Gå til innhold

Slutte på studiet nå eller vente til jul eller våren?

vannkoker2

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på en bachelor nå i høst. Men dette er feil studie for meg, så jeg har tenkt en del på å slutte. Hvis jeg slutter nå er de jo greit så er jeg ferdig med det. Men bør jeg da gå til jul heller? Får man da studiepoeng/papirer eller noe for det halve året? (Vi har ikke eksamener til jul, bare en flervalgsprøve vi må få godkjent på). Eller er det beste å gå ferdig hele året så jeg får tatt eksamen til våren? (Har ikke søkt om stipend, så ikke noe jeg må betale tilbake om jeg slutter. Og dette studiet er ikke relevent for meg i fremtiden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte på en bachelor nå i høst. Men dette er feil studie for meg, så jeg har tenkt en del på å slutte. Hvis jeg slutter nå er de jo greit så er jeg ferdig med det. Men bør jeg da gå til jul heller? Får man da studiepoeng/papirer eller noe for det halve året? (Vi har ikke eksamener til jul, bare en flervalgsprøve vi må få godkjent på). Eller er det beste å gå ferdig hele året så jeg får tatt eksamen til våren? (Har ikke søkt om stipend, så ikke noe jeg må betale tilbake om jeg slutter. Og dette studiet er ikke relevent for meg i fremtiden).

jeg er stygt redd for at du ikke får studiepoeng før etter at du har fullført eksamen til våren, det er i alle fall slik på mitt studie hvor vi heller ikke har eksamen til jul.

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

Studiepoengene blir godskrevet når du har avlagt og bestått avsluttende eksamen i faget. Dvs at selv om du får godkjent obligatoriske arbeidskrav/deleksamen i faget i løpet av høsten og/eller våren så vil ikke studiepoengene bli kreditert før du har avlagt endelig eksamen.

Med mindre du har en jobb eller et annet studie du kan skrive på din CV den kommende våren så vil jeg anbefale deg til å bite sammen tennene og fullføre det første året på den bacheloren du har startet på. Bruk tiden fram til april på å finne et annet studie du heller kunne tenke deg å starte på neste høst.

Lenke til kommentar

Har du ein anna plan for kva du skal bruke tida til?

Eg ville i alle fall venta til eg fekk meg ein jobb før eg hadde gitt opp studiane.

Ellers så vil det være aktuellt å spørre kva du vil gjere etterpå? Skal du studere noke anna?

Dersom du skal studere vidare så ville eg fortsatt fram til våren. Dein studiepoenga du får no kan du bruke til å bygge opp den neste bachelor eller mastergraden din. Sjølv om du ikkje står i alle faga, så vil du spare tid på at du slepp å ta andre (valg)-fag når du kjem over på neste studie.

Om faga du tar no er relevante eller ikkje speler ingen rolle i denne samanhengen. Dessutan så vil det skille deg litt ut frå mengden dersom du bygger opp graden din med litt andre fag enn det store fleirtallet.

Eg synest også det er på sin plass å nemne at dei fyrste 2-3 semestera ofte er lite representative for utdanninga du tar og framtidige arbeidsoppgåver. Dei fyrste åra består stort sett av generelle almennkunnskapsfag som du må igjennom.

Lenke til kommentar

Du får ikke studiepoeng med mindre du avlegger eksamen til våren. Du får heller ikke to ekstrapoeng for et årsstudium (60 studiepoeng). Jeg ser du ikke har tatt opp lån, noe som vil si at du ikke trenger å betale noe tilbake. Videre ser jeg at studiet ikke er relevant for framtidig studie. Det som imidlertid kan være problemet er om du trenger de 2 ekstra poengene for å søke på et annet studie? Hvis ikke så er konklusjonen klar: dropp ut nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...