Gå til innhold

Kan ikke bare staten legge "naverne" i jobb?


Anbefalte innlegg

 

Hvis man forutsetter at man i denne tråden "jakter de som snylter"; Hvordan skulle en rettferdig og presis kontrollfunksjon kunne regulere arbeidstiden ihht ujevnt ankommende angstanfall, all den tid det er en uforutsigbar, og vanskelig bevist angst som ligger til grunn for arbeidshemningen? Skal NAV sende en representant hjem, for å samtale, og så kontrollere at arbeidet blir gjort? Det vil si, en fullt lønnet spesialist skal ivareta en "minstelønnet" AAP-bruker...og vi skulle spare penger?

 

Noe slikt kan kanskje være akkordbasert, slik at man får en slags bonus for det arbeidet man utfører - slik at det er lite ønskelig å sluntre unna når man er frisk. Det er helt tullete å ansette folk til å kontrollere at jobben blir gjort, det gjør man jo ikke med vanlige arbeidstagere, heller.

 

Å kontrollere at arbeidet blir gjort kan gjøre seg selv, f.eks. ved at noe hentes fra en database, denne "relativt uføre" personen gjør det som skal gjøre, og sender det i retur - slik at det registreres at jobben er gjort for denne "enheten" eller hva det måtte være.

 

Jeg har forøvrig hatt sommerjobber som ligner på dette, og det var aldeles nydelig. Jeg er sikker på at mange av dagens uføre kunne greid noe slikt. Den som er i stand til å komme seg opp av sengen vil greie dette, dersom man kjører etter prinsippet "jobb så mye du kan".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noe slikt kan kanskje være akkordbasert, slik at man får en slags bonus for det arbeidet man utfører - slik at det er lite ønskelig å sluntre unna når man er frisk. Det er helt tullete å ansette folk til å kontrollere at jobben blir gjort, det gjør man jo ikke med vanlige arbeidstagere, heller.

 

Å kontrollere at arbeidet blir gjort kan gjøre seg selv, f.eks. ved at noe hentes fra en database, denne "relativt uføre" personen gjør det som skal gjøre, og sender det i retur - slik at det registreres at jobben er gjort for denne "enheten" eller hva det måtte være.

 

Jeg har forøvrig hatt sommerjobber som ligner på dette, og det var aldeles nydelig. Jeg er sikker på at mange av dagens uføre kunne greid noe slikt. Den som er i stand til å komme seg opp av sengen vil greie dette, dersom man kjører etter prinsippet "jobb så mye du kan".

 

Hvis du har en arbeidsgiver som på ingen måte kontrollerer arbeidsresultatet ditt, sjekker fraværet ditt, eller at arbeidet ditt ikke har noen reell betydning, så fortell meg gjerne hvor du jobber.

Det er soleklart at skal noen arbeide, så må de ha hjelp til dette, opplæring, bistand, konkrete arbeidsoppgaver og resultatene må behandles. Hvordan man skal få noen med ujevn arbeidskapasitet til å tilføre en bedrift noe, som skal dekke opp det som det koster å tilrettelegge/lære opp er for meg noe uklart.

Hvis meningen er å "straffe" den som unnasluntrer, så havner man fort i situasjoner hvor regelverket gjør at faktisk for syke personer vil miste inntekt/ikke klare jobben de innenfor regelverket må klare. Og for min del er det mye bedre at ti stykker får snylte, enn at en faktisk for syk person må lide for det.

 

Og det er klart at man kan "hente jobber i databaser", og systematisk sjekke at arbeidet er utført. Men hva skulle så dette arbeidet være? Hvem skulle betale for hva?

 

Du har helt rett i at det er mange av dagens arbeidshemmede som kanskje kunne klart en slik jobb--sett at den var fyllt med et faktisk innhold og meningsfull--, men jeg tror du undervurderer hvilke kostnader som ville løpe ved igangsetting og vedlikehold av et slik opplegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det du sier her, er at privatisering er en negativ ting fordi det øker kvaliteten på tjeneste/arbeid? Og at ting som søppeltømming bør være statlig fordi da kan det bli utført av folk som egentlig er dårlige til å utføre det?

For det første så sa jeg ikke at kvaliteten på tjenesten økte. Jeg sa effektivisering. Hva tror du det betyr? At de har mindre tid på hver søppelkasse. Hva tror du det betyr? At kvaliteten har økt eller falt? I min verden betyr mindre tid per søpplekasse at kvaliteten på tjenesten har falt.

