB disker var det som ga mest for pengene, men det har jo forandret seg nå.
Så jeg kunne godt tenke meg en kontroller som støtter over 2TB disker, men.. igjen.. Kjøper jeg en P411 med ADG, så har jeg jo ~12TB tilgjengelig med Raid6 om jeg fyller opp, så kan jeg enten kjøre ekstra disker på en ekstra kontroller...

Raidet står pr nå og paritetssjekker, men om det feiler, så gidder jeg ikke å stresse, og tar meg litt god tid på å finne en god kontroller og nye kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...