Gå til innhold

Hvorfor får jeg nupper på t-skjortene mine?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å kjøpe nye t-skjorter! De får nupper hele tiden. Gjennomsnittelig kjøper jeg en ny t-skjorte minst annenhver uke! Om ikke mer!

Jeg forstår bare ikke hvorfor de blir ødelagt. Er det noen andre som er plaget med dette? Og til de som IKKE er plaget med dette: hva er det dere gjør riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nupper oppstår ved at kortere fiber løsner fra stoffet og henger seg fast i lengre fiber, og forsterkes ved statisk elektrisitet og ved gjentakende bevegelser som gnikking. Bilbelte vil f. eks skape nupper.

Kjøp skjorter av bedre kvalitet og det vil ikke skje så ofte.

OBH Nordica selger også en nuppefjerner til 99,-. Kjøp den :)

Lenke til kommentar

Nupper oppstår ved at kortere fiber løsner fra stoffet og henger seg fast i lengre fiber, og forsterkes ved statisk elektrisitet og ved gjentakende bevegelser som gnikking. Bilbelte vil f. eks skape nupper.

Kjøp skjorter av bedre kvalitet og det vil ikke skje så ofte.

OBH Nordica selger også en nuppefjerner til 99,-. Kjøp den :)

Jeg skjønte ikke så mye av de vitenskapsgreiene, Toppris men uansett. Jeg har allerede en nuppefjerner men den tar ikke små nupper så alle t-skjortene mine ender opp som engangskluter :(

Hva skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar

En nuppefjerner som ikke tar nuppene dine? Hva i huleste! Hva for en verden er dette?! ARGH!

Kjøp et annet stoff på tskjortene dine da vel :) Mindre ull og bomull. Go polyester!

Neida, kjøp bra bomull. Har ingen nuppeproblemer selv med mine 99kroners H&M eller Jack&Jones tskjorter.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

En nuppefjerner som ikke tar nuppene dine? Hva i huleste! Hva for en verden er dette?! ARGH!

Kjøp et annet stoff på tskjortene dine da vel :) Mindre ull og bomull. Go polyester!

Neida, kjøp bra bomull. Har ingen nuppeproblemer selv med mine 99kroners H&M eller Jack&Jones tskjorter.

Polyester er den som gir flest nupper av alt! Både til bomulls-tskjorter og seg selv :(

Jeg HATER polyester! Det er VÆRSTINGEN av alle stoff!

Jeg begynner å bli litt mistenksom til deg. Prøver du å lure meg?

Lenke til kommentar

Nupper er tegn på slitasje. Du må finne årsaken til slitasjen og begrense den.

Vreng dem når du tar dem av, vask dem med innsiden ut.

Hvaslags plagg har du utenpå T-skjorte, gnisser de mot ru/harde plagg?

Ligger du og gnukker kroppen mot sofaen eller mot sengetøyet med T-skjorte på? Eller gnikker T-skjorta mot en stolrygg eller noe sånn?

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke sjekke alle t-skjortene mine, men den jeg har på nå er laget av 100% bomull. Jeg bruker Omo vaskemiddel og vasker alt på 60 grader. Tøymykner bruker jeg ikke. Klærne henges til tørk.

Jeg bruker også omo vaskemiddel men bruker tørketrommel. Er det noen her som vet om tørketrommler ødelegger t-skjorter?

(dere som lager polyester kan dra til HELLVETE!)

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske å ha fått nupper de gangene jeg har brukt tørketrommel. Grunnen til at jeg vanligvis lar være, er at jeg har dårlig råd.

Jeg mener ikke å være frekk eller noe: bruker du tilfeldigvis litt gamle t-skjorter? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke fikk nupper på t-skjortene før. Ulempen med den gamle typen er at kragen ikke krymper proporsjonalt med resten av t-skjorta. Uansett: er kragene dine krøllete eller rare?

Jeg mener ingen disrespect :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet om tørketrommler ødelegger t-skjorter?

I utgangspunktet nei. Men som andre påpeker så er nupping en form for slitasje og en tur i tørketrommelen er mer mekanisk slitasje enn om de henger til tørk.

To tips som kan hindre eller gi mindre nupping er å vrenge plaggene og å ikke vaske bomullsklær sammen med syntetiske tekstiler.

Men uansett råd, så er en viktig del av problemet kvaliteten på stoffet.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å være frekk eller noe: bruker du tilfeldigvis litt gamle t-skjorter? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke fikk nupper på t-skjortene før. Ulempen med den gamle typen er at kragen ikke krymper proporsjonalt med resten av t-skjorta. Uansett: er kragene dine krøllete eller rare?

Jeg mener ingen disrespect :)

Jeg har både nye og gamle t-skjorter.

Hvorfor vasker du tskjortene dine på 60 grader? Mulig du sliter klærne da? :o

Jeg? Fordi jeg vasker t-skjorter, håndklær, treningstøy og alt annet med farger sammen. Jeg må få bort svettelukta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...