Ja, søppeltømming bør være kommunalt, for da kan folk som ellers ville vært på trygd utføre det. Jeg tenker ikke moral her. Jeg tenker kun penger, for det er selvsagt mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å ha noen som jobber 10% tregere i nyttig arbeid enn å sette disse personene på trygd. Elementær matematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis du har en arbeidsgiver som på ingen måte kontrollerer arbeidsresultatet ditt, sjekker fraværet ditt, eller at arbeidet ditt ikke har noen reell betydning, så fortell meg gjerne hvor du jobber.

Det er soleklart at skal noen arbeide, så må de ha hjelp til dette, opplæring, bistand, konkrete arbeidsoppgaver og resultatene må behandles. Hvordan man skal få noen med ujevn arbeidskapasitet til å tilføre en bedrift noe, som skal dekke opp det som det koster å tilrettelegge/lære opp er for meg noe uklart.

Hvis meningen er å "straffe" den som unnasluntrer, så havner man fort i situasjoner hvor regelverket gjør at faktisk for syke personer vil miste inntekt/ikke klare jobben de innenfor regelverket må klare. Og for min del er det mye bedre at ti stykker får snylte, enn at en faktisk for syk person må lide for det.

 

Og det er klart at man kan "hente jobber i databaser", og systematisk sjekke at arbeidet er utført. Men hva skulle så dette arbeidet være? Hvem skulle betale for hva?

 

Du har helt rett i at det er mange av dagens arbeidshemmede som kanskje kunne klart en slik jobb--sett at den var fyllt med et faktisk innhold og meningsfull--, men jeg tror du undervurderer hvilke kostnader som ville løpe ved igangsetting og vedlikehold av et slik opplegg.

 

Jeg begriper meg ikke på kritikken din. Arbeidet har selvsagt en betydning, ellers er det ikke noe poeng i å "ansette" noen i utgangspunktet. Opplæring er selvsagt, som for en hvilken som helst annen stilling. Fravær er irrelevant sålenge jobben er akkordbasert. Ei heller har jeg sagt at dette har noe med en bedrift som sådan å gjøre, dette må nok skje i statlig regi. Jeg kan heller ikke se for meg en privat bedrift som trenger - eller ønsker - å ansette noen med disse forutsetningene.

 

Det er ingen som skal straffes, men de som greier å jobbe litt skal belønnes.

 

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg ikke aner presist HVA dette skulle være, jeg mener bare at dersom slikt arbeid finnes er det en meget lav terskel for å faktisk greie å gjøre en innsats, og at man dermed kan forvente mer av de som ellers ikke har gode forutsetninger for å lykkes i en fast jobb "ute i det fri".

 

I prinsippet mener jeg at man må kunne forvente noe i de aller, aller feste tilfellene. Sosialangt og annet eller ei - NOE greier man alltids å utføre. Ellers må man være permanent sengeliggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alvorlig psykisk lidelse er sannsynligvis lettere å simulere enn det er for samfunnet å diagnosere:

 

Alvorlig psykisk syke ØNSKER at de er friske, og SKJULER sykdommen sin, eller klarer / makter ikke å kjempe for sine rettigheter, eller klarer ikke å føye seg til tiltak som kreves av dem for at de skal få diagnose eller avklaring.

 

Jeg undres over hvor stor andel av naverene som har alvorlige psykiske problemer PÅ GRUNN AV arbeidslivet -- og hvor mange som har alvorlige rygg/kne/skulderskader på grunn av arbeidslivet.

 

Og hvor mange som gjemmer seg bak dem som faktisk har problemer.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alvorlig psykisk lidelse er sannsynligvis lettere å simulere enn det er for samfunnet å diagnosere:

Det tviler jeg på, og så er da heller ikke alvorlig psykisk lidelse en stor andel i trygdesystemet så vidt jeg vet. Ifølge avisene er det de s.k. lettere psykiske lidelsene som står for mye av fraværet, lidelser som det er mye enklere å simulere (ikke at jeg sier at folk gjør det).
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kunne ikke bare staten lagd jobber for "naverne"?

Er mye som kunne vært gjort, for eksempel: Fjerne søppel, fikse benker, plante blomster, bygge veier, osv osv osv.

