Gå til innhold

Nikon 14-24 f2.8 vs Nikon 16-35 f4 vr Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har en kompis som har tilbudt meg og kjøpe et pent brukt 14-24 for 8000, ser de går for rundt 9000 - 8800 på finn og foto.no bruktmarked. Har testet det litt, og det leverer syl skarpe bilder, men er kanskje litt vidt på fullformat D800. Men det er da også meningen. Ser ganske mangen andre sverger til 16-35, mens ganske mange sverger til 14.24.

Tror begge 2 er veldig bra, ser fordelen med 16-35 med litt mer i andre enden opp til 35, kan ta filter. De sier også at den er verre på vridning en 12-24. Og ikke så skarp i kantene.

Lurer litt og slå til på 14-24 fordi prisen er god, teste det en stund, og så evnt bare selge det og bytte det i 16-35 visst det ikke var noe for meg.

Jeg har frå før et Tokina 12-24 f4dx som jeg har fått kjøper på, så må vel snart bestemme meg. Det jeg før har brukt vidvinkelen til er bil bilder og natur. Så har jeg lyst og forsøke litt på astro fotografering, altså feks ta bilder av noen trær der stjernene viser. Har lest at 14-24 er best egnet til astro grunnet 2,8?
Blir det mye dårligere med 16-35 på astro?

Ønsker og høre personlige erfaringer med begge objektiver eller meninger som kan hjelpe meg og bestemme meg :) hehe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til astro, helst 2.8. 14-24mm er fryktelig skarp og god, men savner filter.

Lee SW150 er for Nikkor 14-24mm.

Ellers kan jeg bare stemme i, skarpere objektiv skal man lete lenge etter..

http://www.japanphoto.no/SearchDisplay?storeId=10151&catalogId=10051&langId=124&pageSize=24&beginIndex=0&searchSource=Q&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=2&showResultsPage=true&pageView=image&searchType=2&searchTerm=lee+sw150&categoryId=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...