Gå til innhold

Ryggedalen, Vesterålen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Harald.

... Da slipper jeg å spørre om det ! :) (Ang. spakene).

Kan nordlyset ha flere samtidige farger, eller er det grønnfargen "som gjelder" ?

Det røde området "flyter" liksom ut på venstre side, - er det en bieffekt av "å dra hardt i spakene" ?

Bildet er ellers fint, men jeg tror jeg hadde valgt å ha treet i høyre hjørne, for eksempel, hvis det hadde vært mulig for deg å ta oppstilling litt mer til venstre ?

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Hei Albert.

Siste først, ja jeg kunne flyttet meg begge veiene der.:)

Det er helt mørkt ute der, ingen lyskilder i nærheten. Jeg bruker faktisk ei lommelykt for å få litt lys på det treet der, men ser at jeg kunne hatt det helt til høyre i bilde.

Etter sitat fra Tromsø Geofysiske Observatorium ved Truls Lynne Hansen

Nordlys oppstår når store mengder elektriske partikler (elektroner) med stor hastighet kommer inn mot jorda langs magnetfeltet og kolliderer med de øvre lag av atmosfæren. Gassen vil da lyse. Det ligner litt på det som skjer i et lysstoffrør. Fargene gjenspeiler hvilke gasser som finnes der oppe. Den gulgrønne fargen som særpreger nordlyset kommer fra oksygen. Det røde skyldes også for det meste oksygen, men nitrogen bidrar også. Det fiolette vi ofte ser i nedkant av nordlyset kommer fra nitrogen, og det samme gjelder det meste av det blå.

Beklager klipp å lim her, men da vet vi at fargene er forskjellig og at jeg ikke sier noe feil her. Googlet det for å være sikker.:)

Hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei Albert.

Det er helt mørkt ute der, ingen lyskilder i nærheten. Jeg bruker faktisk ei lommelykt for å få litt lys på det treet der, men ser at jeg kunne hatt det helt til høyre i bilde.

Nordlys oppstår når store mengder elektriske partikler (elektroner) med stor hastighet kommer inn mot jorda langs magnetfeltet og kolliderer med de øvre lag av atmosfæren. Gassen vil da lyse. Det ligner litt på det som skjer i et lysstoffrør. Fargene gjenspeiler hvilke gasser som finnes der oppe. Den gulgrønne fargen som særpreger nordlyset kommer fra oksygen. Det røde skyldes også for det meste oksygen, men nitrogen bidrar også. Det fiolette vi ofte ser i nedkant av nordlyset kommer fra nitrogen, og det samme gjelder det meste av det blå.

Beklager klipp å lim her, men da vet vi at fargene er forskjellig og at jeg ikke sier noe feil her. Googlet det for å være sikker.:)

Hilsen Harald

PS: Jeg mener også at fargene har noe med avstanden fra jorda og til nordlyset påvirker de ulike fargene i lyset.:) Lyset befinner seg på en høyde mellom 90 og over 180 km over bakken.

Lenke til kommentar

Hei Albert.

Hilsen Harald

PS: Jeg mener også at fargene har noe med avstanden fra jorda og til nordlyset påvirker de ulike fargene i lyset.:) Lyset befinner seg på en høyde mellom 90 og over 180 km over bakken.

Hei igjen, Harald.

Tusen takk for grundig forklart og lett forståelig forklaring, - dette visste jeg ikke ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...