Om du ser på hvor mange statsansatte Norge har sammenlignet med andre land, vil du se at det er nettopp det som gjøres. Her i Norge har vi så store inntekter fra naturresursene våre at vi kan gjøre det.

Jeg er litt usikker på om jeg synes det er en bra eller dårlig løsning. I prinsippet ville det vært bedre med et mindre byråkrati, samtidig er det absolutt noe i det gamle ordtaket om at lediggang er roten til alt ondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"NAVere" som er et uttrykk som oftest brukes om ungdom som tar seg et friår og mottar sosialhjelp fra NAV, for disse burde det innføres aktivitetsplikt for siden dette er friske og arbeidsføre mennesker. Såvidt jeg har skjønter det altså ikke snakk om de som er syke eller uføre og har reelle grunner til å motta ytelser, men TS må gjerne rette på meg om han mente noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var NAVer så hadde jeg gladelig gjort noe/en del arbeid, og flere av de jeg kjenner som har/eller er på NAV kunne nok også tenkt seg dette. I sterk kontrast med slik det er nå, hvor det blir slått hardt ned på OM du faktisk tjente en liten slant. (tjente jeg f.eks 1000kr, så ble 1000kr trukket fra på neste utbetaling)

 

IDet virket som om det i all hovedsak var butikkmedarbeider og lignende som var lyst ut på NAV. Man kan selvsagt søke her, men typisk så har arbeidsgiver svært lite lyst å ansette en oppegående høgskoleutdannet ingeniør som uansett kommer til å bytte jobb etter et par dager/uker/måneder. Jeg ble følgelig anbefalt å ikke føre opp min utdanning og erfaring på CVen om jeg ønsket å få meg jobb her.

Hadde det derimot vært noe ferdig engasjement via NAV som man raskt og enkelt kommer seg ut i en eller annen form for jobb uten masse kontraktstyr og mye opplæring, så kunne det var helt optimalt for flere nyutdannede, eller andre som ikke har planer om å gå på NAV i lengre tid.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne ikke bare staten lagd jobber for "naverne"?

Er mye som kunne vært gjort, for eksempel: Fjerne søppel, fikse benker, plante blomster, bygge veier, osv osv osv.

 

Staten kan ikke tvinge arbeidsledige mennesker til å jobbe i private bedrifter.

 

Fjerne søppel - det finnes søppelmenn

Fikse benker - det finnes snekkere

Bygge veier - det finnes veiarbeidere

 

Forretning i Norge blir drevet av private bedrifter. Staten kan ikke tvinge private bedrifter til å ta imot ansatte fra NAV.

 

NAV be om et samarbeid med private bedrifter. De skriver en kontrakt som lar arbeidsledige få praksis plass, men dette er ingen garanti for jobb. Etter praksis er 90% av de som har jobbet hos bedriftene NAV har samarbeid med tilbake til sin arbeidsledige status.

 

Navere får ikke mye penger uansett. 300 kroner i måneden fra NAV er ikke engang nok til et månedskort. Holder til smågodt og noen kebab eller pizza. Jeg forstår ikke hva dere syter over engang. Jeg ville heller sytet mer på de utenlandske som mottar norsk trygd, men ikke bor i Norge.

 

Det er ikke sosialhjelpen som tar fra oss skattepengene her. Sosial hjelp er midlertidlig og varer kun i ca 3-4 måneder. Så hva er egentlig problemet her??

 

Problemet er garantert trygden og ikke sosialhjelpen. Altfor mange europeiske borgere får norsk trygd uten at de bor i Norge.

 

Når Naverne må på kurs så koster det også penger til transport. Så dere som tror at alle de som får sosialhjelp bare sitter hjemme og gjør ingenting. Da har dere ikke erfaring fra NAV. Folk som får sosialhjelp fra NAV må gå på Nav kurs. De er pliktig til det. Møter de ikke opp på kurset mister de sosial penger støtten.

 

Jobbkurs varer fra 08:00 ttil 15:00 fra Mandag - Fredag. Alle dere tullinger som sitter hjemme og klager på disse ungdommene som får sosialhjelp burde oppsøke psykologer. Dere anklager dem for å være late og er fordomsfulle, fordi dere ikke forstår hvordan NAV systemet fungerer.

