Gå til innhold

Kan ikke bare staten legge "naverne" i jobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være så. Men 'psykisk lidelse' er ord som refererer til noe ekte, som vi da kan si noe om.

Alle har sin egen oppfatning av begrepet psykisk lidelse, så du kan ikke ha rett når du sier noen ikke vet hva det er. Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Alle har sin egen oppfatning av begrepet psykisk lidelse, så du kan ikke ha rett når du sier noen ikke vet hva det er.

Oppfatninger ja. Men psykiske lidelser er medisinske beskrivelser over ulike diagnoser.

Psykiske lidelser må diagnostiseres. Det er de som er alvorligst og som er kroniske, man får trygd for.

Du utelater konteksten. Og later som om psykiske problemer er sånne småting som alle nå og da sliter litt med... Du var forøvrig ikke sykelig deprimert, så du vet ikke hva det er for noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ikke er lenket til sengen (eller er tilnærmet grønnsak) har man en viss mulighet til å utføre hvertfall noen typer jobber. En som er frisk nok til å sitte foran dataskjermen er garantert frisk nok til å gjøre en eller annen form for digitalt arbeid, for eksempel. En får benytte det en har, i stedet for å bruke det en ikke har som et brekkjern for å bli 100% trygdet i en kortere eller lengre periode.

På meg - etter å ha lest diverse kommentarer rundt psykisk sykdom - virker det som at disse psykisk syke, som ingen kan se er syke fordi oppførselen er noen lunde normal, kan utføre de fleste dagligdagse aktiviteter - men så snart aktiviteten kalles arbeid sier det "klikk" og man blir helt hjelpeløs. Sånn er ikke virkeligheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man ikke er lenket til sengen (eller er tilnærmet grønnsak) har man en viss mulighet til å utføre hvertfall noen typer jobber. En som er frisk nok til å sitte foran dataskjermen er garantert frisk nok til å gjøre en eller annen form for digitalt arbeid, for eksempel. En får benytte det en har, i stedet for å bruke det en ikke har som et brekkjern for å bli 100% trygdet i en kortere eller lengre periode.

På meg - etter å ha lest diverse kommentarer rundt psykisk sykdom - virker det som at disse psykisk syke, som ingen kan se er syke fordi oppførselen er noen lunde normal, kan utføre de fleste dagligdagse aktiviteter - men så snart aktiviteten kalles arbeid sier det "klikk" og man blir helt hjelpeløs. Sånn er ikke virkeligheten.

De aller fleste typer arbeid i dag krever vel en eller annen form for høyere utdannelse før man i det heile tatt kan begynne å jobbe. Dessuten så er det å sitte på ett diskusjonsforum på internett, ikke helt det samme som å faktisk utføre et godt stykke arbeid...

Men du er tydeligvis en ekspert på hva psykisk syke mennesker kan arbeide med, så kan du vel hoste opp med noen gode forslag til jobber for psykisk syke mennesker??

Lenke til kommentar

De aller fleste typer arbeid i dag krever vel en eller annen form for høyere utdannelse før man i det heile tatt kan begynne å jobbe. Dessuten så er det å sitte på ett diskusjonsforum på internett, ikke helt det samme som å faktisk utføre et godt stykke arbeid...

Men du er tydeligvis en ekspert på hva psykisk syke mennesker kan arbeide med, så kan du vel hoste opp med noen gode forslag til jobber for psykisk syke mennesker??

Psykisk sykdom har da lite med høyere utdanning å gjøre. Du, som ekspert på psykisk syke, kan sikkert gi en grundig utredning ift hvorfor enhver enkel jobb er uaktuell for en som har en eller annen psykisk lidelse. Jeg tar det for gitt at du går foran med et godt eksempel når du ber meg om å gjøre det samme.

Det eneste problemet jeg kan se er at disse enkle jobbene "alle" kan ta ikke eksisterer i stor nok grad, men at man i prinsippet har arbeidsevnen i de fleste tilfeller synes åpenbart - akkurat som at en med en brukket fot har arbeidsevne.

Å sitte på nett betyr per definisjon at man behersker å sitte foran en datamaskin i en periode av gangen. Dersom det finnes jobber som i stor grad utføres på PC kan disse også utføre de jobbene. Man får ikke anfall bare fordi det man gjør foran PCen er ARBEID og ikke FRITIDSSYSLER.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oppfatninger ja. Men psykiske lidelser er medisinske beskrivelser over ulike diagnoser.

Psykiske lidelser må diagnostiseres. Det er de som er alvorligst og som er kroniske, man får trygd for.

Du utelater konteksten. Og later som om psykiske problemer er sånne småting som alle nå og da sliter litt med... Du var forøvrig ikke sykelig deprimert, så du vet ikke hva det er for noe.

Hva får deg til å tro at jeg ikke var sykelig deprimert?
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at jeg ikke var sykelig deprimert?

Det faktum at du skrev tidligere i denne tråden at psykiske lidelser bare var noen ""luksusproblemer"" kunne muligens få enkelte til å trekke den slutningen at du overhodet ikke har peiling på hva psykiske lidelser egentlig er for noe...

Lenke til kommentar

Det faktum at du skrev tidligere i denne tråden at psykiske lidelser bare var noen ""luksusproblemer"" kunne muligens få enkelte til å trekke den slutningen at du overhodet ikke har peiling på hva psykiske lidelser egentlig er for noe...

Min erfaring at det alltids vil være problemer.

Luksusproblemer i at psykiske problemer ikke er et problem om du ikke har mat, vann og et trygt sted å være. De i en krigssone vil nok le av problemer som ensomhet, selv om sistenevnte er veldig reellt for den som har det.

Og jeg tror jeg lider av en eller annen bilpolar lidelse (selv om jeg ikke liker å sette slike definisjoner, men er jo et greit ord å bruke for å forklare), og når jeg er nede, så er jo det veldig reellt for meg. Selv om, sett i ettertid, det meste er ganske så bullshit.

Men det var det kanskje også sett i ettertid for han som gikk to dager uten mat.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Min erfaring at det alltids vil være problemer.

Luksusproblemer i at psykiske problemer ikke er et problem om du ikke har mat, vann og et trygt sted å være.

Det er ikke et luksusproblem når du går hver dag å lurer på om du skal ta livet ditt for eksempel, på grunn av den trykkende depresjonen du ikke klarer å bli kvitt, og den føelsen du har om at du er lite verd, og at du ikke klarer å bidra i samfunnet.

Alle har mat og vann, men noen sulter i hjel. Jeg vil påstå at psykiske lidelser er som å mangle mat og vann, og gå sulten i lengre tidsrom. Man kan altså sammenlikne det, og si at det er like ille, men ille på hver sin måte.

De i en krigssone vil nok le av problemer som ensomhet, selv om sistenevnte er veldig reellt for den som har det.

Mange ensomme som ville byttet plass med en som er i en krigssone...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...