Gå til innhold

Kastrering av 2 små pusekatter

Anbefalte innlegg

Hei!

Så for cirka 1.5 uke siden adopterte jeg og samboeren 2 små kattunger på 10 og 12 uker. Disse er ikke slekt men har blitt veldig gode venner! (Masse kosing og sover omtrent oppå hverandre)

Men i det siste har vi opplevd mye markering ifra noe vi tror er begge pusekattene. (Den minste har vi tatt på fersken men fant noen andre plasser hvor vi tror det er den eldste) og det har mildt sagt begynt å bli litt plagsomt. Vi tenkte derfor å få dem begge kastrert.

I forbindelse med katter så var vi begge flittige med å lese både om katter samt kastrering hvor http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm var en veldig fin ressurs. Her konkluderer de med at det å kastrere helt ned til 7 ukers alderen er uproblematisk og i mange tilfeller nesten å foretrekke.

Ble da noe kompleks da alle klinikker i Oslo området som vi har hatt kontakt med har en 5-6 måneder regel.

Lurte derfor om noen viste om klinikker i Oslo nærområdet (2-3 timer kjøretur) eller i Oslo som gjør inngrep på 3 måneder gamle katter.

Gjør også ingenting om man ønsker å diskutere om man burde kastrere unge katter. MEN så lenge man kan vise til fakta som støtter opp sine uttalelser.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vi har hørt det med vekt før. Og ja, har hørt det med 5-6 måneder hele tiden.

Men selv når jeg spurte folkene på Veterinærhøyskolen om hvorfor man ventet så lenge så kunne de ikke henvise til en eneste virkelig grunn for det. (Nå mener jeg at jeg fikk synsing svar typ: De er ikke modne osv) Jeg ville gjerne ha noen som helst undersøkelse som viser at dette er tilfelle og viste jeg dem de 2 rapportene jeg har funnet både ifra Amerika i 1992 og 2000 i Norge hvor man konkluderte med at det ikke FANTES noe negativt med å gjøre det tidlig!

Men skal prøve å ringe litt mer rundt!

Lenke til kommentar

Prøv Sinsen dyreklinikk, og forklare problematikken din (at de markerer inne). Jeg tror at hvis du gir dem det helhetelige bildet av hva som foregår så vil de kanskje være mer tilbøyelige til å bøye på ''reglene'', de pleier jo ikke å markere før de er blitt kjønnsmodne (jeg har tre katter, slet ikke mer store problemer med markering og de ble kastrert når de var 6-7 mnd gamle).

Lenke til kommentar

Er du sikker på at de markerer og at de ikke har problemer med å kontrollere blæren?

Har aldri hørt om katter som markerer før de er kjønnsmodne og markering er vanligvis veldig lite urin.

Markering hos så unge katter bør være så ekstremt små mengder at det ikke burde være synlig mange minuttene på overflater som ikke permanent skifter farge/tekstur når de blir utsatt for væsker.

Hvor markerer de og hva vasker du det bort med?

Lenke til kommentar

Tanken har slått oss. Fram til nå har det bare vært veldig små "skvetter" som lukter mer urin enn hva vi har opplevd før. Men idag så virket det mer som om det var den eldste som regelrett tisset på seg.

Men hva gjør man da? Hvordan skal vi gå frem med å trene dem opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...