 

PS: 300 - 400 kroner i måneden for sosialstøtte for ungdommer holder ikke engang til transport når man skal på NAV kurs.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Så er det det faktum at veldig mange er ikke i stand til å jobbe i det hele tatt, av diverse grunner.

 

Nei. Det er ekstremt få som ikke er i stand til å utføre noen jobb i det hele tatt.

  • Har du fysiske plager: Jobb i kontor eller hjemmekontor
  • Har du Psykiske plager: Du har bare godt av å jobbe. Heller enn å sitte hjemme og syns synd på deg selv.
  • Har du sosial angst: Det er plenty av jobber som ikke krever at du har sosial omgang med folk. Og trening på sosial omgang er vel også bare bra for deg for å bli kvitt angsten
  • Osv.

Har du noe eksempel på en sykdom som ikke gjør deg sengeliggende, men som innebærer at du ikke kan utføre noe som helst arbeid?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Når jeg var NAVer så hadde jeg gladelig gjort noe/en del arbeid, og flere av de jeg kjenner som har/eller er på NAV kunne nok også tenkt seg dette. I sterk kontrast med slik det er nå, hvor det blir slått hardt ned på OM du faktisk tjente en liten slant. (tjente jeg f.eks 1000kr, så ble 1000kr trukket fra på neste utbetaling)

 

IDet virket som om det i all hovedsak var butikkmedarbeider og lignende som var lyst ut på NAV. Man kan selvsagt søke her, men typisk så har arbeidsgiver svært lite lyst å ansette en oppegående høgskoleutdannet ingeniør som uansett kommer til å bytte jobb etter et par dager/uker/måneder. Jeg ble følgelig anbefalt å ikke føre opp min utdanning og erfaring på CVen om jeg ønsket å få meg jobb her.

Hadde det derimot vært noe ferdig engasjement via NAV som man raskt og enkelt kommer seg ut i en eller annen form for jobb uten masse kontraktstyr og mye opplæring, så kunne det var helt optimalt for flere nyutdannede, eller andre som ikke har planer om å gå på NAV i lengre tid.

 

Du kunne jo bare gjort som meg: Meld deg på et bemanningsbyrå som adecco, el og ta de jobbene du får mens du søker på ingeniørjobber frem til du får en slik en.

Bemanningsbyråene bryr seg ikke om at du er overkvalifisert og det gjør heller ikke kundene deres fordi det uansett bare er et vikar engasjement og ikke en fast stilling. Og det ser en del bedre ut på CV'en mens du søker på den første ingeniør jobben også.

 

Regner med at du gikk ut av skolen midt under "finanskrisen" akkurat som meg og det var derfor du ikke fikk en relevant jobb med en gang.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Nei. Det er ekstremt få som ikke er i stand til å utføre noen jobb i det hele tatt.

  • Har du fysiske plager: Jobb i kontor eller hjemmekontor
  • Har du Psykiske plager: Du har bare godt av å jobbe. Heller enn å sitte hjemme og syns synd på deg selv.
  • Har du sosial angst: Det er plenty av jobber som ikke krever at du har sosial omgang med folk. Og trening på sosial omgang er vel også bare bra for deg for å bli kvitt angsten
  • Osv.

Har du noe eksempel på en sykdom som ikke gjør deg sengeliggende, men som innebærer at du ikke kan utføre noe som helst arbeid?

 

Du er tydeligvis en av dem som overhodet ikke har snøring på hva psykiske lidelser egentlig går ut på, og hvor jævlig det faktisk er å slite psykisk..

 

1. Ha en eller annen psykisk lidelse i fire måneder...

 

2. Brekk armene og beina dine, sånn at du bare kan ligge rett ut i sengen din i yolv måneder..

 

Hvis du seriøst påstår at det første alternativet er det aller beste, så har du virkelig ikke peiling på psykiske problemer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Det er ekstremt få som ikke er i stand til å utføre noen jobb i det hele tatt.


      • Har du fysiske plager: Jobb i kontor eller hjemmekontor
      • Har du Psykiske plager: Du har bare godt av å jobbe. Heller enn å sitte hjemme og syns synd på deg selv.
      • Har du sosial angst: Det er plenty av jobber som ikke krever at du har sosial omgang med folk. Og trening på sosial omgang er vel også bare bra for deg for å bli kvitt angsten
      • Osv.

 

Er du lege eller psykolog?

Hvis ikke, så tror jeg du burde jekke deg ned noen hakk. :)

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...